- Gøy å ha fri fra vanlig skolearbeid, artig å kjøre kuleløypa og hoppe på ski, men også artig å gå i bortoverløypa.

Det er skidag, og elevene er i full fart opp og ned i Skileiken.

Idrettssosiolog Arve Hjelseth har skapt debatt med utspillet sitt om at det ikke bør være skolens jobb å opprettholde skikulturen. Han mener skolene må slutte med skidag og heller erstatte det med en uteaktivitetsdag.

- Jeg har ikke noe imot at folk går på ski, men kall skidagen heller uteaktvitetsdag. På trinnet til sønnen min på 12 år var fraværet på nesten 25 prosent, sa han til adressa.no mandag.

- Alle er med

I Skileiken til Trondhjems skiklub får han ikke støtte, verken hos elever, lærere eller skiklubbens folk. Denne dagen er det 1.–4. trinn fra Hallset skole og 4. trinn fra Ranheim skole som bruker skoledagen på ski i skileiken. Her er det kort løype og lang løype, og midt imellom løype. Det er kuleløyper, orgeltramp og skihopp. Lærerne rapporterer om mestringsfølelse, trivsel og blide fjes. Både fra Ranheim og Hallset blir elevene busset til Bymarka, går noen hundre meter samlet på ski til Skileiken der de blir sluppet fri og kan gjøre som de vil.

- Alle er med, sier lærerne Grete Sørli og Arne Bones for 2. trinn på Hallset skole. De fleste har egne ski. De andre får låne gratis enten i Skileiken eller på skolen.

- Ungene er fornøyde og forteller hvor artig det er. De har gått på ski hele dagen. Ingen sutrer og ingen vil hjem, sier de og forteller at flere av deres elever bare er på ski to ganger i året, og det er sammen med skolen. De slår fast at skidag er tradisjon, fører til samhold og er i tråd med kompetansemålene til skolen. De legger til at det ikke finnes konkurranse i skileiken.

Lagt til rette for lek

Grete Sørli har allerede latt seg provosere av idrettssosiologen:

-Da jeg leste det, tenkte jeg: Herlighet, han må komme seg ut hit og oppleve mestringsgleden.

- Her er det først og fremst lagt til rette for lek, sier Marthe Gjestland som har sin 27. sesong i Skileiken i Trondheim. Denne dagen har hun lånt ut sju par med ski og mener bestemt at alle storkoser seg. Ikledd refleksvest og med ropert tilgjengelig er hun sjefen i bakken. Marte Gjestland hjelper av og på med lånesko, finner passende ski og staver og har oversikt. Det er også hun som bestemmer hvem som får være i Skileiken samtidig. vanligvis setter hun grensa ved fjerde trinn, men det hender hun godtar at skoletrinn helt opp i sjuende. Ungdomsskoleelever må finne seg andre steder å være.

- Her får de brukt hele kroppen sin, og jeg ser gleden ved å få det til. Her er det massevis av mestringsglede. Det fine med skoleskidag er at alle får mulighet til å være med, sier hun.

- Dette er en mulighet å få gå på ski uavhengig av foreldrene. Selvfølgelig er det noen som er usikre, men det er forsvinnende få som ikke har det bra, sier Marthe Gjestland som vet at det er noen som ikke kommer på skoleskidag.

Motorikk og mestringsfølelse

Gry Haug Binde er daglig leder i skiklubben. Hun viser til at ski og skøyter er spesielt nevnt i læreplanen.

- Det er jo mye elevene skal være med på som kanskje ikke alle liker like godt, sier Binde.

- Målet vårt er å legge til rette for at alle skal få prøve seg på ski. Ski er flott for motorikken og gir mestringsfølelse. I Norge er det også sterk tradisjon for å gå på ski og bruke naturen, sier den daglige lederen i Skiklubben og vil ha sagt at ski er en billig måte å holde seg i form på.

- Skiløyper og naturen er gratis i Norge.

Lærere på tur: Arne Bones og Grete Sørli er begge lærere i 2. trinn, Hallset skole. Foto: Marit Langseth
Skiklubbens spreke damer: Fra venstre: prosjektleder Line Selnes, Marthe Gjestland og daglig leder Gry Haug Binde. Foto: Marit Langseth