«Romeoene» er en del av den spanske samtidskunstneren Dora Garcías utstilling, «Love Comes from the Most Unexpected Places» som åpner lørdag på Trondheim kunstmuseum.

Det overbyggende temaet for utstillingen er menneskets søken etter kjærlighet, i mange ulike former.

– Jeg har hentet inspirasjon fra DDR under den kalde krigen, hvor unge menn skulle bruke sin sjarm for å komme nært inn på kvinner som kunne oppgi hemmeligheter eller bidra med informasjon. Det er en velkjent spionstrategi som ofte førte frem, men som også skapte mange rare situasjoner. Selv om det var en jobb, ble ofte spionene følelsesmessig involvert, og det samme gjaldt kvinnene som ble oppvartet. Søken etter kjærlighet kan ta mange ulike former, sier García.

– Det viste seg også at mange av kvinnene likte oppmerksomheten, selv om de etter hvert skjønte at det var spioner. Det viser hvor viktig det er for oss alle å bli sett og elsket, sier pressekontakt ved museet, Ida Grøttum.

Tidligere i vinter søkte museet etter fire unge menn som ønsket å bruke sommeren på å være ekstra hyggelig mot sine medborgere gjennom hele sommeren. De kommer til å være på museet, men også ute i byen. Utover det store bildet av dem som henger på museet, skal de ikke bekjentgjøre at de er en del av utstillingen.

– Det er en tvetydighet i dette som jeg liker. «Romeoene» skal ikke rapportere inn noe etterpå, det handler om møtene som skjer der og da, sier García.

Filosofi og film

Et annet viktig element i utstillingen er Garcias tolkning av den franske filosofen Jacques Lacan. Det er ikke alt hun forstår, men hun har tatt utdrag fra filosofens betraktninger og tatt frem utdrag på veggen i overlyssalen i museet. «Begjæret er uforgjengelig» og «SAMLEIE/KAN IKKE SKRIVES/DET ER SIMPELTHEN/DET HULLET DER» står det blant annet på veggen.

– Jeg prøver ikke å late som at jeg forstår Lacan. Men jeg ble grepet av setninger. Noen er komplekse, men også vakre. Han skriver om at det er døden og kroppen som produserer kjærlighet, og om orgasmen som «den lille død», der vi gir slipp på alt, sier García.

Kunstner Dora García i Trondheim kunstmuseum med pressekontakt Ida Grøttum og museumsdirektør Johan Börjesson.

En sentral del av utstillingen er flere av Garcías filmer. Segunda Vez» (Andre gang») tar for seg argentinske litteratur – og kunstteoretikeren Oscar Masotta (1930-1979), en viktig person i den argentinske avantgarden. En reggae-versjon av sangen «Love Comes from the Most Unexpected Places» er et sentralt lydspor i filmen. For at publikum skal få mulighet til å oppleve alle filmene, i tillegg til utstillingen, får publikum vende tilbake til museet så mange ganger de vil, på samme billett gjennom hele sommeren.

Etter Killi-Olsen

Tidligere denne måneden ble utstillingen «Killi Olsen New York 1983», med trondheimskunstner Kjell Erik Killi-Olsen tatt ned. Kunstkritiker i Adresseavisen, Gustav Svihus Borgersen, kalte den «et utilslørt ærlig, hemningsløst herlig portrett av en kunstner i startgropa». Killi Olsens fargesprakende malerier og skulpturer står i stor kontrast til Garcias filmer og performance-uttrykk.

– Dette er en utstilling som er annerledes på alle måter, og den skiller seg veldig fra den forrige utstillingen vår. Men det er fint. Og – den er ikke nødvendigvis så vanskelig heller, om du legger vekk forventningene du har til en kunstutstilling. For oss er dette veldig i tråd med vårt samfunnsoppdrag og vi gleder oss til å vise den til byen, sier museumsdirektør Johan Börjesson.

Kunstner: Dora García har skapt årets sommerutstilling i Trondheim kunstmuseum.

Guidebok til religiøse fellesskap

Byen Trondheim har også blitt et tema i utstillingen. Selv om tematikken er kjærlighet, handler det ikke nødvendigvis om romantikk. García er interessert i fellesskapene i religiøse grupper av alle slag. Det har resultert i en guidebok til religiøse samfunn i Trondheim, her er alt fra Nidarosdomen til små åndelige fellesskap. Det eneste kravet var at de hadde et offisielt møtested. I boka er det bilde av alle dørene til de ulike byggene.

– Det viser terskler inn til fellesskap, hvor folk føler seg sett og verdsatt, og hvor de er en del av noe som er større enn seg selv. Dette er grunnleggende viktig for oss mennesker, sier García.

– Vi har mange utstillinger med store kunstnere her. Men det er ikke ofte en stor, internasjonalt anerkjent kunster kommer til Trondheim og tar tak i stedsspesifikke ting i Trondheim, sier pressekontakt Ida Grøttum.

Kunstner Dora García med Ida Grøttum, Øyvind Rongevær Kvarme og Johan Börjesson på Trondheim kunstmuseum.

Utstillingen åpner lørdag 26. mai klokken 13 og står til og med 16. september.