Nå er telefonkøen kuttet og ventetiden for å få hjelp er blitt kortere.

- Det er lagt ned en kjempeinnsats på legevakta det siste året, og nå begynner vi å se effekten av tiltak vi har satt i verk. Publikum er mer fornøyde enn tidligere, og vi har langt mindre klager enn før.

Det sier Gustav Øverli, enhetsleder ved legevakta for Trondheim, Klæbu, Malvik, Melhus og Midtre Gauldal kommuner.

Kritikken mot legevakta som driftes av Trondheim kommune har til tider vært massiv. Brukerne er de som har ropt høyest når de ikke har nådd gjennom på telefon, eller har måttet sitte timevis i kø for å få legehjelp. Også Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har gitt flengende kritikk av legevakta, og konkluderte for snart to år siden med at kommunen ikke hadde forsvarlige systemer for styring, ledelse og kontroll med virksomheten.

Raskere hjelp

Nå er situasjonen for pasientene en helt annen:

  • Pasienter som trenger legehjelp, kan nå få oppmøtetidspunkt på legevakta.

  • Raskere svar: I vår besvarte legevakta 80 prosent av telefonhenvendelsene i løpet av seks minutter. Nå besvares 80 prosent av henvendelsene i løpet av fire minutter.

  • 98,3 prosent av telefonhenvendelsene besvares i løpet av 15 minutter.

  • Ventetiden er blitt kortere for å få komme inn til lege. Pasientene opplever det også bedre å kunne vente hjemme.

  • Færre pasienter: Besøket på legevakta er redusert med 10 prosent. Det betyr at flere får råd over telefonen slik at de kan vente med legebesøk.

Ulik trafikk

- Det generelle bildet er at vi har hatt god bedring på ventetiden. Men vi har fortsatt utfordringer når det er ekstra stor pågang. En time kan vi ha fem telefoner, og folk vil få raskt svar. Neste time kan vi ha 40 telefoner, og da blir det ventetid. Sist helg var det travelt, og da var det noen som måtte vente inntil fem-seks timer inne på selve legevakta, men dette har vært mer unntaket enn regelen i høst. Vi ser en økning i tilfeller av både omgangssyke og influensa, og det gir økt trafikk på legevakta, sier Øverli.

Ifølge akuttmedisinforskriften skal 80 prosent av dem som ringer, få svar i løpet av to minutter. Øverli tør ikke love når de kan svare opp dette kravet.

- Ved en liten legevakt er dette uproblematisk. Men legevakta i Trondheim er stor, vi håndterer 220 000 innbyggere, påpeker han.

Flere ansatte

Legevaktas største utfordring har vært å ha tilstrekkelig og kompetent bemanning til å kunne håndtere alle henvendelsene. Det er sykepleiere som bemanner vakttelefonene, og i sommer fortalte Adresseavisen at ansatte søkte seg vekk fra legevakta på grunn av stort ansvar og arbeidspress.

Øverli påpeker at de i løpet av det siste året har rekruttert 13 sykepleiere til nyopprettede stillinger ved legevakta.

- Det å jobbe som sykepleier og håndtere alle henvendelsene, er en jobb som stiller store kompetansekrav. Vi har derfor jobbet mye med opplæring av ansatte, slik at flere har kompetanse til å svare på telefon, sier Øverli.

I tillegg tilbyr kommunen nå 50 000 kroner ekstra i lønn til de som tar støyten i frontlinjen på telefonen. Dette har gjort det enklere å rekruttere sykepleiere.

- Det kan være en stor belastning å ta imot alle henvendelsene. Nå opplever de at den innsatsen de gjør på telefon blir verdsatt, sier Øverli.

Ringe først

Det er nå over ett år siden legevakta innførte et nytt system med nye rutiner: Alle som trenger legehjelp, skal ringe før de oppsøker legevakta. Unntaket er i akuttsituasjoner hvor det er behov for øyeblikkelig hjelp.

- Vi gjør en prioritering ut fra hastegrad. De som har behov for legehjelp vil få et oppmøtetidspunkt. Men i noen tilfeller kan pasientene vente til neste dag, og oppsøke fastlegen, eller de kan få råd om å ta en paracet og vente til det går over. Er det influensa, er det lite vi kan gjøre, sier Øverli.

Han er nå forberedt på økt pågang i julehøytiden.

- Til tross for økt bemanning kan dette føre til lengre ventetider hos pasienter med mindre alvorlige sykdomstilstander. For å unngå lange køer på legevakta i jula, oppfordrer vi publikum til å benytte fastlegen. De har åpent alle hverdager i jula, påpeker Øverli.