Vi har alle vært der. Den bedrevitende og reisevante turkameraten som klapper deg beroligende på skuldra, ser deg inn i øynene og med en nesten kvalmende porsjon selvtillitt bedyrer at «det å kjøre bil er mange ganger mer farlig enn å fly».

Likevel blir du ikke kvitt den nesten kveldende følelsen av panikk når du tenker på at du snart skal befinne deg drøye 10 000 meter over bakken, med kun et tynt metallskrog som beskyttelse.

Og hva om motorene på flyet plutselig streiker? Eller om piloten ved en feil styrer inn mot Bermuda-triangelet og du våkner opp i 1956?

Det skal mye til for å bli kvitt den iboende flyskrekken som mange av oss sliter med, men her er seks ubestridelige fakta om fly som kanskje kan gjøre deg litt roligere.

1. Luftfart ER den sikreste formen for transport

Ja, vi vet du har hørt dette mange ganger før, men det er et faktum at du utsetter deg selv for en langt større risiko ved å ta bilen 500 meter til nærmeste Rema-butikk enn å fly jorden rundt.

Ifølge David Ropeik ved Harvard University så er oddsen for å omkomme i en bilulykke én av 5000, mens oddsen for å dø i en flyulykke er svimlende èn av 11 000 000.

Helt trygt: Visste du at alle seter, puter og hva det nå måtte være som du kan finne inne i kabinene er både flammesikkert ( og for ekstra sikkerhets skyld - selvslokkende)?

Det er faktisk en større sjanse for at du skal bli truffet av lynet, som gir odds på en av 13 000, enn å dø i fly.

Men disse tallene stemmer ikke med rapporterte ulykker i media, tenker du sikker nå. Tallene stemmer, men fordi flyulykker har en tendens til å få stor oppmerksomhet i media så virker det som de er flere og mer alvorlige enn de faktisk er.

Og det å reise med fly blir sikrere for hvert år. Julie O'Donnell, en talskvinne for Boeing, sier at flyulykker med døden til følge skjedde gjennomsnittlig på én av 200 000 flyturer på 1950 og 1960-tallet. I dag er dette tallet nedjustert til èn alvorlig flyulykke av 2 000 000 flyturer.

Boing gjør også oppmerksom på at de fleste flyulykker ikke innebærer dødsfall eller alvorlige skader. Selv sjansene for å havne på et fly som blir kapret av terrorister er mikroskopiske. Statistikk viser én terroristkapring per 16 553 385 flyavganger. Sjansene for å bli spist av en hai er større.

2. Alle passasjerfly går gjennom en nesten PINLIG OMFATTENDE TEST før de blir solgt til flyselskapene

Glem alt du har lest, hørt og sett om kollisjons -og sikkerhetstester for personbiler. Når det gjelder kommersielle passasjerfly så er sikkerhetstestingen en vitenskap i seg selv. Her er noe av det som blir testet ( g testet og testet og testet ) igjen og igjen og igjen og igjen...

 - Fleksibiliteten til vingene: Vingene på et fly som skal selges til flyselskap blir bøyd og strukket, noen ganger opp til 90 grader, og til og med så langt at de faktisk brekker. Dette for å finne vingens absolutte smerteterskel. Disse testene tar i bruk langt sterkere krefter enn et fly noengang vil kunne oppleve i luften. Alle vinger på passasjerfly er ekstremt sterke og er designet til å tåle å bli bøyd til det ekstreme.

Testet til bristepunktet: Vingene til et fly SKAL være fleksible og tåle å bli strukket og bøyd til det nesten umulige.

 - Visste du at døde kyllinger blir skutt inn i flymotorene under testtfasen? Dette for å simulere hva som skjer om flyet skulle møte på en flokk fugler.

- Temperatur og høydetesting. Alle fly blir testet for ekstrem kulde og varme for å forsikre at alt fungerer optimalt selv i de mest ekstreme situasjoner.

- Bremsetest. Alle fly blir lastet med gods til bristepunktet og deretter utstyrt med nedslitte bremer. Så blir flyet testet i max-fart...

3. Alle passasjerfly kan trygt fly med bare en motor og kan faktisk lande trygt UTEN bruk av motor

Flyets motorer er bare en del av den ligningen som gjør at du suser i mange hundre kilometer i timen høyt oppe i luften. Alle passasjerfly er laget slik at de kan fly fullstendig sikkert med bare én motor.

Men hva om begge motorene på et fly blir ødelagte?

Heller ikke et problem, for slike fly er laget for glideflukt. Kaptein Lim Khoy Hing som fløy store deler av sin karriere for AirAsia og som senere ble en forfatter av bøker om fly og flytrafikk skriver følgende på sin blogg:

«Alle passasjerfly kan lande trygt uten bruk av motorer. De kan til og med holde seg i luften en lang stund uten hjelp av motorer».

Trygt på bakken: Sjansene for at et passasjerfly skal miste begge motorene er mikroskopiske. Faktisk mindre enn èn til en milliard.

Sjansene for at et to-motors passasjerfly skal miste begge motorene er mikroskopiske. Faktisk mindre enn én til en milliard.

4. Ingen liker turbulens, men turbulens regnes IKKE som en sikkerhetsrisiko

Du kjenner følelsen. To timer inn i flyturen og det kjennes plutselig som om du kjører en tilårskommen Nissan Sunny med ødelagt fjæring på en humpete kjerrevei. Flyet faller plutselig ( noe som kjennes som) flere hundre meter rett ned og hjertet bytter plass med drøvelen.

Dette er turbulens. I hele luftfartens historie har mindre mindre enn fem tilfeller av turbulens ført til flyulykker og ingen i moderne tid.

Turbulens: Ubehagelig, men helt ufarlig.

Kaptein Patrick Smith forklarer dette slik:

«Et fly kan IKKE bli snudd opp-ned, fratatt kontrollen eller på andre måter 'falle fra himmelen', selv ikke på grunn av de mest ekstreme tilfellene av turbulens. Det kan føles både irriterende og skremmende, men flyet vil IKKE falle ned. Turbulens er irriterende for alle ombord på et fly - inkludert flypersonalet, men det er også noe vi regner som helt normalt. Sett fra pilotens ståsted så representerer ikke turbulens et problem for flyturen - kun for passasjerenes velbehag».

Kapteinens tips: Om du velger sete ved vingene så vil du merke turbulens mindre enn de som sitter helt foran eller bak i flyet.

5. Nei, det er ingen fare for at flyet du sitter på skal krasje med et ANNET fly

På veien er vi vant til å holde oss i ett kjørefelt. Bare de færreste av oss vil finne på å kjøre mot kjøreretningen.

Slik er det også i luften, men her er ethverts fly posisjon sikret ned til et geografisk vindu som er mindre enn høyden på flyets hale. Dette betyr at i luften så finnes det usynlig veier der INGEN noengang vil finne på å kjøre «mot kjøreretningen» eller på andre måter foreta «risikable forbikjøringer». Alt dette styres av flygeledere som har stålkontroll på hvor du måtte befinne deg i luften.

6. Selv om du reiser på økonomi-klasse så er du like TRYGG som de på business class

Visste du at alle seter på alle fly er testet for å tåle opp til 16G? Altså 16 ganger gravitasjonskraften. Sjansene for at du skal kunne oppleve denne kraften på et passasjerfly er ikke-eksisterende.

Testet og testet igjen: Setene i flyet du sitter i er testet for forhold som du aldri vil få oppleve.

Og visste du at alle seter, puter og hva det nå måtte være som du kan finne inne i kabinene er både flammesikkert (og for ekstra sikkerhets skyld - selvslukkende)?

Minst like mye omtanke og sikkerhetstesting er gjort inne i kabinen som i resten av flyet. Setet du sitter i kan kanskje føles både ukomfortabelt, trangt og slitt, men vær sikker på at det er testet til å tåle langt mer enn det noengang vil komme ut for.

Kilder:

travelandleisure.com

llifehacker.com

luftfartstilsynet.no

ec.europa.eu

turbulence - everything you need to know

aviation-safety.net

flightsafety.com

bbc.co.uk

airlineratings.com

boeing.com