- Vi kan ikke sitte rolig og se på at drosjene blir stående på holdeplassene, samtidig som prisene øker, sa Sandvik da han onsdag innledet på et seminar om drosjetilbudet i Trondheim, i regi av løyvehaver Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Til Adresseavisen sier han at drosjenæringen står overfor betydelige utfordringer de nærmeste årene. Det verdensomspennende selskapet Uber vil komme for fullt også i Norge, selskapet er allerede i Oslo.

- Regulering eller konkurranse? Hva gir best tilbud i Trondheim, var tema for seminaret. I Oslo står 53 prosent av taxiene og venter på tur. Prisene har gått opp med 100 prosent.

I Trondheim har TrønderTaxi hatt konkurranse fra Norgestaxi siden 2000. Nå har de tre selskapene Trondheim Taxi, Nidaros Taxi og Christiania Taxi søkt om å få etablere hver sin sentral. Fylkestinget vil trolig fatte et endelig vedtak på tinget i juni. Administrasjonen i fylkeskommunen går inn for fri etablering av sentraler, med et tak på antall løyver for den største.

TrønderTaxi dominerer

I Trondheim har TrønderTaxi 80 prosent av markedet. Og nå har Helse Midt gitt all pasientkjøring i Trondheim til TrønderTaxi, en kontrakt verd 88 millioner kroner over fire år. Ifølge daglig leder Roar Refseth i Norgestaxi i Trondheim utgjør pasientreiser 22 prosent av all kjøring. Han sier selskapet likevel skal klare seg.

- Trenger vi flere løyver? Trenger vi flere sentraler? Er det nok konkurranse med én sentral? Er det lettere å få drosje med én sentral? Én stor sentral med mange biler eller flere sentraler med få biler som sender en bil fra andre siden av byen, spurte Sandvik. Han understreker at han ikke vil gi svarene, hans oppgave er å utfordre næringen.

For fem år siden etablerte Uber seg med et drosjetilbud gjennom en egen app. Virksomheten er i dag verd 100 milliarder dollar.

Representanter for TrønderTaxi, Norgestaxi og nykommeren Trondheim Taxi sier de ikke frykter konkurransen fra Uber.

- Drosjen kommer fort og den er billig. Uber sier sjåførene tjener mer enn i ordinære selskap. I London kommer drosjen fra Uber i løpet av tre minutter. Folk klager hvis det går mer enn fem minutter. Ingen klarer å holde igjen en slik tjeneste, sa fylkesordføreren.

Får drosje på tre minutter

Og Sandvik la til: – Hva gjør vi? Sitter i ro, forbyr dem eller tar imot dem?

Sandvik foreslår en drosjeapp gjennom AtB, som et mulig virkemiddel. Hos Uber kan passasjerene gi sjåførene en måling og omvendt. Og man kan avtale prisen på forhånd.

De store byene får en kraftig vekst i folketallet. I Trondheim vil det i 2050 bo 50 000 flere mennesker enn i dag. Det legger et stort press på transportsektoren. Ifølge Sandvik står 96 prosent av privatbilene i ro i Trondheim og binder opp 20 milliarder kroner i mineraler, teknologi og metaller.

- Tenk om drosjene i Trondheim kunne tatt 30 prosent av kolletivmarkedet, 20 prosent av privatbilismen og 20 prosent av vareleveransene hver dag? Vil det skje om fem år? Neppe. Om ti år? Kanskje.

Førerløse biler kommer

Uber etablerer seg nå over hele verden og spesialiserer seg på ulike transportoppdrag. Selskaper som Tesla, Google og Apple utvikler selvstyrte biler.

- Det gjør også bilfabrikker som bl.a. Volvo og Mercedes-Benz. Volvo skal ha en bil klar i 2019. Bilene kommer, i dag er det bare lovverket som står i veien. Forskere som utvikler roboter går over til Uber. Skal vi utfordre dem eller skal Uber få holde på, spør fylkesordfører Sandvik.

- Vi er forberedt på konkurranse, den skal vi møte. Vi lar oss ikke stoppe, heller ikke av Uber, sier Hege Dahle, adm.dir. i TrønderTaxi.

- Hvordan skal dere møte konkurransen fra Uber?

Ikke redd for Uber

- Vi er en komplett transportbedrift, men vi må skjerpe oss. Vi vil videreutvikle appen. Vi jobber med flere konsepter og betalingsløsninger. Dette er kjempespennende. Vi er imidlertid ikke redde for verken Uber eller andre nye drosjesentraler. Konkurranse er sunt, sier Dahle.

Hun mener kundene vil tjene på både pris og service, men det bør ikke bli for mange løyver. Det rammer bare næringen selv.

Daglig leder for Norgestaxi i Trondheim, Roar Refseth, mener fylkesordføreren drar opp et stort bilde, og han drar det langt frem. – Vi vil møte konkurransen. Teknologien vil være avgjørende, og den som har best teknologi vinner. Uber er god på markedsføring, vi er best på å betale skatter og avgifter, sier Refseth.

Fremmer ulovlig virksomhet

- Interessante tanker fra fylkesordføreren. Men det er påfallende hvor opptatt politikere er av å fremme ulovlig virksomhet. I Tyskland er Uber forbudt, i New York kjører færre for Uber, sjåførene tjener for lite. Men jeg frykter ingen ting, vi får tilpasse oss, sier Ole-Andreas Norum, som sammen med Geir B. Lerdahl har søkt om å få etablere Trondheim Taxi. Begge har meldt seg ut av Norgestaxi.

Norum legger til at i Trondheim er 75 prosent av all drosjekjøring avtalebasert, det innebærer kjøring for offentlig og privat virksomhet.

Norum mener det er nok løyver i Trondheim, men passasjerene har for få sentraler å velge mellom.

– Vi skal by Uber og andre konkurranse. Det vil komme flere apper for drosjebestilling fremover. Slik jeg ser på Tore O. Sandviks betraktninger, kan du sammenligne det med at lokføreren passerer Oppdal, mens vognene står igjen på Skansen, sier Ole-Andreas Norum.

Hege Dahle i TrønderTaxi sier det neppe blir aktuelt å be om flere løyver fordi selskapet nå skal ha oppdraget med pasientreiser de neste fire årene. De skal klare det med dagens løyver.

Omstridt: Uber er i flere land omstridt, og UberPop er flere steder bøtelagt for ulovlig virksomhet. Foto: Reuters
- Vi kan ikke sitte rolig og se på at drosjene blir stående på holdeplassene, samtidig som prisene øker, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap). Han tror drosjenæringen står overfor store utfordringer. Foto: Morten Antonsen
Dra hjem: Streikende franske drosjesjåfører ber Uber dra hjem. Foto: Reuters
Ekspanderer: Uber etablerer drosjetilbud i stadig flere land, også i Kina. Men virksomheten møtes mange steder med sinne og aggresjon blant andre drosjesjåfører. Foto: AP