I lånte fjær og egne klær

Skulle du sett på maken, sa kiropraktoren til Henriette Marø. Det var forrige gang hun spilte i en eventyrmusical. Nå vagger hun løs på nytt, som kylling, og frykter det verste.

Oslo 24.09.2018 Skuespiller Henriette Marø til Ukeadressa Grunerløkka, Nedre Foss. foto Kristin Svorte 


CV Henriette Marø

Alder: 30 år

Aktuell: Har premiere i kveld som kyllingen i Tyra Tønnesens oppsetning av «Ulven» på Nationaltheatret. Neste helg avsluttes sjette sesong av «Side om side» på NRK, med Henriette i rollen som «Silje». Legger også siste hånd på verket i disse dager som kona til Nikolai Astrup i storfilmen «Flammen over Jølster».

Bor: Sammen med forloveden, læreren og musikeren Theodor Ikonomou, på Grünerløkka i Oslo.

Karriere: Utdannet fra Statens Teaterhøgskole (KHio) i 2014. Tilbrakte over tre år på Trøndelag Teater og medvirket i en rekke produksjoner, blant andre «Petra von Kants bitre tårer», «Påfuglen» og «Juleevangeliet The Smash hit Musikal». Har vært med bestevennene fra Trøndelag Teater hver eneste sommer i «Testiklestad» på Sverresborg folkemuseum.

Favorittsyssel: Å gruble.

Leser: Altfor lite og mest relevant tekst knyttet til de forskjellige oppsetningene. Og dermed blir det mye bra, men savner tid til å fordype seg i mange av de nye, norske fortellerstemmene.

Lytter og ser på: En sucker for gode pophits, viser og hører veldig mye radio.


Fortsatt var det mange dager igjen til denne helgas premiere på «Ulven» på Nationaltheatret, og den lille bekymringen hun bar inni seg, målte ennå bare én på en skala som gikk til ti. Med en påfugls eleganse skred hun nedover langs Akerselva i Oslo og trakk inn den skarpe høstlufta, samtidig som det godt utviklede sidesynet fanget med seg alt som skjedde rundt gangstien, både til høyre og venstre. Hun kunne ikke sånn i farten huske hvor mange forestillinger hun hadde spilt på Hovedscenen ved Trøndelag Teater før kroppen reagerte den gangen, i 2015. Henriette hadde tatt bolig i fjærene til påfuglkyllingen i Tyra Tønnessens oppsetning «Påfuglen – en urettferdig musikal» fra dag én, og bevegelsene hun utviklet underveis, måtte få ornitologene i salen til å fryde seg.