- Det var veldig gøy og intenst, sier Susanne Sundfør.

Hun har akkurat headlinet og avsluttet Øyafestivalen, og forteller at det var en mektig opplevelse.

TV-ADRESSA: Følg vår livesending fra Pstereo i ettermiddag

- Vi spilte på Way Out West dagen før, og mellom kjøring og øving ble det fullt guff, men det gikk fint. Vi kunne høre at publikum sang med på låtene, og vi spilte bra.

Headliner Pstereo-fredagen

Øya er avsluttet, men turnélivet er ikke over. På fredag headliner Sundfør Pstereofestivalen, og hun lover et lignende show med den samme besetningen. Artisten synes det er stas å komme til Trondheim med like stor styrke.

- Det blir de samme låtene og masse lys. Vi spiller mye fra det siste albumet, men også fra de to forrige. Det blir topp stemning!, sier hun entusiastisk.

Sundfør forteller at et større liveband betyr mindre tracks under konserten.

- Vi vil helst ha mest mulig live. Det blir gøyest og best, men i utlandet er det økonomisk umulig. Når man har begynt å spille med livemusikere vil jeg alltid tilbake til det. Jeg vil ha trøkket.

Les også: Kraftdemonstrasjon

Trygg på låtene

29-åringen fra Haugesund er aktuell med albumet «Ten Love Songs», som hun begynte å turnere med høsten 2014. Hun forteller at det er godt å kjenne at låtene sitter.

- Låtene blir mer hjemmevante når man har spilt dem en stund, og da er det mye gøyere å spille. Da kan man fokusere mer på stemningen under konserten, i stedet for å spille riktig.

- Merker du forskjell på publikum nå som dere har et mer dansbart sett enn tidligere?

- Egentlig ikke. Det er vanskelig å få noen til å danse i Norge. Jeg kan heller ikke kreve det, det er jo ikke akkurat en danseplate.

Et nomadeliv

Dagene til Sundfør er travle, men det er slik hun vil ha det.

- Jeg lever som en nomade for øyeblikket, men jeg liker den tilværelsen. Jeg bor i London, men er også mye i Oslo og Bergen, og har begynt å forberede meg på neste plate. Jeg slår meg nok til ro etter hvert, men jeg ser for meg at det fortsetter å være slik noen år til.

- Hva inspirerer deg til å skrive?

- Jeg har ikke skrevet på et år, men jeg har ikke skrivesperre. Jeg har bare ikke noe å si. Nå vil jeg bare spille.

Sundfør oppsøker ulike settinger steder for å få inspirasjon. Da hun jobbet med materialet til «Ten Love Songs» bodde hun blant annet alene i New York i to måneder. Hun forteller at det dessverre førte til flere besøk i den lokale vinsjappa, enn låter. Erfaringen er at det å være bakfull ikke nødvendigvis er en god oppskrift for produktivitet.

- Jeg skrev «Slowly» – den diskolåten. Men neste gang prøver jeg kanskje heller yoga eller pilates og grønn te, ler hun.

– Er du noen gang redd for å få skrivesperre?

- Det er en rar jobb å ha. Den går gjennom forskjellige faser. Akkurat nå tenker jeg bare på livesettet og Europa-turneen i høst, og fokuserer på det. Til våren går jeg inn i en annen måte å tenke på. Da kan jeg bli redd. Noen ganger må jeg tvinge meg til å skrive, men plutselig har man skrevet mange låter. Det er uforutsigbart, og jeg frykter det uforutsigbare litt. Det kan gjøre meg veldig stresset.

Det hjelper heller ikke med press fra omgivelsene.

-  Det er aldri en periode hvor du bare kan klappe deg selv på skuldrene og ta ferie. Det er alltid noe nytt å jobbe med. Jeg tok timeout etter den forrige plata. Da hadde jeg slitt ut det kreative. Det er viktig å ha distanse, men det er vanskelig å gjennomføre.

Les også: Til Pstereo med skreddersydde låter

Vanskelig å beskrive musikk

Sundfør mener det kan være spennende å gå gjennom de ulike fasene som artist, men at den kjedeligste delen er release-perioden rundt et nytt album. Derfor prøver hun å gjøre den så kort som mulig.

- Er det fordi du blir lei av deg selv?

- Nei, det blir jeg aldri, spøker hun.

- Joda, jeg gjør det, men kanskje mer lei av å snakke om plata. Det er naturlig at journalister ber meg om å beskrive musikken, men det er ikke alltid det er så mye å snakke om. Det er egentlig poengløst å snakke om musikk, siden det er musikk. Det ender noen ganger med at man må finne på noe å snakke om.

Hun forklarer at hun ikke alltid har noen klare tanker eller strategi om hvordan et album skal bli.

- Jeg er opptatt av at det skal være bra. Den kreative prosessen er ofte ubevisst, og det er vanskelig å formidle hva platen handler om.

- Du vil kanskje at publikum skal danne egne tanker om musikken?

- Ja, jeg liker at det skal være litt åpent. Det er veldig rart å forklare sin egen musikk.