Konsertforestillingen «Spelet konsertante» i Levanger kulturkirke 2. februar er den første store begivenheten i 2018 i forbindelse med at det er 110 år siden Paul Okkenhaug ble født.

- Levanger kulturkirke er et fantastisk rom som setter spelmusikken i den sentrale posisjonen som den fortjener, sier Ole Kristian Ruud, mentor for prosjektet og mangeårig speldirigent.

Leder for Trondheimsolistene, Øyvind Gimse, fnyser av Stein Winges forslag om å modernisere spelmusikken på Stiklestad.

Kjente spel-aktører

Med 55 musikere fra Trondheims symfoniorkester på scenen, Olsokkoret og et stjernelag av solister, lover regissør Arnulf Haga en opplevelse av de helt sjeldne.

- Spelets komponist og forfatter, Paul Okkenhaug og Olav Gullvåg, er en symbiose. Okkenhaug fortalte at musikken kom ut av Gullvågs tekst. Vi vil derfor ha med all musikken fra spelet, sier Haga, som også bruker kjente solister som Eir Inderhaug (Gudrun), Kjetil Støa (skalden), Lavrans Haga (forteller) og Sverre Bentzen (Gamal-Jostein) i konsertforestillingen.

- Det vanskeligste i spelet er å skjønne skalden og hans kvad. Derfor bruker vi litt dialog som leder inn i de ulike numrene. Dessuten bruker vi Helga-skikkelsen som leser noen få replikker for å brekke det hele opp, sier Haga.

Les også: Okkenhaugs kornåker inspirerer

Fiolinene overlevde ikke

Mari Lunnan, barnebarn av Paul Okkenhaug, tror også denne konserten vil gi publikum en ny opplevelse av spelmusikken.

- Dette er et stort musikkdramatisk verk. Vi starter Paul Okkenhaug-året med å høre spelmusikken på en litt annen måte og på et litt annet sted. Spelmusikken er hans mest kjente verk og var opprinnelig skrevet for symfoniorkester, men trøndersomrene gjorde at man måtte forlate fiolinene og ha inn mer blåseinstrumenter. Det finnes altså to versjoner, sier Lunnan, som også er nestleder i Paul, Okkenhaug-selskapet.

- Det er veldig artig at vi kan presentere den originale versjonen med strykere, sier Lunnan, som understreker at den andre versjonene med blåsere også ha sine kvaliteter.

- Stiklestad kan fritt velge mellom de to, understreker hun.

Lunnan sier spelmusikken er allemannseie, men at det er mye annet som finnes etter Paul Okkenhaug. – Det han har samlet inn av folketoner og komponerte er så mye større enn han selv. Det er en gave, og det er det vi feirer i år.

Les også: Plagge inspirert av Okkenhaug

Tilbake til spelrøttene

Ole Kristian Ruud sier de har gått tilbake til røttene i Paul Okkenhaugs spelmusikk.

- Vi har hentet frem mer av den originale komposisjonen enn det vi har brukt spelet. Vi gjorde en cd på 1990-tallet, og det som slo meg den gangen er den kraften som musikken har nærmest alene. Musikken i kulturkirka blir mye varere, og får et større dynamisk spenn enn på Stiklestad-scenen. Orkesteret spiller rent akustisk og da blir orkesterklangen mer riktig. Det elsker jeg og noe man gjør altfor sjeldent, sier Ole Kristian Ruud. I dag er han professor ved musikkhøyskolen i Oslo hvor han har ansvaret for dirigentutdannelsen.

Det absolutt magiske og det lett trauste lever side om side. Også årets utgave av Spelet hadde tjent på mer snert, mer humor.

Bestillingsverk av Gjermund Larsen

Paul Okkenhaug var gårdbruker på Øvre Okkenhaug i tillegg til arbeid som organist og kirkekorleder, pianist og lærer. Han tok organistutdanning ved Musikkonservatoriet i Oslo som 20-åring; senere studerte han komposisjon med Bjarne Brustad, David Monrad Johansen og Geirr Tveitt. Fra 1949 virket Okkenhaug fast som organist i Levanger kirke.

«Okkenhaug 2018 – arv i nytt landskap» arrangeres av Paul Okkenhaug-selskapet som avslutter et omfattende dokumentasjonsprosjekt hvor noter, brev og lydopptak fra komponisten er digitalisert.

- Det er ikke bare konserten i kirken som blir presentert i 2018. Levangerkantaten, som Paul Okkenhaug skrev til 100-årsjubileet for Levanger by i 1936, skal presenteres ved Sundet hvor flere kor og musikkforeningen går sammen. Til høsten er det bestilt et verk av Gjermund Larsen, som komponerer og lager musikk over en del av de 100 folketonene han samlet inn, sier Mari Lunnan.

- Det er veldig artig at vi kan presentere den originale versjonen med strykere, sier Mari Lunnan, barnebarn av spelkomponist Paul Okkenhaug. Foto: Leif Arne Holme
- Det vanskeligste i spelet er å skjønne skalden og hans kvad. Derfor bruker vi dialog som leder inn i de ulike numrene, sier regissør Arnulf Haga. I bakgrunnen ser vi operasanger Eir Inderhaug og skuespiller Sverre Bentzen under prøvene sist onsdag. Foto: Leif Arne Holme