- Vi har valgt Hoeggen Kirke primært på grunn av klangen i kirka. Den er litt annerledes enn tradisjonelle kirker: Kortere, høyt under taket og tretak, som gir veldig god akustikk for vår type musikk, forteller korleder Geir Døhlie Gjerdsjø.

Det musikalske hos Aurum spenner fra klassisk, moderne kompleks samtidsmusikk, til elektronisk tape, joik og improvisasjon. Koret var også samlet sommeren 2015 for første innspillingen av jubileumsplaten, da valgte de å legge kor til tekster fra Tarjei Vesaas og Hans Bøhrli.

- Norsk urkraft

- Vi ønsker å ha en profil som viser norsk urkraft, sier Aurums dirigent Eva Holm Foosnæs.

- Det representerer noe røft og værhardt. Selv om tekstene er helt forskjellige, der Bøhrli er knyttet til naturen og Vesaas mer til psykologien, var det likevel noe som matchet, forteller Gjerdsjø.

Denne gangen er det Halldis Moren Vesaas, Marit Kaldhol og Olav H. Hauges tekster som legges musikk til. Foosnæs forteller at det var viktig for henne å ha med kvinnelige forfattere, og da ble Haldis Moren Vesaas naturlig. I etterkant laget også Marit Kaldhol tekster på bestilling for utgivelsen.

Foosnæs er opptatt av å jobbe fram unge lokale musikere innen klassisk i Trondheimsregionen. Visjonen er å stimulere og breie ut miljøet i Trondheim. De er avhengige av et bredt miljø med mange deltakere. Og Aurum er et amatørkor med høyt nivå, som spiller vårkonserten sin i Trikkestallen den 21. mai.

­­En av verdens beste klassiske produsenter?

- Dette er en voldsom satsning fra vår side. Vi er stolte av å ha Morten Lindberg som produsent, som er den desidert beste produsenten innen sjangeren her til lands, om ikke Europa og verden. Det å være nominert til Grammy over 20 ganger, er rett og slett vanvittig.

I fjor var Lindberg nominert til tre Grammys i samme klasse.

- Det som er så viktig med Lindberg er at han får ut det lille ekstra av oss. Han har et rikt kunstnerisk språk som ikke går så mye i detaljer, men som handler om det store bildet. Det har fått blant annet meg til å tenke annerledes. Og dette har gjort at vi nå tar sjansen og «gunner» på.

Trekker fram Trøndelag

Morten Lindberg er avslappet rundt spørsmålet om over 20 Grammy-nominasjoner, og ser seg mer heldig som får lov å jobbe med ressurser som Aurum, og trekker fram Trøndelag som en stor del av det unike i norsk musikk.

­- Det er utrolig mange og sterke ressurser her, og gjennom mange år har det vokst fram et sterkt musikkmiljø. Det har vært et veldig langsiktig program, sier Lindberg og trekker fram Musikkonservatoriet. – Det har skapt store ressurser som vi har fått gleden av å leke med.

- Det er kanskje de siste ti årene vi har sett resultatene av dette, både kommersielt og kulturelt, men grunnlaget for dette ligger minst tredve år tilbake i tid.

Lindberg roser også Bjarne Fiskum og Trondheimsolistene for å ha lagt et viktig grunnlag.

– Trondheim nyter godt av å ikke være storby. Kommer du til New York, Los Angeles og London, så blir ting fragmentert, og du mister noe av den intensiteten. Ja, du har et større miljø og mye høyere rutinenivå. Den rutinen har vi ikke i det norske miljøet. Derimot har vi en unik samling og energi som ofte får oss til et punkt der det oppstår noen magiske øyeblikk som rutinemiljøene ikke klarer å skape. Og dette tror jeg er litt av årsaken til at Trondheimsolistene, Nidarosdomens jentekor og Cantus gjør det så godt.

Les også: Trondheimskor ble norgesmestere

Sterk lokal forankring

- Det er ikke så satt i system i Trondheim, det er mer frihet og bevegelighet, fordi de kommsersielle kreftene ikke eksisterer i stor grad her.

- Jeg tror det er de siste årene vi har fått verktøyet som gjør at vi kan gjennomføre visjonene våre. Takket være dirigenter, ledere og lærere som har gitt menneskene de verktøyene de trenger for å kunne gjøre det. Også lager vi noe vi har lyst til å lage, ikke noe vi tror andre vil ha. Det oppstår det en del kvalitet når man ikke skal tilfredsstille andre.

- Det er et stort pluss til kulturnasjonen vår at vi setter av og gir tid til å la musikken blomstre. Det er noe mange der ute har mistet, fordi man har kommet inn i et kommersielt press med inn klokken ni og ut klokken fire med ferdig resultat.

Hva er spesielt med Aurums prosjekt?

- De hadde en sterk tanke bak. Jeg lager ikke prosjekter. Det kommer som et prosjekt fra musikerne, og når vi møtes, så tar vi det videre sammen. Det er viktig for oss at musikken må få holde på på sine egne premisser, avslutter Lindberg.

Lydtekniker og produsent Morten Lindberg har blitt nominert til Grammyprisen over tjue ganger de siste ti årene. Foto: Frank Lervik
Hoeggen krike ble valgt som innspillingslokale på grunn av den spesielle akustikken. Foto: Frank Lervik
- Aurum spenner fra klassisk, moderne kompleks samtidsmusikk, til elektronisk tape, joik og improvisasjon, forklarer korleder Geir Døhlie Gjerdsjø. Foto: Frank Lervik
Dirigent Eva Holm Foosnæs er glad for ha fått med seg Morten Lindberg på laget. Foto: Frank Lervik