Stemningen på Lademoen er såpass amper at det blåses nå nytt liv i Lademoen velforening, en forening som har sovet i ti år.

Velforeningen tar nå et såkalt innbyggerinitiativ for å få saken fremmet for bystyret. Kravet er at 300 skriver under på kravet. Uten å markedsføre initiativet særlig, har nå nærmere 900 skrevet under.

Stein Ellinggard er sogneprest i Lademoen menighet og styremedlem i velforeningen. Han sier saken om Innherredsveien må frem i lyset igjen.

– Det er nødvendig med en god prosess i forhold til dem som bor i bydelen, sier Ellinggard.

Han får følge av Østbyenbeboerne Silje Salomonsen og Olav Sjelmo.

Udemokratisk prosess

– Det pågår en udemokratisk prosess om gatens fremtid. Det er miljøpakkekameratene som bestemmer bak lukkede dører. Det foregår en bakromspolitikk, og vi vil vite hva som foregår, sier Sjelmo.

Beboerne på Lademoen vil ikke sitte rolig og se på at Innherredsveien blir noe ganske annet enn en den miljøgaten som de var forespeilet. Fra Bakke bru til Buran legges det opp til fire felt og superbusstrasé. Fra Buran til Rosendal er det meningen å anlegge vanlige kollektivfelt, mens videre frem til Sirkus blir det omtrent som i dag.

– I stedet for redusere biltrafikk, legger formannskapet til rette for en veipakke med to egne felt for biler som vil koste ytterligere 300 millioner, attpåtil forkledd som miljøtiltak, påpeker Salomonsen og Sjelmo.

Fri flyt for buss

Ifølge Venstres kommunalråd Jon Gunnes må det nye trafikktellinger til om dette skal endres. Han mener det bør oppnås en høy grad av rolig miljøgate, men bussene må få fri flyt fra Bakke bru til Sirkus.

– Vi tåler ikke køståing for bussen, sier Gunnes og sier det etter hvert må komme en kollektivtunnel fra Buran til Valentinlyst for å unngå rasering av eiendommene mellom Rosendal og Sirkus.

Medvirkning

Beboerne på Lademoen krever medvirkning i det videre planarbeidet for gaten. De ber om at rådmannen i løpet av første halvdel i 2015 legger frem et planprogram for helhetlig utforming av Innherredsveien. I dette arbeidet skal prinsippet om miljøgate, med god fremkommelighet for fotgjengere og syklister, legges til grunn. Hensynet til lokalt bomiljø og næringsliv må prioriteres.

Målene i kommunens egen klima- og energihandlingsplan er at all trafikkøkning frem mot 2020 skal tas med miljøvennlige transportformer, ikke privatbil. Kollektivtrafikk skal prioriteres.

De krever også at rådmannen innfører trafikkbegrensende strakstiltak for å sikre økt kvalitet på bomiljø i Innherredsveien og tilliggende gater.

Disse kravene fremmes nå for politisk behandling. Til tross for tydelige protester fra beboere i Østbyen og fagmiljøet, i både planprosess og i mediene, opplevde de at de ikke ble hørt da formannskapet vedtok sine prinsipper for utforming av Innherredsveien. I kommuneplanens samfunnsdel heter det at Trondheim kommune skal «utvikle nærmiljøet i bydelene sammen med innbyggerne, næringslivet og frivillige organisasjoner».

– I formannskapets behandling av gatebruksplan for Innherredsveien er alle faglige høringsinstanser og lokale interesser overkjørt, hevder beboerne. Politikerne la vekt på det var Lademoen sin tur til å få et bedre bomiljø som en direkte følge av Strindheimtunnelen. Vi ønsker at spørsmålet om Innherredsveien løftes tilbake til bystyret, med en åpen og tilgjengelig prosess.

Biler i kø: Innherredsveien mot Buran i 1978. Foto: Adresseavisen arkiv
Tett trafikk i Innherredsveien ved Sirkus. Foto: Glen Musk
Innherredsveien har alltid vært en av Trondheims mest trafikkerte gater. Her fra 1965. Bildet viser en liten del av køen som strakk seg fra Buran og over Bakke bru. Foto: Adresseavisen arkiv