- Dette er jo det aller fineste kontoret noen kan ha, sier Frode Eitrem, sjefflygeleder ved Trondheim lufthavn.

Oppe i kontrolltårnet jobber flygelederne. De er 53 meter oppe i lufta, kontoret er rundt og det er vinduer 360 grader rundt. Herfra ser de langt, og de har full oversikt over både luftrommet og bakken.

På Trondheim lufthavn har Eitrem ansvaret for 37 flygeledere. De jobber i skift, for oppe i tårnet er det alltid noen på vakt. Det er vanligvis én flygeleder på jobb om natta, og to-tre om dagen. Det spørs hvor stor flytrafikken er. I tillegg jobber noen i etasjen under, de har ikke store vinduer, men styrer flytrafikken inn og ut fra flyplasser i resten av Trøndelag og i Møre og Romsdal med radar.

Hvor skal du fly i sommer? Før inn i vårt kart.

Forhindrer sammenstøt

- Vår oppgave her fra toppen av tårnet er å styre flyene innenfor det flyrommet vi ser utenfor vinduene her, sier Eitrem.

På Trondheim lufthavn har Eitrem ansvaret for 37 flygeledere. De jobber i skift, for oppe i tårnet er det alltid noen på vakt. Det er vanligvis én flygeleder på jobb om natta, og to-tre om dagen. Det spørs hvor stor flytrafikken er. I tillegg jobber noen i etasjen under, de har ikke store vinduer, men styrer flytrafikken inn og ut fra flyplasser i resten av Trøndelag og i Møre og Romsdal med radar.

Forhindrer sammenstøt

- Vår oppgave her fra toppen av tårnet er å styre flyene innenfor det flyrommet vi ser utenfor vinduene her, sier Eitrem.

En flygeleders hovedoppgave er kort fortalt å forhindre sammenstøt mellom fly, i lufta og på bakken, i tillegg til å sørge for rask og effektiv trafikkavvikling. Fra kontrolltårnet kontrolleres fly i avgangs- og ankomstfasen, fly like ved flyplassen og fly og kjøretøy på bakken.

Eitrem selv har kontor litt lenger ned i tårnet, men han må hver dag en tur opp til 12. etasje for å se på utsikten – og flyene.

- Å fjernstyre flyene, uten å se dem, er helt klart en del av fremtiden. Avinor er med på utviklingen, men jeg tror vi kommer til å ha kontrolltårn på Værnes lenge ennå, sier Eitrem.

Sørger for trygghet

Avinor utdanner selv flygeledere ved Trondheim lufthavn. Det er først en opptaksprøve, for å sikre at det er de riktige som får tilbudet. Her gjennomføres tester for å blant annet sjekke hvem som er mest fokusert, analytisk, har rask oppfattelsesevne, nøyaktig, kan utføre flere oppgaver samtidig, kan planlegge og lærer raskt. De som får studieplass er først ett år ved en flygelederskole i England, før de kommer tilbake til Værnes eller andre tårn eller kontrollsentraler og bruker ett år på å fullføre utdanningen som elever.

- Å være flygeleder er en utfordrende jobb som krever spesielle egenskaper. Det er et ganske smalt fagfelt, men det er et håndverk flygelederen må mestre fullstendig. Vi leverer sikkerhet og trygghet for de reisende, og den tryggheten kan vi ikke gå på akkord med, sier Eitrem.

Gir mestringsfølelse

Det er mange prosedyrer for å forsikre at fly ikke krasjer, og flygelederne har et eget rapporteringssystem hvor alle avvik, selv hvor små de er, meldes inn.

- Vi har et velfungerende rapporteringssystem, som er slik at så lenge flygelederen rapporterer kan han eller hun ikke personlig straffeforfølges. Dermed rapporteres alt, og det mener jeg fremmer flysikkerheten, sier Eitrem.

Selv har ikke sjefflygelederen jobbet operativt på 12 år, og innimellom kan han savne det.

- Når det travelt i luftrommet, så er dette en jobb som gir en veldig stor mestringsfølelse. Og når du er god på noe, trives du i jobben, sier Eitrem

I kontrolltårnet har de vakter som flygeleder og supervisor. Ingvild Langlien har jobbet som flygeleder siden 1999, i dag er hun supervisor.

- Det kommer et stort ansvar med flygelederjobben, og at ansvaret for menneskeliv er en del av pakken må vi være innforstått med. Det må ligge i ryggmargen å sørge for sikkerhet, og når vi er på så må vi være på. Etthundre prosent, sier Langlien.

Tar det med ro

Ved vinduene sitter flygelederelev Håkon Storsveen Kustås og flygeleder Claus Brekke. Brekke har vært flygeleder siden 2002.

Speider etter fugler: Flygelederelev Håkon Storsveen Kustås må lære seg alle skjermene i tårnet, men for å sjekke om det er fugler på rullebanen er fortsatt kikkert det beste.

- Det er en varierende jobb, med stadig nye utfordringer. Og jeg liker meg her på Værnes, for det er sånn passe med flytrafikk. Ikke for mye, men heller ikke for lite, sier Brekke som har en klar målsetting når han kommer på jobb.

- Målet mitt hver dag jeg kommer på jobb er å komme meg gjennom dagen uten å ha gjort noe feil, sier Brekke.

Det er rolig stemning oppe i tårnet, ingen prater høyt og det er lite fakter. Også vi som besøkende får beskjed om å snakke lavt. Vi er der når det er lite trafikk i luftrommet rundt tårnet, og kun to fly som venter på å kunne ta av. Men like rolig er det visst når det er på det mest travleste, som på mandagsmorgenen når 12 fly tok av på en time.

-Det skal ikke være oppkavet stemning her, det må være rolig og oversiktlig, sier Eitrem. Og det er det.

Lurer du på hvordan du kommer deg billigst tur-retur Værnes? Vi har testet det for deg.