Trondheim Parkering skal 1. september ta i bruk automatisk skiltgjenkjenning (ANPR), som skal gjøre det mye lettere å avsløre om noen har lurt seg unna parkeringsavgiften.

I dag må trafikkbetjentene gå rundt med en håndholdt skanner og manuelt taste inn hvert enkelt bilnummer. Etter en lang dag merker betjentene belastninger på både nakke og skuldre. Dessuten er det et begrenset område de 25 trafikkbetjentene rekker over på en dag.

Kameraboks på taket

– Nå foregår de siste testene og opplæring av personell, forteller teknisk sjef i Trondheim Parkering Laila Solheim. Det nye systemet for skiltgjenkjenning er utviklet i samarbeid mellom Autodata i Sarpsborg, tyske Schweers International og australske SenSen Networks. I Australia og i Amsterdam er samme system brukt en stund, med godt resultat. Trondheim Parkering har investert fire – fem millioner kroner.

I første omgang har Trondheim parkering anskaffet tre kamerabokser. Hver boks har fire kameraer, og inne i boksen ligger en datamaskin med GPS og internett. Bilen kan ta bilder av parkerte biler på begge sider. Av sikkerhetsmessige grunner kjører de ikke fortere enn 25 - 30 km/t.

Kameraene tar opptil 25 bilder i sekundet, som sendes til kontroll i et digitalt betalingsregister. Systemet varsler umiddelbart dersom det ikke gjenkjenner et skiltnummer. Alle bilder av biler med gyldig betaling blir slettet umiddelbart. Bilder av hver bil kommer opp på en datamaskin eller tablet inne i bilen. Et lydsignal varsler når en bil ikke har betalt avgift. Da kan betjentene stoppe bilen, ta med seg en håndholdt maskin og skrive ut forelegg til den feilparkerte bilen.

Vises på et kart

Skulle det gå en viss tid mellom betjenten får beskjed om at avgift mangler, og til bøtelegging finner sted, kan han på nytt sjekke om avgift er betalt i mellomtiden. Det kan også komme opp et kart på displayet som viser hvor bilen står parkert.

– Kartet er fint å bruke hvis det går betjenter etter bilen og utsteder forelegg. Ved at en kjører bilen og andre tar seg av bøteleggingen, rekker vi over større områder, sier Solheim.

To kamerabiler skal brukes på alle Trondheim Parkerings privatrettslige områder med elektronisk betaling, men de begynner i første omgang med Sintef og NTNU som til sammen er de største områdene. Den tredje bilen skal brukes på offentlige områder.

De starter med boligsoneområdene, som er enklest å få gjort om til elektronisk betaling. Det finnes 14 boligsoner med til sammen 3200 parkeringsplasser i Trondheim.

Fire betjenter på NTNU

– Vi kontrollerer også de åtte p-plassene til NTNU med i alt 2500 plasser. I dag går fire trafikkbetjenter hver dag og kontrollerer p-plassene på NTNU, der det kun finnes elektroniske betalingsløsninger. På NTNU betaler man enten med en app, webløsning på pc eller i automat hvor man taster inn bilnummeret.

NTNU er inndelt i tre soner. I to av sonene kan bare ansatte med spesialtillatelse stå (nærmest bygningene), mens i den tredje sonen kan alle ansatte stå. Besøkende kan parkere overalt, men må betale en høyere takst.

– Med det nye systemet kan alt dette sjekkes automatisk. Det er et avansert programmeringssystem som ligger til grunn, sier Laila Solheim. Trondheim Parkering har ingen planer om å redusere arbeidsstokken. Det etableres stadig flere p-plasser i offentlig og privat regi, som selskapet blir bedt om å drifte.

Den samme teknologien kan også brukes i parkeringshus. I løpet av høsten vil man kunne bruke app i p-hus. Et kamera kjenner igjen bilskiltet, bommen går opp og parkeringen begynner. Ved utkjøring avsluttes parkeringen når bommen går opp.

Kamerakontroll: Teknisk sjef i Trondheim parkering Laila Solheim ser frem til at trafikk betjentene snart kan bruke en avansert kamerateknikk for å se om det er betalt parkeringsavgift. Foto: TERJE SVAAN
Bilde av bilen: På denne skjermen kommer bilde av bilen det ikke er betalt avgift for og bilens registreringsnummer. Foto: TERJE SVAAN
Letter kontrollen: Laila Solheim forteller at på denne skjermen kommer bilnummeret opp på alle som ikke har betalt p-avgift. En ny måte å kontrollere p-plassene på sparer trafikkbetjentene for mye arabeid. Foto: TERJE SVAAN
Kameraboks: I denne takboksen ligger fire kameraer. De kan fotografere på hver side av veien eller mellom parkeringsradene. Hvert kamera kan ta inntil 25 bilder i sekundet. Foto: TERJE SVAAN