Audi A4 ble lansert høsten 1994, som arvtaker etter populære Audi 80. A4 slo også an, og over 1 million biler ble bygd før modellskiftet i 2001. I Norge ble det solgt hele 15 000 A4 i samme periode. Selv om A4 deler mange komponenter (bl.a de fleste motorer) med sine rimeligere søstermodeller fra konsernmoder Volkswagen, har Audi vært flinke til å bygge inn en ekstra eksklusiv følelse i A4. Bilen føles svært kompakt og solid. Her er ikke antydning til knirking og løse plastdeler, og det var nesten ikke til å tro at testbilen hadde 9 år og 125 000 kilometer bak seg.

Lett å like

På veien er A4 stillegående og lettkjørt. Bak rattet er det lett og trives, med oversiktlig betjening og ikke minst gode seter. Plassforholdene er imidlertid ikke imponerende, men så er det heller ikke som familielaster Audi A4 er tenkt. Den konkurrerer med mer eksklusive biler som Mercedes-Benz C-klasse og BMW 3-serie. A4 har imidlertid et lavere verditap enn disse, spesielt gjelder dette stasjonsvognutgaven Avant. Modellutvalget er stort. A4 ble levert som firedørs sedan og som stasjonsvogn, mest sistnevnte som den overlegent mest populære. Motorutvalget er stort, med motorer fra 90 (1,9 TDI diesel) til 380 hk (RS4 bensin, ikke solgt ordinært i Norge). 1,6/100 hk bensin var mest solgt i Norge. Firehjulsdriftsystemet Quattro var tilgjengelig på flere av utgavene.

Nokså fornøyde eiere

NAFs kundeundersøkelse Autoindex viser at Audi-eierne er ganske godt fornøyd med bilene sine. Forhandlertilfredsheten er derimot ikke på topp. Både delepriser og bruktverdi ligger over gjennomsnittet, mens veihjelpsstatistikken viser at Audi har litt færre nødstopp en snittet. A4 er ikke feilfri, men står likevel på NAFs liste over biler med få feil. Slektskapet med Volkswagen viser seg bl.a ved at A4 har de samme problemene med opphengskuler som Passat. Mye feil med bremseskiver (en konstruksjonsmessig utbedring fulgte som følge av at flere A4 mistet bremseeffekten på saltet vei), ladespenning/batteri og dørlåser er også gjengangere. Litt ustabil elektronikk på enkelte eksemplar. Tidlige utgaver var også ofte plaget med mindre oljelekkasjer fra motor og girkasse. Audi tilbakekalte alle biler og byttet oljepumpe, noe som skal være anmerket i bilens servicehistorikk. Også problemer med knirkelyder fra hjulopphenget ble løst ved at Audi kostnadsfritt byttet en svak del i forakselen. Rust er overhodet ikke noe tema, da hele karosseriet er galvanisert.

Middels sikkerhet

I Euro NCAP kollisjonstest fikk Audi A4 bare 17 poeng og 3 stjerner da den ble testet i 1997. Sev om dette kan høres dårlig ut i dag, er resultatet likevel så vidt bedre enn Mercedes-Benz C-klasse og BMW 3-serie (begge 2 stjerner) fra samme periode. ABS-bremser og kollisjonsputer for fører og passasjer var standard i Norge. Sidekollisjonsputer var tilgjengelig som ekstrautstyr fra 1997, og ble standard i forbindelse med en gjennomgående oppgradering av A4 i 1998. Hodekollisjonsgardin ble standard i august 2000, klimaanlegg fra mai samme år. Svenske Folksam rangerer A4 som 15 % mer sikker enn gjennomsnittsbilen. Brukte A4 finner du fra om lag 50 000 kroner og oppover. Stasjonsvogn koster fra 13-20 000 ekstra, det samme med firehjulsdrift. Det trekkes 10-15 000 kroner for manglende klimaanlegg.

Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Foto: jsb
Foto: jsb