Et samlet industrimiljø i Vanvikan mener enkelte grupperinger nå driver et høyt spill og er oppgitt over at man vil prøve å forkludre avstemningen i Trøndelag fylkesting onsdag.

Les også: - Galskap å bygge skole der det nesten ikke bor folk

Del av sammenslåings-avtalen

Begge fylkestingene vurderte over en tiårsperiode å legge ned de videregående skolene i Leksvik og Rissa fordi de var for små. Da diskusjonen rundt sammenslåing dukket opp var bygging av felles videregående skole midt i den nye kommunen noe av det første man ble enige om.

- Bygging av ny skole i Vanvikan var en del av avtalen da Leksvik og Rissa bestemte seg for å slå seg sammen. Nå får vi en skole midt i Indre Fosen kommune som kan bli unik på mange måter, med kort vei til forsknings- og utviklingsmiljøene i Trondheim. Dette kan vi ikke la gå fra oss, sier Lyng.

Les også: Alt tyder på at fylkestinget går for ny videregående skole i Vanvikan

Kan bli unik i Trøndelag

Rundt 20 teknologibedrifter møtte opp da Adresseavisen var i Vanvikan tirsdag formiddag. Alle støtter Ragnar Lyng i at dette vil bli en unik skole For Indre Fosen og resten av Trøndelag.

- Vi har doktoringeniører og høykvalifiserte fagfolk som kan være med og bidra inn i opplæringen. Det er litt av et teknologimiljø her i Vanvikan, som ikke er så kjent verken utad eller i vår egen kommunen. Vi har her en unik mulighet til å bygge en ny og robust skole som favner alle elevene i Indre Fosen, og som har en innretning og et linjetilbud som er interessant. De to skolene vi har i dag er for små og valgmulighetene for få, understreker Lyng.

Skole for alle

Bjørn Damhaug i Fosen Innovasjon mener diskusjonen blir helt feil dersom man fokuserer ensidig på industrien – og handelsstanden i Rissa.

- Vi skal bygge en skole for alle, og som har et elevgrunnlag som holder. Det har vi ikke i dag. Dessuten må vi huske på at Leksvik er den kommunen i Trøndelag, foruten Trondheim, som har høyest tetthet av teknologibedrifter. Disse bedriftene blir verdifull for den nye skolen når det gjelder digitaliseringen som foregår på alle fagområder. Her må vi se på mulighetene og få opp interessante fag. Vi må ha en rød tråd gjennom utdanningen i forhold til digitalisering, robotisering og autonomi. Vi kan ikke bygge på det gamle, nå er det fremtiden som gjelder, sier Damhaug.