- Vi har fått opplæring i hvordan vi skal ta oss av passasjerer som har demens og hvordan man ser at noen har sykdommen. Jeg får bruk for det jeg lærte hver dag. Det er for eksempel viktig å svare når de spør og snakker, det er ikke så viktig hva man svarer, bare at man svarer, sier Geir André Tobiassen i Trøndertaxi.

Trondheim kommune er en del av Nasjonalforeningen for folkehelsens nasjonale kampanje «et mer demensvennlig samfunn». Kurset som Trøndertaxi har tatt er en del av denne kampanjen. Det er satt ned en arbeidsgruppe av Trondheim kommune, avdelingsleder ved Ressurssenter for demens Ingrid Haug Olsen og Julie Krutå. Olsen forteller at det er rekruttering av bedrifter og arrangering av kurs som er hovedoppgaven til gruppa.

- Vi i den lokale arbeidsgruppa i Trondheim kurser og informerer bedrifter om mennesker med demens. Nå inviterer vi bedrifter direkte til å melde interesse om kurs. Bedriftene som får opplæring lærer om de vanligste symptomene hos personer med demens. I tillegg forklarer vi hvordan man skal forholde seg til mennesker med sykdommen.

Gir en kompetanseheving

- Vi har nå hatt cirka 30 sjåfører på kurs, og har både store og små biler til disposisjon. Vi har et prosjekt hvor vi driver med kompetanseheving for sjåførene. Dette kurset er bare ett av flere som går inn under dette tiltaket, forteller salg- og markedssjef i Trøndertaxi Bjarne Farbu.

De driver med et prosjekt hvor sjåførene blir såkalte livsgledesjåfører. Nå har de også kompetanse innen håndtering av mennesker med demens.

- Nå skal disse sjåførene ha grunnkompetanse for å ta vare på disse passasjerene. Dette skal skape sikkerhet for brukerne og for de pårørende, forklarer Farbu.

En glede å hjelpe

- Det har bare vært en positiv erfaring. Det gir livsglede til passasjerene at man hjelper dem. Selv om de har glemt dagen i går, husker de blant annet alt av gammel musikk. Så jeg spiller musikk hele tiden, sier Tobiassen i Trøndertaxi.

Han synes det er fint å kunne hjelpe de eldre når han er på jobb og han forteller videre om en gruppe som skulle på omvisning på Lerkendal.

- Jeg kjørte nylig en gruppe fra et sykehjem som skulle på en lunsj og en omvisning på Lerkendal. Da spilte vi Rosenborg-sanger hele veien, og det var veldig god stemning når vi kom til frem, forteller han.

Avdelingsleder Haug Olsen forteller også at de bare har hatt positive tilbakemeldinger på opplæringen så langt.

- De som har hatt kurset til nå sier at alle burde hatt dette kurset. Alle møter jo personer som har demens i dagliglivet og derfor er dette noe alle trenger å vite. Jo flere som kan noe om demens, jo bedre er det for alle parter, forteller Haug Olsen.

Vil at bedrifter som møter folk skal ta kurset

- Nå har vi sendt ut invitasjoner direkte til bedrifter som vi tror er der folk er. Vi vil gjerne at bedrifter som kommer i kontakt med mennesker, slik som apotek, butikksenter og atb, skal melde interesse, sier Haug Olsen.

Slik var det de fikk kontakt med blant annet Securitas som også har hatt opplæring.

- Og nå skal også fotterapeuter ha en runde to med kurs. De hadde et kurs tidligere, men de så at det var flere hos dem som skulle visst mer om demenspasienter, forteller Haug Olsen.

Slik kan alle hjelpe

Generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen Lisbet Rugtvedt, er glad for at Trondheim er med i prosjektet.

- Når vi møter noen som har demens er det viktig å være tålmodig og lytte med godviljen. Det skal ofte lite til for å gjøre en stor forskjell, skriver Rugtvedt i en e-post.

De aller fleste som har demens bor hjemme og trenger å bli møtt med forståelse, respekt og hjelpsomhet i sin hverdag, legger hun til.

- Arbeidet med å skape et mer demensvennlig samfunn blir aldri ferdig, men hvert steg på veien er et steg mot et varmere samfunn. Et samfunn hvor flere som har demens kan delta, og være en del av sitt lokalmiljø, forklarer Rugtvedt.

Avdelingsleder ved Ressurssenteret for demens Ingrid Haug Olsen holder kurs for bedrifter i Trondheim som ønsker å lære hvordan de skal håndtere mennesker med demens. Foto: Privat