Men bybildet skifter også fra dag til dag, fra time til time, fra det ene minutt til det andre, eller bare i små sekunder og korte øyeblikk. Brått kan situasjoner oppstå, for å sette sitt preg på gatebildet, før det igjen er iforandring.

SE ALLE SAKENE I FØR OG NÅ -SERIEN HER

En formiddag midt i desember 1979 varslet brannbilenes sirener et dramatisk skifte i det daglige liv i Bergsligata i Ila. Brann var meldt fra den ytterste gården, nr. 3 D, i rekken av murgårder langs Gråkallbanen. Snart var gata fylt av brannvesen og politi, et virvar av slanger og slukkingsutstyr, brannfolk i intens kamp mot flammer og røyk, beboere som i all hast hadde reddet seg ut fra brennende leiligheter.

Alle kom velberget fra denne brannen. Men allerede natten etter ble det varslet en ny brann i samme gate. Den ble oppdaget av to politibetjenter på vakt utenfor den brannskadde gården, og kort etter lød det igjen av skingrende sirener, og blå, blinkende lys flakket i mørket. Brannen i Bergsligata 5 var enda voldsommere og mer dramatisk enn den dagen før. En seks år gammel jente omkom, og flere mennesker kom til skade, blant dem to politimenn og en brannkonstabel under et vanskelig rednings- og slukkingsarbeid.

På under ett døgn var et gammelt, rolig boligstrøk rammet av ulykke, og gatebildet var endret med sotsvidde fasader, utbrente rom og ødelagte tak. Det sivet ennå røyk fra gapende vinduer, og folk spurte seg om Bergsligata noen gang ville bli som før.

Men de to brannskadde gårdene ble begge bygd opp igjen i sin samme gamle form, og gata fikk igjen sitt vante preg. Slik ble det vist at en brann ikke nødvendigvis betydde riving, nybygg og fornyelse, som det ellers er så mange eksempler på i Trondheim. I dag er gårdene i Bergsligata et godt over hundre år gammelt «monument» over den store byveksten i årene før 1. verdenskrig, da høye, moderne leiegårder ble reist i så mange gater.

Helt nord, til venstre, i denne husrekken lå for øvrig en eldre tregård, Bergsligata 1. Den ble revet i 1966 sammen med hjørnegården mot Ilevollen samt Byåsveien 4 på motsatt side for å gi plass til ny veiføring og en omlegging av trikkesporet her, ved innkjøringen mot sentrum.