Fra tårntaket på Aktiebryggeriet så man ut over jorder og potetåkrer og den langstrakte fjæra mot fjorden.

Helt uberørt var området imidlertid ikke. Ved utløpet av Ladebekken lå et stort fabrikkanlegg, opprinnelig bygd som trankokeri av Caspar Abraham Jordan. Jordan (1821-1894) var født i Finnmark og drev som handelsagent i Trondheim før han kjøpte eiendommen Jarlheim i 1869 og gikk i gang med sitt industriforetak. Fabrikken produserte også tønner av blikk som emballasje for tranen. Jordans medisintran var et anerkjent produkt med premie fra utstillinger i inn- og utland.

Trankokeriet ble i 1891 overtatt av sønnen, ingeniør Julius Henrik Jordan (1853-1920). Omtrent samtidig ble 40 mål av Jarlesletta solgt til Trondhjem kommune, som på den tid var i ferd med å utvide bygrensen mot Lade. Ved salget beskrev Caspar Jordan denne eiendommen som velegnet til potetavl og mente at arealet kunne økes med mer enn hundre mål ved oppfylling av den over 300 meter lange strandlinjen.

I noen år fremover beholdt omgivelsene langs Strandveien ennå preg av jordbruksland, med fabrikken ved Ladebekken, eller «Jordans flod» som den het på folkemunne, som det eneste forvarsel om det som skulle komme av bymessig endring. I 1906 overtok den 32 år gamle dansken Isidor Nielsen fabrikkanlegget og tok det i bruk til sitt mekaniske verksted som han hadde startet inne i byen fem år før. Nielsen var kommet til Trondheim i 1899 og utviklet båtmotoren «Dan», som ble den første motoren norske fiskere for alvor tok i bruk i båtene sine. Også Roald Amundsen kjøpte denne 13-hesters motoren av Isidor Nielsen da han rustet ut «Gjøa» for ferden gjennom Nordvestpassasjen i 1902. Dessuten overlot Amundsen «alt nødvendig jernarbeide om bord» til Nielsen, inkludert polarskutas petroleumstanker.

I 1911 tok Isidor Nielsen norsk statsborgerskap, og fra 1921 lot han verkstedet fortsette som aksjeselskap. Men utløpet av «Jordans flod» var snart ikke et blivende sted for bedriften. Nye havneplaner tok form, og Strandveikaia ble bygd ut som en front mot fjorden. Langfjæra – «Floridakysten» – forsvant litt etter litt. Under krigen fortsatte arbeidet med «Østhavna», eller Nyhavna som den etter hvert ble kalt. Der fikk A/S Isidor Nielsen mek. verksted et nytt tilholdssted i noen år inntil firmaet ble avviklet i 1959. Grunnleggeren hadde på sine eldre dager hatt sitt eget verksted i Vollafallet, frem til han døde 82 år gammel i 1956.

Her finner du mange flere bilder av og fortellinger om Trondheim før og nå.