Røros: – De nye reglene vil sikre et bedre, billigere og mer fleksibelt flytilbud. De utelukker heller ikke at det kan brukes like store fly som i dag.

Det sier statsråd Solvik-Olsen i en kommentar til kritikken som er fremmet mot de nye anbudsbetingelsene som torsdag ble presentert av departementet.

Avviser bekymringene

– Jeg ser ingen grunn til å nære de bekymringene ordfører Hans Vintervold (Ap) i Røros kommuniserer. Etter min mening vil Røros kunne komme veldig godt ut av dette. Både fordi de kan få flere og billigere avganger, og ikke minst fordi det heller ikke er noe til hinder for at det selskapet som får anbudet setter inn store fly når det er behov for det, sier Solvik-Olsen.

Han avviser dermed Vintervolds utsagn, om at departementet ikke har tatt hensyn til noen av argumentene fra det som faktisk er en samlet landsdel i denne saken.

– Røros kommer styrket ut

– Vi har både sett og forstått argumentene fra de høringsuttalelsene som er kommet, og jeg mener at løsningen vi legger opp til vil bli bedre enn den man har hatt til nå, sier han.

Statsråden viser til at selskapene må kostnadsvurdere hvorvidt de vil lønne seg å basere seg på små fly med flere avganger for å tilby nødvendig antall seter i løpet av året. Han fremholder at det ikke uten videre er sikkert at det regnestykket vil gå opp bedre enn å kunne benytte en blanding av små og større fly etter behov og sesongvariasjoner.

– Jeg er sikkert på at Røros vil komme ut med et styrket flytilbud med de betingelsene vi har satt, sier Ketil Solvik-Olsen.

– En dårlig dag for Helleland

Ordfører Hans Vintervold forteller at han allerede har fått en rekke negative reaksjoner fra næringslivsfolk i hele regionen.

– Selv er jeg ikke overrasket, men veldig skuffet over at departementet har vendt det døve øret til. Jeg synes Linda C. Hofstad Helleland som leder av transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget også har hatt grunn til å oppleve en svært dårlig dag, sier Hans Vintervold.

– Det blir helt meningsløst

Før anbudsbetingelsene ble kjent, uttalte Vintervold at samfunnets overordnede mål med statlige innkjøp av flyrutetjenester må være å sette anbudsbetingelser som vil gi adekvate flytilbud som sikrer fortsatt vekst og utvikling i distriktene.

– Det blir helt meningsløst, dersom dette målet må vike av hensyn til at ikke alle flyselskaper klarer å oppfylle de nødvendige betingelsene. Det blir som å la snekkerens utstyr bestemme hva slags hus man har behov for å bygge, sier Hans Vintervold.

Ingen krav til flystørrelse

Av anbudsbetingelsene fremgår det først og fremst at det ikke settes generelle krav til daglig rutefrekvens eller flyenes setekapasitet. Istedenfor går departementet tilbake til et tidligere opplegg, hvor det legges opp til at summen av antall tilgjengelige passasjerseter over året er det som skal legges til grunn.

Dagens krav om første avgang fra Røros senest klokken 07.00 er også opphevet, og erstattet med et krav om at første morgenfly skal være på Gardermoen innen klokken 09.00.

– Behovet må styre

Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag sier til Adresseavisen at han frykter at man nå kan ende opp med 19-seters fly på Røros.

– Jeg vil jobbe for at det ikke skjer. Det er viktig å huske at årlig passasjertall ikke er smurt jevnt utover, men at det er sesongsvingninger og variasjoner underveis. Derfor må man ikke stirre seg blind på årstrafikken, men sikre at det er kapasitet nok til å ta med nok folk også på toppturene. Da kan ikke tilbudet være 19 seters fly. Det må være behovet for Røros og regionen som styrer flybestillingen, ikke hensynet til flyselskapene, sier Tore O. Sandvik.

– Kritisk morgenfly faller ut

Torbjørn Iversen har som tidligere direktør ved kontorstolfabrikken SB Seating på Røros representert den største næringslivsbrukeren av flyruten Røros–Oslo.

– Det mest kritiske i de nye anbudsbetingelsene er at kravet til morgenavgang fra Røros senest klokken 07.00 er tatt ut. Det betyr at morgenflyet ikke må overnatte på Røros. Det svekker dagens høye regularitet, og når det bare kreves at flyet senest skal ha ankomst til Oslo klokken 09.00 vil vi også miste muligheten til å rekke viktige flyforbindelser videre til både til innenriks og utenriks destinasjoner, sier Torbjørn Iversen.

Linda C. Hofstad Helleland, leder av transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget. Foto: GEIR TØNSET
Oppsving: Widerøes flyrute mellom Røros og Oslo har tatt seg voldsomt opp etter at det ble satt inn 30-seters fly med to daglige rotasjoner. Nå frykter mange at trafikken vil stupe dersom ikke standarden opprettholdes. Foto: GEIR TØNSET