Med ansvar for å følge opp veksten i interessen for julemarkedet i den lille rare byen på fjellet er det ikke et hav av tid å ta av.

– For oss er det bare snakk om tiden og veien før markedet igjen skal lokke tusener av julestemningshungrige tilreisende til det syvende julemarkedet i rekken.

Tar utviklingsgrep

Det sier salgs- og markedssjef Hilde Myhren i Destinasjon Røros, i forbindelse med at hun under Rørosdagene i Oslo kommende helg skal lansere nyheten om at Julemarked på Røros utvides fra tre til fire dager opp mot den andre søndagen i advent 2015.

– Fra en beskjeden start med 20 salgsboder i Tufta i sentrum av Bergstaden, er interessen både fra publikum og utstillere nå blitt så stor at vi gjør et slikt grep for å kunne utvikle oss videre, sier Myhren.

Verner om ro og stemning

Hun understreker at utvidelsen ikke kommer som ledd i en plan om å etablere en slags Rørosmartna nummer to.

– Vi utvider markedets varighet først og fremst for å gi rom for den magiske roen og stemningen selv om enda flere tusen mennesker tar turen hit for å komme i julemodus, sier hun.

For skikkelig å understreke dette, utvides også den siste markedsdagen, som er andre søndag i advent, med to timer. Dermed blir tid og vei mellom markedet og julekonserten i Røros kirke så kort at folk også kan få med seg konsertopplevelsen som en ekstra bonus.

Samme antall utstillere

– I samarbeid med handelsstanden og overnattingsbedriftene har vi hatt en arbeidsgruppe i gang med planleggingen av en utvidelse for å kunne fordele trafikken over fire istedenfor tre dager som vi har hatt hittil, sier salgs- og markedskoordinator Per Wahl.

Han forklarer at målet er å unngå at den sterkt voksende interessen for julemarkedet fører til at trengsel og stress kan bli en trussel mot den gode stemningen under markedet. Derfor skal også antall utstillere fortsatt være begrenset til rundt 60.

Lek og opplevelser

– På den måten vil vi fortsatt ha godt om rom og luft mellom utstillerbodene i den nedre delen av Bergmannsgata. Til gjengjeld vil vi skjerpe ytterligere på kvalitet og orden i rekkene, og legge enda bedre til rette for lek og opplevelser. Slik skal både små og store gjester kunne finner roen og føle at de selv bestemmer over sitt eget tempo, sier Lillian Sandnes.

I julemarkedssammenheng er hun handelsstandens kontakt inn mot arrangementet, og hun understreker at julemarkedet er blitt et godt og viktig arrangement også for de etablerte butikkene i Røros sentrum.

Juleforberedelser: Lillian Sandnes (f.v.), Per Wahl og Hilde Myhren i Destinasjon Røros er allerede godt i gang med sin egen julekalender. Foto: GEIR TØNSET