Det kan også bli aktuelt å øke takstene i bomringen, men det er ikke avklart ennå.

Ottervik understreker at Trondheim ikke har noe annet valg enn å få ned biltrafikken.

- Statens krav er nullvekst. Innfrir vi ikke det, mister vi milliardbeløp. Derfor må vi få ned veksten, sier Ottervik.

Nye tiltak innen en måned

De nye tiltakene som skal få ned veksten i biltrafikken skal spikres allerede innen en måned. Miljøpakke 3 skal vedtas i juni.

- Der må vi legge inn nye restriktive tiltak, sier hun.

Fra 1. januar 2017 vil Trondheim få anledning til å ta parkeringsavgift, også fra elbiler.

- Sjansen for at det vil skje er veldig stor. Også andre biler vil måtte betale mer for å parkere. Og vi vil gjøre om flere langtidsplasser over til korttidsplasser. Vi må ha færre arbeidsparkeringsplasser, sier Ottervik.

- Må få til skifte i nabokommunene

Ordføreren sier at man har klart å få til et skifte internt i Trondheim, det befolkningen i større grad har gått over til buss eller sykkel. Men at de sliter med å få til det samme i nabokommunene.

- Det er en stor elbilvekst inn fra nabokommunene til Trondheim. Og det er ikke rart at elbiltrafikken øker. De kan kjøre inn fra nabokommunene gratis gjennom bomringen, parkere gratis i sentrum, samtidig som de lader opp bilen gratis. Da blir ikke motivasjonen for å kjøpe busskort særlig stor, fastslår hun.

At elbilene kjører gratis gjennom bomringen er det Stortinget som skal ta stilling til, først neste sommer. Men parkeringsavgift kan påregnes allerede ved årsskiftet.

- Staten motarbeider oss

- Ekspertene Adresseavisen har snakket med understreker at takstøkning i bomringen er viktig for å få ned trafikken?

- Takstøkning virker. Men miljøpakken har vist oss at det som fungerer best er restriktive og positive tiltak samtidig. Det har gjort at vi har klart å få en markant endring internt i Trondheim. Om vi skal øke takstene ut over prisstigningen, har vi ikke tatt stilling til, verken internt i Ap eller diskutert med de andre partiene. Den diskusjonen må vi ta nå.

Ottervik påpeker også at staten ikke gjør det enklere for Trondheim å oppnå målene.

- Å bygge en firefelts motorvei til Stjørdal er ikke akkurat med på å dempe trafikkveksten. Statens nye selskap «Nye veger» motarbeider oss ved å prioritere dette fremfor bygging av E6 Sør. Dette er vi nødt til å ha en dialog om framover, poengterer ordføreren.