Hvor mye skal et selskap være verdt før en fremtredende politiker går ifra partiets prinsipper?

Drosjekonkurranse: - Vårt viktigste motiv for å etablere en ny drosjesentral er å komme opp med et alternativ til de to eksisterende sentraler for å gi et kvalitativt godt alternativ til publikum og til løyvehavere og sjåfører, skriver lederen i nyetablerte Trondheim Taxi AS. Illustrasjonsfoto. Foto: Kim Nygård

Svaret er sannsynligvis et sted rundt 100 milliarder amerikanske dollar. Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) har i flere fora den senere tid snakket varmt om fremtiden for selskap som Uber, som sies å være verdt i området 100 milliarder dollar. Innovative selskaper som bringer den nye tid inn i hverdagen vår. «Denne utviklingen kan vi ikke stoppe», sier Sandvik. Det er interessant å merke seg at en fremtredende politiker fra Arbeiderpartiet sier at noe ikke kan stoppes eller reguleres. Arbeiderpartiet har til alle tider vært opptatt av å vedta lover og forskrifter som har til hensikt å regulere aktivitet dit partiet mener det tjener samfunnet og/eller partiet best. Men slik er det altså ikke med Uber og lignende selskap. Verdien kan altså anslås til cirka 100 milliarder dollar.

Sandvik sier vi må løfte blikket. Ja, det kan ofte være lurt. Men faren med å løfte blikket for høyt er at en kan bli litt bratt i nakken, og dermed gå glipp av det som ligger rett foran bena sine. Når en snakker om fylkeskommunale retningslinjer for drosjetrafikken i Trondheim, er det kanskje best å ta utgangspunkt i dagens situasjon i Trondheim, og ikke bli alt for høytflyvende i sine tanker og visjoner om fremtiden. Selvkjørende biler som samkjører passasjerer fra hjem til arbeidsplass til busspriser er spennende tanker, men det skal kjøres noen millioner ordinære drosjeturer i Trondheim før dette kan bli virkelighet. Og da kan kanskje fylkeskommunen i første omgang være opptatt av det de er satt til av Samferdselsdepartementet, nemlig å være lokal løyvemyndighet og lage reguleringer til beste for publikum, offentlige instanser og private bedrifter. Hvis de i tillegg prøver å se hva som kan sikre akseptable arbeidsforhold for løyvehavere og sjåfører, er det bra.

I dag er Trondheim regulert slik at vi har to aktører, TrønderTaxi (TT) og Norgestaxi (NT). De representerer totalt 387 taxiløyver hvor TT har 71 prosent og NT resten (29 prosent). Dette har i 17 år siden NT etablerte seg i februar 1999 fungert som et slags duopol, med forholdsvis liten reell konkurranse. Som sikkert mange har fått med seg i media, har NT nylig tapt en anbudskonkurranse om pasientkjøring for Helse Midt-Norge, noe som ikke er bra for løyvehaverne tilknyttet NT. Flere av disse ønsker seg et alternativ til NT, men det finnes knapt. Dersom TT har ledige løyver (skjer for eksempel når noen tilknyttet TT går av for aldersgrensen eller slutter av andre grunner) kan løyvehavere fra NT søke på disse. De tildeles den søker som har lengst ansiennitet, og i henhold til TT sine egne tall kan dette utgjøre 8–10 løyver i året. Resten, altså de aller fleste, må finne seg i de ting ledelsen i NT bestemmer dersom de da ikke heller velger å forlate yrket.

Norgestaxi er et heleid datterselskap i Cabonline Group som igjen er heleid av det amerikanske investeringsselskapet HIG. Alle interne samarbeidsfora hvor løyvehavere kunne komme til orde er lagt ned og flere av de fast ansatte i NT som sto for støtte og support til løyvehavere og sjåfører er oppsagt. Telefontjenesten til kundene (tlf. 08000) er flyttet til Stockholm, og en kan selv tenke seg hva som kan skje når det ringes inn til et sentralbord som i liten grad er kjent med de lokale forhold i Trondheim. Det blir ikke gode drosjetjenester til publikum av slikt.

Så kan en spørre seg hva løyvemyndigheten, altså fylkespolitikere og – administrasjon gjør med dette. Svaret så langt ser ut til å være: Ingen ting. Det meste som er skrevet og sagt så langt tyder på at løyvemyndigheten kun ønsker å bevare det bestående. Den rødgrønne koalisjonen som for tiden regjerer i fylkestinget, har som regel vært opptatt av å sikre arbeidstakernes rettigheter og stå opp for disse. Når de samme politikerne nå ser ut til å ønske seg en situasjon som først og fremst gagner Norgestaxi og Uber, gjør de det stikk motsatte. De hjelper storkapitalen på bekostning av små enkeltmannsforetak (løyvehavere) og lavt lønnede sjåfører.

Men, det finnes en løsning dersom løyvemyndigheten er villig til å se. Trondheim Taxi AS ble stiftet i fjor høst med ønske om å starte en ny, lokal sentral hvor løyvehavere blir medeiere. Her kan vi gi løyvehavere i Norgestaxi og TrønderTaxi et alternativ dersom fylkeskommunen gir den nødvendige tillatelse. De må da gi konsesjon til en ny sentral og de må endre dagens regler slik at en løyvehaver kan flytte sine løyver til en ny sentral. Trondheim Taxi vil ikke be om at det utstedes flere løyver enn det som er i Trondheim i dag. Flere drosjer i trafikken vil bety dårligere inntjening for løyvehavere og sjåfører og fare for sosial dumping. Dette ønsker vi selvsagt ikke.

Vårt viktigste motiv for å etablere en ny sentral er å komme opp med et alternativ til de to eksisterende sentraler for å gi et kvalitativt godt alternativ til publikum og til løyvehavere og sjåfører. Et eksempel på god ressursutnyttelse og gode tjenester til publikum er samkjøringstjenesten til og fra Værnes, såkalt flytaxi. NT har av ulike årsaker sett seg nødt til å slutte med dette, så nå er TrønderTaxi inntil videre alene om å tilby flytaxi. Trondheim Taxi vil komme til å ha flytaxi-samkjøring til publikum fra første dag.

I Trondheim Taxi AS tar vi all risiko selv, og vi ber ikke om verken økonomisk støtte eller andre tjenester. Vi ber bare om å få lov til å vise at vi kan.

oanurum@icloud.com