- Vi er nå i stand til å holde en jevnere høy bemanning på legevakttelefonen enn for bare ett år siden, sier kommunaldirektør Helge Garåsen.

Tirsdag presenterte han nye tall for politikerne i Trondheim, og høstet rosende ord. Det er ikke så ofte at politikerne ikke har én kritisk bemerkning til den sentrale og travle kommunaldirektøren som har ansvaret for helse og velferd i kommunen. Nå kunne han imidlertid sole seg litt i glansen.

Les også: Mann gikk amok på legevakta

Gode resultater

Garåsen kunne nemlig vise til følgende resultater for legevakta:

  1. Sykefraværet blant ansatte lå på 12,5 prosent i 2015. Fasiten for fjoråret er 6,63 prosent.

  2. Ventetiden for folk som ringer inn, går ned. I fjor ble 62 prosent av telefonene besvart innen to minutter. I 2016 var tallet 59 prosent.

  3. Ventetiden på stasjonær legevakt er også vedvarende kortere enn tidligere, men her mangler ordentlige tall.

Les også: Else fikk lynrask behandling for hjerteinfarkt

Oppfyller ikke krav

Akuttmedisinforskriftens krav er at 80 prosent av telefonene til legevakta skal besvares innen to minutter.

- Vi er fortsatt et stykke unna dette målet, erkjenner kommunaldirektøren.

Tall fra fjoråret viser at 80 prosent av telefonene besvares innen 4 minutter og 26 sekunder. Samtidig er det slik at færre folk møter opp på legevakta. Ser man på 2015 sammenlignet med 2017 er det nå 34 prosent færre besøkende.

- Denne nedgangen er ønskelig fra legevakta sin side siden vi tror dette gjør at legevakta blir brukt mer riktig. Vi tror årsaken til nedgangen har direkte sammenheng med at flere ringer først og konsulteres kun over telefon av sykepleier uten behov for å møte opp. Vi opplever også en økt bevissthet hos publikum rundt når og hvordan man skal kontakte legevakta, sa Garåsen til politikerne.

Kommunaldirektøren meldte samtidig om noen avvik ved legevakta. Blant annet kom det frem at sikkerhetsfolkene ved St. Olavs hospital hadde kapasitetsproblemer en kveld. Det førte til at to utfordrende pasienter, som egentlig skulle vært fulgt av sikkerhetsfolk, fikk møte opp uten bistand. En leges bilnøkler og bil ble stjålet av den ene pasienten.

Avvik: Slik så det ut etter at en pasient fikk raseriutbrudd i 2016. Også nylig har det vært alvorlige avvik og en pasient har blant annet stjålet bilen til en lege.

Få avvik ved utskriving

Garåsen orienterte i samme formannskapsmøte også om avvik i forbindelse med utskrivelse av pasienter fra St. Olavs hospital til kommunen.

Samhandlingsreformen ble innført i 2012, og innebærer blant annet at hjemkommunene har ansvaret for utskrivningsklare pasienter fra første dag. Tidligere har ikke kommunikasjonen mellom St. Olavs hospital og kommunene vært helt bra. Høsten 2012 meldte Adresseavisen om så mye som 20 prosent avvik i forbindelse med utskrivningene.

- Det er utfordrende å få alle fagmiljø til å varsle kommunene på riktig måte, sa daværende samhandlingsdirektør Tor Åm ved sykehuset til Adresseavisen.

De tallene som Garåsen presenterte for Trondheim kommune tirsdag, tyder på at ting har blitt meget bedre. I fjerde kvartal i fjor var det bare 68 meldte avvik på manglende varsling og andre avvik. 68 avvik på totalt 1595 utskrivninger i denne perioden gir en avviksprosent nede på rundt 4 prosent.

- Det er et stort apparat som står bak dette, så dette er svært gode resultater. Kommunene har veldig god oversikt her, skrøt Sissel Trønsdal (Ap).

Les også: Var misfornøyd med legevakta – raserte venterommet