Norsk Gassforum, som er et samarbeidsorgan av 11 fylkeskommuner fra Nordland til Østfold, besøkte i går regionens to store biogassanlegg for å lansere en ny utredning.

- Biogass er veldig interessant både industrielt og i forbindelse med det grønne skiftet, som vi politikere er så opptatt av. Jeg har stor tro på markedet for biogass, og dette prosjektet på Skogn er veldig bra for regionen vår, sier Tomas Iver Hallem (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø i Nord-Trøndelag

Rask klimaeffekt

Norsk Gassforum jobber for å fremme bruk av naturgass, biogass og hydrogen for verdiskapning og bedre klima og miljø regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

- Nordlandsbanen er Norges lengste togstrekning som fortsatt kjøres på fossil diesel. Elektrifisering av banen vil være svært dyrt og tidkrevende. Norsk Gassforum har pekt på biogass som et tiltak med lavere kostnad og rask klimaeffekt, sier Per Kragseth som er daglig leder for Norsk Gassforum.

Det er tidligere gjennomført en mulighetsstudie der man påviste potensielle utslippsreduksjoner tilsvarende 20 000 tonn CO₂ og 340 tonn NOx årlig. Studien blir nå videreført i et forprosjekt med tittelen Nordlandsbanen på biogass. Det er konsulentselskapet Rambøll Energi som i denne studien vil se nærmere på tekniske løsninger, forventet trafikkutvikling på banen, lønnsomhet og tilgangen på biogass.

- Det skjer mye innen gasstog internasjonalt, sier Arne Fredrik Lånke i Rambøll.

Jernbanedirektoratet vurderer fortløpende ulike løsninger for dieseltogene, og deltar i studien for å få mer innblikk i biogass som et av flere alternativer.

- I USA ser vi at hele flåter konverteres til både biogass og naturgass, så dette er tilgjengelig teknologi som i teorien kan tas i bruk raskt dersom forholdene ligger til rette. Det er også grunn til å tro at en slik løsning kan være svært konkurransedyktig økonomisk sett sammenlignet med andre klimavennlige alternativer.

Verdens største

Biogassanlegget på Skogn skal stå ferdig og klar til produksjon i desember i år. Anlegget skal produsere gass basert på avfall fra norsk skog og oppdrettsnæring. I tillegg kommer Ecopro AS, som så langt har produsert gass fra våtorganisk avfall og slam fra 55 kommuner til kraft og varme. Men nå bygger også de et anlegg som skal oppgradere gassen til drivstoff.

- Det er mye positivt som skjer på dette området akkurat nå. Fremtiden blir spennende, mener fylkesråd Tomas Iver Hallem.

210 busser går allerede på biogass i Sør-Trøndelag, og Trondheim er den byen i landet som er kommet lengst på dette feltet. I Nord-Trøndelag, derimot, henger bussnæringen etter.

- Vi må stille krav til transportnæringen, og når busstransporten utenfor Trondheim skal ut på anbud i 2020/2021 bør det være en klar forutsetning at den skal være mest mulig klimanøytral. Vi må stille krav til bruken av biogass når vi skal gjøre større innkjøp, mener Tomas Iver Hallem.

Fylkesvaraordfører i Sør-Trøndelag, Gunn I. Stokke, sier det er bestillingskompetansen det skorter på i det offentlige.

- Det må være krav om nullutslipp i de nye bussanbudene. Vi har et mål om at 63 prosent av bussene skal kjøre på biogass, sier hun.

Det er 800 gassbusser i Norge. Alle ble kjøpt med naturgass, men kan enkelt gå over på biogass.

Bygges det en god infrastruktur kan både busser, trailere og ferjer gå på biogass i fremtiden.

- Det er også snakk om en betydelig verdiskaping på flere hundre millioner både lokalt og regionalt, sier Roald Kvamme, styreleder i NGF.

Dobbelte av behovet

Biogass er særlig godt egnet som drivstoff på busser, lastebiler og varebiler, og er i dag det eneste drivstoffet som blir produsert av lokale råstoffer i Norge.

- Mange har stor tro på hydrogen som drivstoff, men det er svært usikkert hvor lenge det vil ta før hydrogen kan brukes i stor målestokk.

- Vi kan kjøre på biogass mens vi venter, sier Kvamme

- Biogass er et drivstoff som kan produseres lokalt og som er unikt i klimasammenheng. Ikke noe annet er mer bærekraftig. Biogassproduksjon er i raskt vekst, ikke minst i Trøndelag, og biogassanleggene i regionen vil fra neste år av produsere omkring det dobbelte av behovet til dieseltogene. Vi blir en prøvesten for hele Norge, sier Roald Kvamme.

Norsk Gassforum på befaring ved Biokraft sitt nye anlegg på Skogn. Fylkesesvaraordfører i Sør-Trøndelag, Gunn I. Stokke i Sør- Trøndelag ser inn i de enorme tankene som bygges. Her sammen med fylkesråd Tomas Iver Hallem i Nord-Trøndelag og Per Kragseth, daglig leder i Norsk Gassforum. Foto: Leif Arne Holme