Denne uken åpnet Mat fra Hagen et pop up-spisested i Portalen på Solsiden. Etter tre dager med bygging og innredning kunne dørene åpnes. Kommer det nok gjester til å få driften i balanse, blir stedet forhåpentligvis ingen døgnflue.

- Vi har bygd alt selv, forteller en av driverne, Richard Nystad. Det aller meste av inventaret er gjenbruk og står i stil med de andre spisestedene til Mat fra Hagen.

Dette er det fjerde spisestedet Nystad åpner i Trondheim sammen med kollegene Isak Weie og Christopher Gulliksen. De serverer bare veganske retter som avokado-sandwich, indisk rull, klassisk burger og quinoa salat. De har tatt med seg de mest populære rettene på menyen til Solsiden.

Plass til barnevogn

Lokalene i Portalen er større og gir flere sitteplasser enn de tre øvrige. Her kan gjestene ta med seg barnevogna inn i lokalene. Det blir også mulig å få kjøpt med seg frukt og grønnsaker hjem fra Frosta.

- Hvis det kommer et tilstrekkelig antall gjester hit til Portalen, kommer vi til å bli værende. Da vil byen få et fjerde Mat fra Hagen, forteller Gulliksen.

Det var i 2014 at de åpnet det første spisestedet, på Bakklandet. I fjor vår etablerte kompisgjengen et serveringssted i Thomas Angells gate, og i fjor høst startet de et tredje matstudio i Ilsvika. Det mener de er et bevis på at vegetarmat har slått an.

Lørdag er det åpen dag i de nye lokalene i Portalen. Det arrangeres matkurs og serveres smaksprøver med smoothie.

Restaurant i slaktehuset

I oktober arrangerte To Rom og Kjøkken pop up-restaurant i det gamle slaktehuset på Brattøra, like ved politihuset.

- Med god hjelp fra Rom til Rom og Retro ble en skjærehall i Trondheim slaktehus omgjort til gourmetrestaurant. Dagen etter ble lokalene ryddet, uten at det ble etterlatt noen spor, sier daglig leder ved To Rom og Kjøkken, Roar Hildonen.

Kokken Adrian Løvold, i samarbeid med To Rom og Kjøkken, laget over 20 retter. Hildonen lover et nytt stunt til høsten.

- Hvorfor slike pop up-restauranter?

- Vi vil teste ut nye ting. Det er mye arbeid, men også mye gøy. Første gang var for to år siden. Da var det et rent tap, men vi lærte mye. Jeg har aldri fått så mye skryt noen gang som etter slike pop up-arrangement.

Til veldedige formål

- Inntektene går til veldedige formål?

- Ja, vil skal ikke tjene noe på dette. I oktober gikk arrangementet over tre dager, inkludert generalprøve, med til sammen 100 gjester, aldri mer enn 40 hver gang.

- Slaktehuset også neste gang?

- Nei, noe av konseptet er å komme til stadig nye plasser, sier Hildonen, som ikke vil røpe mer om kommende arrangement.

En perfekt ramme

Han legger til at når han har funnet et egnet lokale, rykker dekoratører og interiørdesignere inn for å pynte og gjøre rammen rundt eventet så perfekt som mulig.

- Vi setter opp en meny med mange spennende retter som passer til årstiden, og som består av lokale råvarer. Etter to dager med gourmetretter og gode viner, ryddes restauranten slik at lokalet er tilbake til sin opprinnelige form, sier Roar Hildonen.

Adresseavisen har tidligere skrevet om pop up-butikker som dukker plutselig opp i tomme lokaler for så å forsvinne igjen etter kort tid. Trenden er nå kommet for fullt til Trondheim.

Har kort levetid

En pop up-butikk har ofte kort levetid. Førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen i Trondheim, Arve Pettersen, uttalte at pop up-butikker benyttes for å skape ekstra oppmerksomhet for en leverandør via kort eksponering. Dette kan godt være etablerte aktører i markedet som har faste utsalg andre steder.

Den korte levetiden har til hensikt å gi eksklusivitet. – Gjennom pop up-tilnærmingen skaper man en sjelden og uvanlig eksponering, noe som oppleves som unikt og utradisjonelt for kundene. Dette kan skape umiddelbar interesse. Veldig ofte gir disse pop up-butikkene økt mulighet for sterkere interaksjon med kundene og brukes dermed også som et virkemiddel for å forsterke merketilhørigheten, fremholdt Pettersen.

Han la til: – Tenk bare på Bondens marked før jul. Dette er reelt sett pop up-butikker med stor suksess, og som sikrer eksponering og forhåpentligvis salg gjennom de ordinære distribusjonskanalene utstillerne har, sa Pettersen.

Pop up: Kjendiskokk Adrian Løvold laget i samarbeid med To Rom og Kjøkken over 20 retter under pop up-arrangementet i slaktehuset på Brattøra. Foto: Oscar Stoltenberg Johansen
På Solsiden: Nå har Mat fra Hagen åpnet et fjerde sreveringssted, i Portalen på Solsiden. F.v: Isak Weie, Richard Nystad og Christopher Gulliksen. Foto: EMMA DAHLE MOE
Fra Frosta: Mat fra Hagen vil også satse på kortreist frukt og grønt fra Trondheims kjøkkenhage Frosta.