Mens salget av elbiler i Trondheim er gått tilbake med 31,5 prosent fra i fjor, har salget av ladbare hybrider økt med 29,6 prosent.

På landsbasis øker salget av elbiler med 3 prosent. I Trondheim er tilbakegangen på 31,5 prosent. For Norge totalt er økningen i salget av ladbare hybrider eller plug in-hybrid på 21,5 prosent.

Ved utgangen av april er det registrert 335 elbiler i Trondheim, mot 489 på samme tid i fjor.

Bare i april ble det registrert 62,8 prosent færre elbiler enn i april 2016. Men det skyldes først og fremst at mens påsken i fjor var i mars, falt den i år på april. Det var fire færre registreringsdager i april i år mot april i fjor (17 mot 21).

Les OGSÅ: Elbilsalget i støtet

I Trondheim går salget av ladbare hybrider rett til værs. Hittil i år er økningen på 29,6 prosent, fra 287 biler i fjor til 372 i år. Mercedes-Benz GLC topper salget av plug in-hybrider med 72 biler, mot Volvo XC90 sine 51 biler. På de to neste plassene følger Volkswagen Passat med 48 biler og Mitsubishi Outlander med 36 nyregistreringer.

Nissan Leaf på toppen

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er Nissan Leaf den mest solgte elbilmodellen i Trondheim så langt i år med 79 eksemplarer. Nissan Leaf har imidlertid solgt 34,2 prosent færre biler (120 eksemplarer) sammenlignet med fjorårets fire første måneder. På andre- og tredjeplass i Trondheim følger BMW i3 og Tesla Model X med henholdsvis 60 og 54 biler. VW Golf er henvist til fjerdeplass med 34 solgte elbiler, mens Tesla Model S har 33 nyregistreringer ved utgangen av april.

I Norge totalt er det registrert 8665 elbiler, mot 8416 biler i fjor på samme tid. Økningen er altså på 3 prosent. Men i april var nedgangen på 15,5 prosent. Så langt i år er det registrert 8170 ladbare hybrider i Norge, mot 6726 på samme tid i fjor.

Svikten i elbilsalget kan også skyldes at mange går og venter på nye elbiler med lengre rekkevidde, som VW Golf e og ikke minst den helt nye Opel Ampera-e. Sistnevnte oppgir en rekkevidde på over 50 mil. Leveringen av Ampera-e starter for fullt i juni.

Salget flater ut

Det er registrert 49 580 nye personbiler i Norge hittil i år, mot 51 204 i fjor, som gir en tilbakegang på 3,2 prosent. I april ble det registrert 11 339 ny personbiler, 2777 færre enn i fjor (- 19.7 prosent).

I mars erobret Toyota tronen som landets mest solgte bilmerke, men gleden ble kortvarig. I april var Volkswagen tilbake med en markedsandel på 17,4 prosent. Toyota måtte ta til takke med 11,6 prosent, mens BMW og Volvo knep henholdsvis 9 og 8,7 prosent av markedet. I Trondheim hadde VW hele 20 prosent av markedet i april, mens BMW og Skoda hver tok 10,1 prosent. Volvo og BMW hver måtte nøye seg med 8,4 prosent markedsandel.

Nummer én på modellstatistikken i april for landet under ett ble VW Golf med 967 biler. Av disse var 42 prosent elektriske, 23 prosent ladbare hybrider, 25 prosent bensin og 10 prosent diesel. Også i Trondheim topper Golf salget i april med 39 biler. 4 av disse var ladbar hybrid, 8 elektriske, 17 bensin og 10 diesel.

Nedgang for bensin

Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i april var 93 g/km, det er det samme som i april 2016. I april ble gjennomsnittlig CO₂-utslipp for nye personbiler med bensinmotor 100 g/km, mens det for dieseldrevne personbiler ble 127 g/km

Andelen rene dieselbiler (ikke hybrid) var i april på 29,5 prosent, mot 30,2 prosent i april i fjor. Tilsvarende andel for rene bensinbiler (ikke hybrid) var på 28,6 prosent, mot 30,5 prosent i april 2016.

Til tross for at de fleste kjører på bare vinterveier, skal stadig flere ha SUV når de bytter bil. I april valgte 38,9 prosent av nybilkundene firehjulsdrift, mot 34,3 prosent i april 2016.

Venter 150 000 elbiler

At veksten i bilsalget flater ut og faktisk går tilbake med 3,2 prosent i år fra i fjor, var på mange måter ventet. Siden 2012 har det vært en sammenhengende vekst. I bilbransjen har mange vært overrasket over at ikke salget har begynt å stagnere før nå. For øvrig er det i løpet av årets fire første måneder bruktimportert 6155 personbiler, en økning på 19,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu sier prognosen for elbilsalget i år går ut på minst 37 500 nyregistreringer. – Det er til nå registrert i alt 110 000 elbiler i Norge, så det skal bli spennende å se om vi når 150 000 elbiler før året er omme, sier Bu.

Også hun peker på nylig lanserte Opel Ampera-e og oppgraderte VW Golf e som mulige elbilvinnere i 2017.