Selvsagt bør det koste penger å parkere bil ved Trondheim Spektrum på Nidarø, men ikke fordi det er en idrettshall.
Ordfører Rita Ottervik (Ap) har tatt til orde for parkeringsavgift ved idrettsanlegg. Begrunnelsen er at det skal stimulere til mindre bilkjøring. Kommunalråd Geir Waage (Ap) har understreket at det nok ikke blir p-avgift ved alle idrettsanlegg, men at det skal vurderes der det er mest sentrumsnært og gode kollektivtilbud. I praksis betyr det at særlig anleggene på Nidarø peker seg ut.
Det er gode grunner til at det bør koste penger å parkere på Nidarø, men uten at begrunnelsen handler om idrett. Nidarø er et sentrumsnært område, og i takt med at byen vokser, blir kampen om plassen enda større. Med kort vei til sentrum, er det naturlig at tilgangen til gratis parkering begrenses. Slik er det også i dag, med parkeringsrestriksjoner i flere sentrumsnære områder, inkludert Nidarø og resten av Øya.
Når idrettsaspektet bringes inn, blir det veldig synlig at dette er en sak med motstridende interesser. På den ene side tilsier lokalt miljø og globalt klima at biltrafikken må reduseres. Bilkjøring til og fra fritidsaktiviteter er en stor bidragsyter til CO2-utslipp. Andre fritidsaktiviteter krever parkeringsavgift, så hvorfor ikke idretten? Foreldre som ønsker å kjøre bil for å høre og se kulturskolebarn i Olavshallen, må selvsagt betale, som alle andre som besøker Midtbyen.
På den annen side er det ikke alle som kjører bil på grunn av latskap og dårlige vaner. Bil er løsning på tidsklemma, og for mange er ikke buss et egnet transportmiddel til og fra trening og idrettsarrangement. Som påpekt i et innlegg i Ordet fritt for noen dager siden, kan parkeringsavgift ved idrettsanlegg gjøre det enda vanskeligere å rekruttere frivillige, som idretten er helt avhengig av.
Diskusjonen om idrett og parkeringsavgift viser hvor krevende det er å gå fra ideelle mål til praktisk handling. At utspillet kommer nå, gjør det naturlig å sette diskusjonen om idrettsanlegg og parkeringsavgift også i en annen sammenheng.
P-avgift på Nidarø endrer ikke det faktum at stedet er trafikkmessig uegnet for en storhall.