Denne uka har de to trønderbedriftene stått på messe under Berlin Fashion Week. Men når andre merker reiser videre til verdens motemekka Paris denne helga, drar Livid Jeans og Johnny Love hjem til Trondheim.

– Vi har valgt å droppe mote-ukene i Paris og heller satse mot Tyskland, sier Jens Olav Dankertsen, gründer og driftssjef for Livid Jeans.

– Deltagelse i Paris har gitt ujevne resultater. Vi må være der innkjøperne er, og Tyskland, Nederland og Sveits er markeder vi har gjort det bra i. Butikkene der dobler sine bestillinger, så da er det naturlig å satse her.

– Fått resultater

Even Granås, salgssjef for Johnny Love, bekrefter at også de har funnet sitt publikum og innkjøpere nord for Frankrike.

– Vi stilte ut på messene i Paris for en del år tilbake, uten store resultat.Vi følte at markedene i Tyskland og Benelux er bedre satsingsområde for oss. Siden den gang har det også blitt resultater i disse regionene, forteller han.

Før helgen hadde Livid Jeans mottatt ordre for 300 000 kroner og gjort avtaler med fire nye kunder i Tyskland, Nederland og England på messa i Berlin. Men de fleste bestillingene mottar utstillerne i etterkant.

– Innsalget forrige gang vi var i Berlin endte på to millioner. Denne sesongen satser vi på tre millioner, sier Kristoffer Dagslott, gründer og økonomiansvarlig for Livid Jeans.

Mer konkurranse-dyktige priser

Både Johnny Love og Livid Jeans opplever store utfordringer i forhold til den svake kronen.

– Det er en stor utfordring for oss, ettersom alle våre produk-sjonskostnader blir handlet i euro. Det blir dyrere å produsere varene våre, noe som gjør at vi får dårligere marginer ved salg i Norge. Samtidig åpner det en mulighet for mer konkurransedyktige priser til utlandet. Vi følger alltid nøye med på hvordan eurokursen utvikler seg, og setter langsiktige prisstrategier, forklarer Kristoffer Dagslott hos Livid Jeans.

Livid Jeans omsatte for ca. 13 millioner i fjor. Johnny Love omsatte for ca. 19 millioner. Det endelige resultatet for 2015 vil foreligge i februar.

Livid Jeans og Johnny Love i Berlin. Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen, Berlinkontoret