NB: Les om tre av oppdalsbarnas kunst- og kulturfavoritter nederst i saken!

«Vi trenger å åpne sløydsalene igjen og få høvelbenkene tilbake i skolen», skrev Kristian Dahlberg Hauge direktør Håndverkerforeningen og EBA i Trøndelag i et leserinnlegg i Adresseavisen i fjor høst.

Han fastslo at for å vekke interessen hos fremtidige håndverkere må «vi må vekke interessen for å skape og bygge enda tidligere enn vi gjør i dag».

Ordene ga gjenklang hos kunst- og håndverkslærerne Olaug Trøite, Line Bretten Aukrust, Ingerid Falksete og Tore Almlid ved Aune barneskole i Oppdal. Siden 2011 har de utgjort et rendyrket kunst- og håndverksteam, med ansvar for alle trinnene ved skolen. Her får førsteklassingene komme inn til høvelbenkene allerede første høst.

– De praktisk-estetiske fagene gir balanse i skolehverdagen til ungene. Vi ville bringe kunst- og håndverk inn i sentrum av skolen, forteller undervisningsinspektør Torunn Haugen ved skolen.

Gevir: Hver høst får elevene være med på reinsjakt i regi av skolen. Reingeverine de finner på på fjellet fungerer godt som håndtak på et skrin. Her er Råmund Fløttum Orkelbog (12) i ferd med å ferdigstille sitt skrin, med fjell malt på sidene. Her med lærer Line Bretten Aukrust, Oda Rogstad (6) Synnøve Rise (12).

I andreklassen får elevene utdelt kniver. Etter iherdig praksis ender de opp med spikkesertifikat – og gjerne noen plaster på fingrene.

– Vi har førstehjelpskofferten lett tilgjengelig, og vi syr en og anna ungen på legevakta en gang iblant. Men de lærer å håndtere verktøyet tidlig, i trygge rammer. Det har de stor nytte av senere, sier Line Bretten Aukrust.

De skarpeste knivene i skuffen: Sløve kniver er som kjent skumlere enn kvasse. Derfor slipes knivene to ganger i året hos Oppdals treskjæringsnestorer i Brødrene Bjørndalsæter. Førsteklassing Oda Rogstad (6) viser frem samlingen.

Timetallet ned

Den nye overordna læreplanen for grunnskolen som kom 1. september i fjor ble møtt med sterke reaksjoner da det ble kjent at begrepet sang var fjernet. Men misnøyen handlet ikke bare om fraværet av sang. Andelen timer i fag som musikk, kunst og håndverk i grunnskolen har de siste årene sunket fra 20 prosent til dagens andel på 12,5 prosent, viser tall fra Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg. I fjor høst skrev Adresseavisen om Kolstad skole i Trondheim, som har hatt en bevisst satsing på de estetiske fagene ved skolen de siste årene. Skolen kunne også vise til gode resultater i andre fag.

– Hovedgrunnen til at vi har valgt å vektlegge de estetiske fagene her er at det gir bedre læring, fortalte daværende Kolstad-rektor Øystein By Rise.

Under arbeid: Laura Tørset Frisk ved tegnebordet.

Det er en oppfatning lærerne ved Aune barneskole deler. Den ferske trivselsundersøkelsen blant elevene viser at kunst- og håndverksfaget danker ut både gym, som tradisjonelt har vært det mest populære faget, og Ipad.

– Det er sagt mye om at de som strever med teoretiske fag, har mye glede av de praktiske fagene. Det er sant. Men dette er et uttrykksfag som alle trenger. Her får ungene utløp for kreativitet og ideer, og de får kontakt med ulike materialer, sier Falksete.

Ingerid Falksete.

– Å kjenne at en lykkes i en del på skolen, og å ha en arena som en føler at en blomstrer på, er viktig også for læring i de andre fagene på skolen, sier Trøite.

– Men trenger vi det egentlig det taktile, er ikke fremtiden digital?

– Det er mer enn nok av digitale impulser. Dette er «gulltida» for ungene, de ber om å ikke bli tatt ut til andre oppdrag i disse timene. Det digitale er viktig, men hvis du ikke lærer å jobbe med andre materialer, blir det som å ta master uten grunnfag i bunn. Vi har fått alle sansene våre for å bruke dem, og vi blir fattige mennesker om vi ikke bruker dem, mener Falksete.

Kommer for å se

Gamle Aune barneskole, bygd på 60-tallet, ble revet i 2010. Når den nye skolen skulle bygges opp ville ledelsen løfte frem de praktiske fagene.

Olaug Trøite, som har jobbet ved Aune barneskole siden 1992, smeltet fullstendig da arkitekt Sabine Klonk i Arkiplan viste frem skissene til den nye skolen.

Olaug Trøite.

– Hun sa «dette er hjertet i skolen». Jeg kunne nesten ikke tro at det var sant, sier Trøite, som går av med pensjon denne våren.

Nå kommer det folk fra andre kommuner, som skal bygge nye skoler, for å se på løsningene. Før var kunst- og håndverksundervisningen mer tilfeldig etter hvem som var lærer fra år til år. Lærerne som hadde faget var ikke nødvendigvis fagutdannet og det var ikke system på årsplanene, forteller Haugen. Det vanlige i norsk skole er lærerne er organisert i team på hvert trinn, med lærere fra alle fag. Alt dette ville oppdalsskolen endre radikalt da nyskolen kom på plass.

Inspirasjon: Ksenija Borisova (8) har latt seg inspirere av Bjarne Rises «Stormfuglen» og har laget sin egen «Regnbuefuglen».

Samtidig med nybygget, som sto ferdig i 2011, fikk skolen også et eget kunst- og håndverksteam. Team 8 består av fem lærere, alle med fagutdanning. Sammen sørger de for kunst- og håndverksundervisningen for samtlige av de 425 elevene ved skolen. Timetallet er lite sammenlignet med basisfagene. 1.-3. trinn har en time i uka. 4.-7. trinn har to timer i uka. Derfor er det desto viktigere å fylle timene med kvalitet, mener lærerkvartetten.

– Vi gløder for faget, inspirerer hverandre og hjelper hverandre med faglige utfordringer, forteller Falksete.

Strikking: Sami Habtom jobber med et blått pannebånd. Kanskje blir det storebroren som skal få det. – Jeg liker best matematikk, men dette er også veldig morsomt, sier han om kunst- og håndverkfaget.
Søm: Å lage sitt eget forkle er en klassisk disiplin. Edvin Dørum har selv valgt stoffet til forkleet som kommer til nytte i mat- og helsefaget på sjettetrinn.

#Satisfying

I regi av den kulturelle skolesekken (DKS) har lærere utviklet undervisningsopplegg om oppdalskunstnerne Bjarne Rise (1904–1984) og Sivert Donali (1931-2010), som alle skolene i Oppdal kan bruke. Hvert år samarbeider de med Oppdal kunstlag om en elevutstilling i kulturhuset. Nivået på produktene som blir hjem ligger langt over «dorullstandard».

– Vi prøver å lage litt mer avanserte ting enn det. Ungene er stolt av det de har med hjem. Det henger fremme i stua, ikke bakerst i kottet, sier Trøite, og viser frem en sjiraffskulptur som er blitt et populært innslag i mange oppdalshjem de siste årene.

– Vi hører foreldre som spør om når ungene skal lage denne, sier Falksete.

Populær: Ingerid Falksete med sjiraffen som er en fast oppgave i løpet av barneskoleelevenes sju år på skolen.

De fire lærerne snakker om wow-effekten. For eksempel det som skjer når elleve barn blander sammen hver sin blå og gulfarge, og sitter stille i undring over grønnfargen som materialiserer seg. Eller om øyeblikket når tapebiten blir dratt av, etter å ha malt på noe, og det åpenbarer seg en hvit og fin ramme.

– Å, wow. Det her var «satisfying» sier noen av elevene!

Line Bretten Aukrust.

Line Bretten Aukrust smiler. Det engelske ordet for tilfredsstillende brukes hyppig som emneknagg på Instagram, for småting en gjør med hendene som gir godfølelsen.

– For ungene blir dette fine, stille stunder. Og vi vet at det lykkes hver gang, sier Olaug Trøite.

Fargerike: Olaug Trøite er en kontinuitetsbærer innen kunst- og håndverksundervisningen i Oppdal gjennom mange år.

Tre på sløydsalen

Oppdalselevenes kunst og kultur-favoritter:

Synnøve Rise.

Synnøve Rise (12)

Hva liker du best å jobbe med i kunst og håndverk? –Å male, og å sage og snekre. Jeg liker det, fordi da får jeg være kreativ. Også matematikken blir morsom i det faget her.

Favorittkunstverk: –Jeg liker «Skrik» av Edvard Munch.

Favorittmusikk: –Jeg hører på Avicii. Han døde nettopp, det var trist.

Favorittbok: –Har ikke noen spesiell, men liker lange bøker med mye fakta i seg. Jeg liker å lese om dyr og fjell og ting i naturen.

Favorittspill/dataprogram: –Har ikke noe spesielt.

Fritidsinteresser: –Dans, håndball og fotball.

Hva vil du bli når du blir voksen? –Klesdesigner.

Edvin Dørum.

Edvin Dørum (10)

Hva liker du best å jobbe med i kunst og håndverk? Sying. Det er rolig rundt deg når du gjør det, og er det gøy å holde på med.

Favorittkunstverk: Jeg har ikke sett så mange kunstverk utstilt. Men Edvard Munchs «Skrik» var faktisk litt kult, synes jeg. Det har jeg sett veldig mange ganger. Tenk om en skulle lagd det selv, det ville vært veldig vanskelig!

Favorittmusikk: –Jeg liker godt musikken fra spillet «Splatoon». Jeg hører det med vennen min Thomas når vi spiller, og vi hører også sangene på Youtube.

Favorittbok: –Jeg har lest «Tante grusom», «Demontannlegen», «Gangsterbestemor» og «Gutten i kjolen» av David Walliams. Det er spennende bøker.

Favorittspill: –«Splatoon» 1 og 2. Du kan bli en sånn blekksprut og maler blekk og svømmer rundt. Det handler om å få så mye blekk som mulig på banen.

Fritidsinteresser: –Taekwondo og fotball. Jeg kjører også snowboard om vinteren og tegner en del. Jeg skal kanskje få lov til å begynne på tegnekurs. Men bare kanskje.

Hva vil du bli når du blir voksen?

–Egentlig Youtuber.

–Og hvis det ikke går?

–Da tror jeg at jeg vil stå i disken på en butikk, for eksempel på Kiwi. Eller bli snowboardkjører.

Ksenija Borisova

Ksenija Borisova (8)

Hva liker du best å jobbe med i kunst og håndverk?– Jeg liker å tegne og å lage ting. Men mest av alt liker jeg å spille på klarinett. Jeg tegnet mye da jeg var liten og ble vant til å tegne sirkler og trekanter. Da tegnet jeg hele tiden fjes som trekanter.

Favorittkunstverk: –Jeg liker å se på kunstmalerier som dette, av Bjarne Rise. Jeg synes det er et fint bilde og ble inspirert av det til å lage mitt eget maleri. Jeg har laget min egen versjon, «Regnbuefuglen».

Favorittmusikk: –Jeg hører ikke på norsk musikk, men jeg liker hører på Dua Lipa. Det er pop, sånn vanlig kul musikk. Men det jeg har ikke noen spesiell favoritt, jeg hører på mye forskjellig.

Favorittbok: –Jeg leser ikke så mye. Men da jeg var liten likte jeg å lese russiske bøker med mange ord i, og bilder. De handler om ting som barn må huske å aldri gjøre, som å ikke høre etter eller å være slem. De handlet om dyr som skaper problemer og gjør dumme ting.

Favorittspill: –Jeg spiller en del på Playstation, og liker å fargelegge i tegneprogram på Ipad og telefon.

Fritidsinteresser: –Jeg går på tegnekurs på kulturskolen. Noen ganger vil jeg ut å sykle, og så liker jeg å spille på klarinett i korpset. Jeg er førsteårsaspirant i korpset.

Hva vil du bli når du blir voksen? –Jeg vil bli musiker. Og kunstner, sånn som Bjarne Rise.

Luringer: Elevkunst inspirert av Kjell Erik Killi Olsens skulptur «Reven med den lille foten» som preger fasaden til Oppdal kulturhus.
På veggen: Fjes i alle fasonger.
Toalettmapper: Fargerike kreasjoner laget av 7. klassingene ved skolen.
I bevegelse: Skulpturer laget av elevene ved Aune barneskole i Oppdal.
Leirearbeid: Laget av elever ved 4. trinn ved Aune barneskole.
Veggkunst: Laget av elever ved Aune barneskole.