Alle foto: MORTEN ANTONSEN

Forrige uke åpnet den gedigne bilmessen Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) i Frankfurt, Tyskland.

Olav Skarsem, bilentusiast på sin hals og godt kjent i Midt-Norge som politimann i tv-serien Nattpatruljen, ble med på turen for å se hvilke nye biler vi kan forvente å se på trønderske veier.

TEMA: Bil og motor

Utenfor sikkerhetskontrollen til messeområdet, blir vi møtt av Greenpeace. På en stillferdig, men tydelig måte forteller Greenpeace de besøkende at oljealderen er over. Kanskje ikke så nødvendig å fortelle messepublikum det, for når man kommer innenfor portene forstår man raskt at nå er det el-biler som kommer hos forhandlerne.

SUV

- Her ved IAA-messen ser vi mange små elbiler, men det er også klare signaler på at større el-biler med god rekkevidde vil dukke opp hos bilforhandlerne.

Audi, BMW og Jaguar er tre av flere som snart kommer med premium el-SUV-er, sier Olav Skarsem etter å ha trasket rundt i flere timer på utstillingen.

Produsentene av de større SUV-ene Skarsem snakket med, legger ikke skjul på at Tesla er en produsent som har lagt føringen og som de må kjempe mot.

Gedigen SUV: BMW presenterte denne el-SUV-en som trolig kommer på slutten av 2018 og med betegnelsen X7.

Jaguar I-Pace

Ved Jaguars stand står en konseptbil du garantert får se som ferdig bil i Trøndelag til neste år.

I Trondheim har 50 personer betalt inn forskudd på I-Pace og de står nå på forhandleren Nardo bils venteliste for å få elbilen når den kommer i 2018.

Marcos Sforzin, med et lite jaguarmerke på jakkeslaget, er mannen Skarsem må snakke med for å forsere glassveggene rundt I-Pace konseptbilen.

Med en enkel håndbevegelse viser Sforzin at det kun er inn til bilen, ikke inn i konseptbilen, som gjelder.

Jaguaren vil være en 4x4, med én el-motor foran og én el-motor bak i bilen.

- Dessverre har vi få opplysninger om bilen, men batterier blir trolig på 90 kWh og strømsystemet kan brukes opp til 500 kW, forteller Marcos Sforzin. Brukes begge motorene samtidig, leverer de 400 hestekrefter.

- Det er 90 prosent sjanse for at den ferdige I-Pace vil se ut som denne konseptbilen gjør nå, både eksteriør og interiør, sier Sforzin.

På landsbasis er det rundt 3000 som har meldt sin interesse og inkludert de 50 trønderne, er det vel 880 personer som har betalt innskudd på en bil de ennå ikke har sett.

Norsk pris på I-Pace antas å bli rundt 750 000 kroner.

Så nær, men ikke nærmere: Marcos Sforzin forteller det han kan om Jaguar I-Pace, men passer samtidig på at Olav Skarsem ikke tar på bilen.

Audi el-SUV

På en godt lyssatt stand hadde Audi plassert sine konseptbiler. Men Olav Skarsem fant ikke «nybilen» han nå jaktet på, trolig for at det er for tett innpå lansering av den ferdige bilen.

- Jeg tipper de vil vente noen måneder før de presenterer den nye Audien, kanskje blir det ved bilmessen i Genève i mars 2018, sier Skarsem.

Han legger til at Audi e-tron quattro concept, som den ennå heter, blir en el-SUV som størrelsesmessig plasserer seg mellom Audi Q5 og Q7.

På IAA-messen ble Audi Wireless Charging demonstrert, et ladesystem hvor du parkerer over en plate på bakken, hvorpå platen heves og strøm induseres til bilens batterier.

- Også Audi har venteliste for sin nye SUV og flere personer i Trøndelag har skrevet seg på ventelisten, opplyser Olav Skarsem.

Lader: Når du skal lade Audis kommende SUV, parkerer du bare over denne «induksjonstoppen».

5-serie på strøm

BMW og Mini hadde trolig flest nyheter på sin stand. BMW i3s er en oppgradering av storselgeren i3, og i3s gir bedre akselerasjon, har bredere hjul og skjermbredde samt flere farger å velge i. i3s er en ren el-bil som kan passe bra til bykjøring. Rekkevidden blir god, 300 km ifølge Marius Tegneby hos BMW Norge.

Pris på i3s er antydet til 314 000 kroner.

I tillegg viste BMW konseptbilen Vision Dynamics Concept, som kan få betegnelsen i5. Uten at vi fikk tatt nøyaktige mål av bilen, plasserer den seg trolig rett under BMW5-serie. i5 vil bli levert som elbil og kommer kanskje som 4x4.

Den vil bli en familiebil, en firedørs Grand kupé, opplyser Tegneby.

Lansering på denne bilen er ennå ikke klar, men la oss tippe tre år til den er i salg i Midt-Norge.

Greier du ikke å vente i tre år, kan du heller sjekke konseptbilen som vil ende opp som nye BMW 8-serie.

- Denne kommer på veien til neste år. Først som kupé og her snakker vi luksus og eleganse, for dette er markedet til Porsche og Maserati, sier Tegneby.

Pris er ikke klar, men vi starter nok på millionen for en bil som vil gå på fossilt drivstoff.

Olav Skarsem fikk grei informasjon av Marius Tegneby (BMW Norge) da de to møttes ved det som trolig blir BMWs kommende i5. Foto: Morten Antonsen

Gedigen BMW-SUV

En annen konseptbil fra Bayerische Motoren Werke AG, ble omtalt som X7. En stor luksus-SUV med el-drift, 4x4 og vist som syv-seter. Den kommer kanskje i 2018, men full lansering vil bli i 2019. X7 legger seg over X5 og X6, og bilen er primært tenkt til de store markedene i USA og Kina.

- Vi vet vi har kunder i Norge som ønsker en stor SUV med god plass og luksus, forteller Tegneby.

Slik X7 vises her, er den en plug-in hybrid, men når denne bilen kommer, er vi inne i «Elbil 2.0», og da snakker vi nok om 700 km kjøring før man må lade denne som ren elbil.

At vi skriver Bayeriche Motoren Werke og ikke BMW, er bevisst. Hele navnet vil bli benyttet på enkelte av de dyreste modellene, og da på biler som blir spesialbestilt etter kundens spesifikasjoner. BMW-logen vil være sort og hvit, ikke blå og hvit, på disse bilene.

Fraværende

Etter år ha tilbakelagt 12 kilometer gjennom de gedigne hallene (ifølge skrittelleren på smarttelefonen) og ennå ikke fått sett alt, var det opplagt at enkelte bilmerker var fraværende på IAA-messen.

- Trolig er det for at de ikke har noe å vise frem, eller at de snart kommer med en nyhet som de gjerne vil presentere på et bedre tidspunkt, mener Olav Skarsem.

- Hvem mangler?

- Peugeot, Volvo, Tesla, Nissan, Alfa Romeo, Jeep og premiummerker som Aston Martin og Rolls Royce. Derimot stiller en del kinesiske merker vi knapt har hørt om, men som i hjemlandet kan være store produsenter, sier Skarsem.

Greenpeace: Oljealderen er over, forteller Greenpeace utenfor IAA-messen. Bilprodusentene har også forstått det, og nå vises en rekke el-biler i Frankfurt.

Mini-SUV

T-Roc er en liten SUV fra VW som fikk mye oppmerksomhet på messen. Bilen leveres med både bensin og diesel, og selvfølgelig er det mulighet for firehjulsdrift. Så langt virker det ikke som T-Roc kommer med elektrisk løsning. T-Roc skal komme til Norge på slutten av året, men prisen er ennå ikke klar.

Vi tipper likevel 310 000 kroner.

En annen bil i samme segment, er Audi Q2. Etablerte konkurrenter av mini-SUV er Honda HRV, Hyundai Kona, Citroen C3 Aircross, Mazda CX3 og Ford EcoSport. Samt den høyreiste småbilen Kia Stonic. Like over disse finner vi BMW X1 og Skodas flunkende nye Karoq.

Kinesisk

Ved bilmessen i Frankfurt for to år siden, viste kinesiske Thunder frem sin første konseptbil. Nå, to år sendere, er konseptbilen byttet ut med en personbil med el-drift som er klar for det kinesiske markedet.

Thunder er ikke snauere enn at de tar med en ny konseptbil, denne gang en el-SUV, som tar kampen opp med Tesla model X.

Designer Mihai Panaitescu, opprinnelig fra Romania, forteller stolt at SUV-en vil få en rekkevidde på 65 mil, ha en batterikapasitet på 125 kWh og et strømsystem på 430 kW.

- Konseptbilen kan kjøres og den gedigne trykkfølsomme skjermen på dashbordet virker, forteller Panaitescu. SUV-en vil komme i salg i år 2020, først i Kina og så i Europa, ifølge designeren.

- Spennende SUV, og slike store skjermer på dashbordet ser vi på flere av konkurrentene, sier Olav Skarsem mens vi rusler bort fra de kinesiske bilene.

Ute av hørbar avstand fra kineserne legger Skarsem til: - Men grillen på bilen, den minner jo om munnen på en akvariefisk.

Hyundai

Kona, som er et distrikt vest på Hawaii og uttales Kåna, har gitt navn til den nyeste bilmodellen fra Hyundai.

- Bilen kommer til Norge i høst, foreløpig med en 1 liters turbomotor og manuell girkasse, opplyser Morten Brusletto hos Hyundai.

Sommeren 2018 vil vi levere en helelektrisk Kona, som vil ha en rekkevidde på rundt 50 mil.

Med bensinmotor vil Kona konkurrere med Mazdas CX3, mens den som elbil vil plassere seg nær Opel Ampera-e.

Ifølge Brusletto, står 2000 navn på importørens liste over personer som er interesserte i Kona med el-drift.

- Det er batteriene som er flaskehalsen ved leveranser av el-biler. Det er ikke produsenten LG som er treg, men det er vi som produsent som har undervurdert etterspørselen på verdensbasis, forklarer Brusletto.

Venteliste: Til neste år vil Hyundai Kona bli levert med el-drift. Det spørs om de som står på venteliste for å kjøpe Opel Ampera-e heller vil kjøpe seg en Kona, hvor ventelisten trolig er kortere.

MB

Mercedes viste stolt frem sine tre helelektriske Smart-biler. For den som ikke kjenner Smart, er det et eget selskap med nær tilknytning til MB, som produserer det man gjerne omtaler som små bybiler.

- Vi har Smart forfour, Smart fortwo og verdens eneste helelektriske kabriolet som også er en fortwo, forteller Audun Hermansen som er PR- og informasjonssjef hos Mercedes-Benz Norge.

De tre Smart-modellene selges i Norge i dag og kun som el-bil.

Startpris på en Smart med rekkevidde på 160 km er 169.900 kroner, ifølge Hermansen.

Ved bilmessen i Frankfurt ble det presentert en rekke el-biler, blant de en Smart politibil. Vi må ikke lenger tilbake enn 1. april 2008, for å finne aprilspøken hvor Fred Nilsen og Knut Sivertsen fra politiet viste frem sin «nye» Think el-politibil. Foto: Morten Antonsen

Anleggsbilen

Jobber du i anleggsbransjen og jakter på en pen yrkesbil, kan MB sin X250d være noe for deg. Konkurrentene er VW Amarok og Ford Ranger, men X250d har nok litt penere interiør.

- Det har vært en del spørsmål om X-klassen, som X250d tilhører. Spesielt fra enkeltmannsforetak har den vært etterspurt. Med fem seter og karbonfiberboksen bak, blir det en tøff bil med høy komfort, sier Audun Hermansen.

Prisen er ikke klar, men som et premiumprodukt kommer vi nok rett over Amarok. Trolig er X-klassen leveringsklar i 2018.

Koloss: Høyreist front vil gi mindre personskader om man treffer en fotgjenger, mener Olav Skarsem. Denne nye Koleos fra Renault koster fra 374 900 kroner.

Hydrogen

Det var få hydrogenbiler å se på IAA-utstillingen i Frankfurt, men Mercedes hadde tatt med sin GLC.

- Dette er pre-produksjonsmodell, som vi viser frem her. Vi har dessverre ikke fått informasjon om når vi kan levere GLC som hydrogenbil eller hva prisen vil bli. Rekkevidden er oppgitt til 450 km, i tillegg har bilen en batteripakke som kan gi 50 km ekstra kjøring.

Men GLC finnes som hybrid og 350e som hybrid er den meste solgte av Mercedes Benz-bilene i Norge i dag. Startpris på 350e hybrid er 540 000 kroner.

- Så langt er det registrert 2500 slike 350e og i tillegg har vi en solid ordrereserve, sier Audun Hermansen og smiler.

Tidligere var leveringstiden på denne bilen 18 måneder, nå er den nede i fem måneder.

Mercedes ligger ikke på latsiden når det gjelder helelektriske biler. I Frankfurt viste MB frem konseptbilen EQA, mens konseptbilen EQC ikke ble utstilt. EQC er trolig så nær lansering at Mercedes ikke ønsket å vise konseptmodellen.

Første modell ut er EQC og reservasjonen for denne SUV-en startet forrige uke. Denne kommer i 2019 og frem mot 2022 vil vi ha ti hel-elektriske modeller tilgjengelig i sortimentet

Planen var at de skulle kommen innen 2025, men nå fremskynder vi disse modellene med tre år.

Hele bilbransjen, spesielt de tyske produsentene, tar nå grep.

- Vi i Mercedes investerer 90 milliarder kroner på utviklingen i elektrifisering av bilparken, noe som betyr at vi i de kommende årene vil presentere 50 ulike MB-modeller, enten hel-elektriske eller som hybrid/hydrogen, avslutter Hermansen.

Mercedes: Konseptbilen EQA fra Mercedes fikk mye oppmerksomhet ved bilmessen i Frankfurt.

Opel

- Crossland og Grandland er to biler som Opel nå lanser i de to raskest voksende bilsegmentene, det vil si crossover/SVU-varianter, forteller Stein Pettersen, som er Norsk representant ved Opel-standen.

Crossland kommer i oktober og den bygges på en PSA-plattform (Peugeot/Citroën), mens Grandland kommer senere i 2017.

Grandland er en større SUV, som etter hvert vil komme som en plug in-hybrid og 4x4.

Crossland er en superkompaktbil utvendig, men med god plass innvendig, sier Pettersen. Konkurrentene vil være Peugeot 208 og Citroën C3 Aircross.

- Grandland finner nok sine konkurrenter i Peugeot 3008 og Nissan Qashqai, mener Pettersen.

Prisen er 249 000 for Crossland mens Grandland starter på 328 900 som 130 Hk med manuell girkasse.

Opel: Med 130 Hk og manuell girkasse vil Opel Grandland ha en startpris på 328 900 kroner. En utgave med plug in-hybrid og 4,4 vil komme senere.

Bensinstasjonene

Selvkjørende elbiler og bil-pool, hvor havner vi?

- Greenpeace sto jo på utsiden av utstillingen og varslet at oljealderen er over. Men ennå greier vi ikke å dekke all transport med elektriske kjøretøy, svarer Olav Skarsem. Tenk på kollektivtransport, landbruksredskap og slikt. Nei, jeg tror ikke vi kan legge ned bensinstasjonene ennå.

- Men hadde noen for ti år siden snakket om selvkjørende biler, hadde vi bare ledd av dem, legger han til.

Det er likevel helt klart at flere produsenter nå kommer med rent elektrisk drevne eller hybridbiler. Til og med de kinesiske bilene, viser at elbil virkelig kommer.

- Med det norske avgiftssystemet på elbil blir valgfriheten på elbil stor, og da gir det som vi vet mange solgte elbiler. Ikke noe galt om Nissan Leaf, men jeg synes det er flott at man snart kan dra innom hvilken som helst bilforhandler for å kjøpe en elbil.