Døra er lukket, men det er likevel lett å høre stemmen til Tom Hugo idet han synger inn de siste strofene for å fullføre sin del av det som kan bli en hit.

Kanskje på det asiatiske markedet, kanskje på det australske eller det amerikanske.

Mye kan skje med en låt eller et samarbeid som har startet under Song Expo. Tom Hugo var med på den internasjonale delen av låtskrivercampen også i 2012, og er glad for å være tilbake.

– Campen i 2012 ble et vendepunkt for meg. Jeg ble introdusert for j-pop, og fikk kontakter som har ført til at jeg har hatt tre nummer én-hits i Japan. Du vet aldri hva som kan skje etter Song Expo. Det viktigste er ikke nødvendigvis det som skjer nå, men de kontaktene man kan knytte. Det imponerende med Song Expo er at man som norsk får mulighet til å jobbe med folk man ellers aldri ville møtt, mener Hugo.

I en uke har Trondheim vært et låtskriverparadis for produsenter, bransjeaktører og unge, ambisiøse låtskrivere på jakt etter erfaring og en unik inngang til musikkbransjen. Det er femte gang Song Expo arrangeres, en låtskrivercamp som er den største av sitt slag i verden.

Kreativitet og arbeidsånd

For det er da også verden som møtes i Trondheim disse septemberdagene. I lokalene i Fjordgata 1 støter man på Che Pope, som blant annet jobber for Kanye West, Jay-Z og Eminem, Herbie Crichlow som har skapt flere av Backstreet Boys’ største hits og Uwe Fahrenkrog-Peterson som jobber med Kiss og N’Sync.

Erle Romundstad Mylius fra Trondheim har deltatt på den regionale og nasjonale delen av Song Expo for første gang, og fått mange nye impulser.

– Som låtskriver bruker man vanligvis masse tid, men her har det vært superintenst og et krav om å gjøre helt ferdig minst en hitlåt i løpet av to dager. Ting går fort, og det er mye energi, kreativitet og arbeidsånd. Det er spennende å bli kjent med de internasjonale aktørene og høre hvordan de begynte og hva de har gjennomgått. Alle bakgrunner er velkomne her, forteller hun.

Øverst på Billboard

Det mest overraskende for Romundstad Mylius, har vært det store markedet i Asia og møtet med den såkalte k-popen, det vil si popmusikk fra Korea.

For to uker siden gikk jentegruppa Girls' Generation fra Sør-Korea og albumet «Lion Heart» til topps på US Billboard World Albums-liste. Tre av låtene på albumet er skrevet av norske låtskrivere, deriblant Charite Viken som har deltatt på Song Expo alle fem gangene.

– Å se albumet øverst på Billboard, var helt fantastisk. Det gir ekstra motivasjon videre, forteller Viken som også har bidratt med en låt på albumet «Red» til Red Velvet som har toppet Billboard.

Fortsatt cd-salg

Jin Suk Choi jobber for det asiatiske markedet i Seoul, og har vært med som mentor på Song Expo de fire siste årene. Han synes europeiske låtskrivere bidrar med variasjon og et annet perspektiv.

– Song Expo har hatt stor suksess, og levert godt låtmateriell til det asiatiske markedet hvert år, i tillegg til det amerikanske og australske. I Asia er utviklingen god i motsetning til det europeiske. Asiatiske fans kjøper fortsatt cder, de henger opp plakater på rommene sine og går på konserter. Derfor er mange motiverte til å jobbe mot det asiatiske markedet, forklarer Jin Suk Choi.

Song Expo ble avsluttet med en festmiddag mandag kveld, der alle låtene som ble laget under den internasjonale campen ble spilt for representanter fra internasjonale plateselskaper. Hvor de så blir å høre, er ikke godt å si.

Charite Viken har opplevd å se to album som hun har bidratt med låter til på US Billboard World Albums-liste. – Song Expo har bidratt til at jeg har fått et nettverk, ikke bare her, men i ettertid, sier hun. Foto: Morten Antonsen
Daniel Cordero, Erlend Elvesveen, Alex Karlsson og Siv Marit Egseth jobber med en kjærlighetssang rettet mot Australia i studio. Foto: Morten Antonsen
Erle Romundstad Mylius har fått øynene opp for k-pop og det asiatiske markedet under sin første Song Expo. Jin Suk Choi fra Seoul jobber mot det asiatiske markedet, og har deltatt som mentor under Song Expo fire ganger. Foto: Morten Antonsen