– Det er tiltrengt med bedre forbindelse til Stockholm. Det er en klar og tydelig etterspørsel, sier Berit Rian.

Adresseavisen møter næringsforeningsdirektøren sammen med NHO-direktør Merethe Storødegård. Begge sitter i styret i interesseforumet luftfartsforum, som slåss for å utvikle Værnes og rutetilbudet fra flyplassen.

Ønsker Ålesund og Frankfurt

Samtidig med Sas' oppgradering av ruten til Sverige presenterer luftfartsforum en ny undersøkelse utført av Norfakta markedsanalyse. De har spurt næringsliv og offentlige aktørers om flyreisevaner og flyreisebehov fremover. Øverst på ønskelisten står nå bedre forbindelse til Ålesund innenlands og et ønske om en direkterute til Lufthansas rutesenter i Frankfurt. NTNU-miljøet, Polaris Media og offentlige aktører er blant de som ønsker bedre Ålesund-forbindelse.

–Er positive

Undersøkelsen er den tredje som luftfartsforumet står bak. I alt har 900 ulike aktører og bedrifter fra Midt-Norge svart på spørsmålene.

– Utviklingen ser bra ut på Værnes. Næringslivet er også optimistiske. Det stemmer med det vi vet, at vår region ikke er så konjunkturavhengig som flere andre. Flere næringer regner med god vekst og mer reiseaktivitet, sier Rian, som likevel er forberedt på at det i år mest vil handle om å bevare det tilbudet som finnes fra Værnes.

–Totalt sett er luftfart og rutetilbudet som finnes viktigere enn noen gang for næringslivet i regionen, sier Merethe Storødegård

Roser luftfartsforum

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS skryter av samarbeidet med Avinor og Luftfartsforum Trøndelag, og det faktagrunnlaget som de har tatt frem for å dokumentere at det er verdt å øke frekvensen på ruten. Selskapet startet i sin tid Stockholm-ruten som et svar på undersøkelser de fikk forelagt.

– Denne ruten er etterlengtet både fra kundenes og vår side.Men folk må bruke ruten, ellers forsvinner den, men vi har tro på at det er en riktig satsing, sier han.

Selskapet forventer imidlertid vesentlig mer trafikk enn før, og en god balanse mellom forrettningsreisende og ferie- fritidsmarkedet.

– Det viktige nå er at vi kommer til å fly på slike tidspunkt på dagen at det er nærmest optimalt for forretningsreisende som deltar på møter i Stockholm, sier Johansen.

Leier fly og mannskap

Med den nye rutetabellen kan man være på Arlanda klokken 08.30, og tilbake på Værnes klokken 18.15. Johansen skryter av rutenettet fra Arlanda, spesielt gode forbindelser på langruter til bla USA, som nå blir tilgjengelig for det trønderske publikummet.

Den nye forbedrede forbindelsen til den svenske hovedstaden skal trafikkeres med helt nye 88 seters Bombardier CRJ 900-fly i Sas' farger. Både de og mannskapet tilhører imidlertid det irske selskapet CityJet.

– Men kundene vil møte et Sas-produkt. Det at vi har tilgang på slike fly gjør at vi kan øke frekvensen på ruten. En 737 ville vært for stor, sier Johansen.

En økning på ruten til Stockholm er sterkt etterlengtet fra trøndersk næringsliv, forteller Merethe Storødegård (til v.) og Berit Rian, fra luftfartsforum. Foto: FRANK CADAMARTERI