– Vi har over flere år satset på å utdanne lærere ved videregående skole og grunnskolen i faget psykisk helse sammen med Nord Universitet, og vi har nå blitt enige om at vi også må inn på et tidligere tidspunkt, sier May Britt Lagesen, fylkesråd for utdanning og kultur i Nord-Trøndelag.

Studiet blir det første av sitt slag, og bakgrunnen er at fylkeskommunen ønsker å få flere til å fullføre videregående. Målet for studiet er at personalet i barnehagen skal få kunnskap om barnehagen som helsefremmende arena, bli bedre til å oppdage barn i risiko, bli bedre til å kommunisere med barn, foresatte og eksterne samarbeidspartnere og bli bedre til å legge til rette for de barna som trenger hjelp.

Starte tidlig

– Da må vi starte tidligere enn grunnskolen. I Nord-Trøndelag har vi hatt tung satsing på oppvekstprogrammet og koordinert ulike måter å jobbe på i grunnskolen, men gjennom oppvekstprogrammet har vi nå blitt enige med kommunene om å ha satsingen tidligere.

Hun anslår at mellom 250 og 300 studenter allerede har vært gjennom programmet de nå skal basere studiet på.

– Dette handler ikke om at lærere og andre ansatte i barnehagen skal lære seg å håndtere barn med psykiske utfordringer. Det handler om at de skal lære seg å avdekke det på et tidlig stadium slik at man kan få hjelp med de utfordringene man har tidlig.

Studiet vil være samlingsbasert og gi 10 studiepoeng ifølge en pressemelding. Oppvekstprogrammet dekker studiekostnadene for alle studenter som bor i Nord-Trøndelag. Samlingene vil foregå i Levanger og Namsos.

Langsiktig og målrettet

Lagesen forteller at programmet handler om både lese- og skriveferdigheter, fysisk form og psykisk helse.

– Vi har troen på det å jobbe langsiktig og målrettet fra tidlig av. Vi vil at flere barn og unge skal få et bedre og tryggere læringsmiljø, og at de også skal fullføre videregående skolegang.

– Det er veldig viktig for den enkelte elev, men også for samfunnet som helhet.