Kina vil bygge Norge

Den kinesiske statens entreprenørselskap bygger bru over Beitstadsundet. Anleggsarbeiderne som bor i brakker ved Joker på Skrova, er blant de første kineserne som bygger infrastruktur i Norge. De blir neppe de siste. Kinas største entreprenører jakter milliardkontrakter på norske veier.

Kinas nest største entreprenør har vært to ganger på besøk for å se på undersjøiske tunneler på Ferjefri E39-prosjektet i Rogaland – foreløpig uten å delta i konkurranser. Her seks utsendte fra CCCC i Ryfast sommeren 2017 sammen med Kjersti Dunham Kvalheim, prosjektleder for ferjefri E39 og prosjektleder for Ryfast, Gunnar Eiterjord (nummer to og en fra høyre).   Foto: ØYVIND ELLINGSEN, STATENS VEGVESEN

Åtte smil og Vegvesenets oransje refleksvester lyser opp tunnelmørket et sted i fjorden mellom Stavanger og Solbakk på Tau. Bildet fra juni 2017 ligger på Vegvesenets Facebook-side. Det viser blide kinesere fra CCCC, Kinas nest største entreprenørselskap, på omvisning med prosjektlederne for de undersjøiske tunnelene Ryfast og Rogfast.