Tre biler står utenfor huset til Ole (52) og kona Brit Helen Frengen (49). En av dem - en hvit Ssangyong Rodius - svinger hver morgen ut fra gårdsplassen for å rekke ferja klokken 06.00 fra Rørvik til Flakk.

Frengen elsker ikke å pendle 150 kilometer hver dag, men det ble bare sånn. Etter 23 år i arbeid på daværende Fosen Mek. i Rissa, fikk han og mange andre sparken da verftet slet økonomisk etter byggingen av luksusskipet The World. Siden 2003 har han jobbet som driftstekniker for KLP Eiendom i Trondheim. En drømmejobb - men på andre siden av på fjorden.

Å pendle vil han gjerne fortsette med, men bare hvis kostnadene holdes nede.

- Det er veldig gledelig å høre at jeg totalt sett tjener på dette. Nå må Frp klare å holde fast ved dette under forhandlingene med Venstre og KrF. Hvis ikke mister de all troverdighet og all tillit, sier Frengen.

Les kommentaren: Selv Frp-ere vil om noen ganske få år kjøre utslippsfrie biler

Kan spare 2000

Her er regnestykket for Frengens pendling slik statsbudsjettet legger opp til nå:

Besparelser:

* Årsavgift reduseres med 12 prosent, og Frengen sparer 376 kroner.

* Reisefradraget (pendlerfradraget) økes med 6 øre per kilometer, fra 1,50 til 1,56 kroner, for utgifter over 22 000 kroner. Frengen sparer 520 kroner.

* Regjeringens foreslår også en ordning for å redusere bompengetakster, en pott på 500 millioner. Hvis bommen ved Flakk-Rørvik får dette, vil det i så fall bety ca. 2000 kroner mindre i året for Frengen.

Kostnader:

* Samtidig økes dieselavgiften med 35 øre literen. Frengen kjører 36.000 kilometer i året til jobb og bilen bruker ca. 0,7 liter på mila. Det tilsvarer 2520 liter diesel - og dermed blir det 882 kroner i ekstra kostnad.

Ole Frengen sparer altså 14 kroner, det vil si at han går omtrent i null, hvis bompengetaksten ikke går ned. Får man reduksjon i bomtakst, blir besparelsene på i overkant av 2000 kroner.

Les også: Naturvernforbundet: - Ikke grønt og ikke et skifte

Fornøyd Høyre-politiker

Dette er stortingsrepresentant og tidligere Fosen-politiker Torhild Aarbergsbotten (H) meget godt fornøyd med.

- Bilen er viktig for folk flest. Man skal kunne bo og leve i hele landet, og bor du i Fevåg, er det bli som er alternativet per i dag, sier Aarbergsbotten.

I forslaget til statsbudsjett står det at bomvegene som kan søke om reduksjonen, skal ligge «utenfor byområdene». Dette gjelder absolutt Fosen og Flakk-Rørvik, slår Aarbergsbotten fast overfor Adresseavisen. Så gjenstår det å se om de faktisk får reduksjonen.

Finansminister Siv Jensen (Frp) var tydelig torsdag morgen før hun la frem budsjettet:

- Bilen er og forblir et av de viktigste fremkomstmidlene våre, sa hun under politisk kvarter på NRK torsdag morgen.

Les også: WWF: - Regjeringens har ikke skjønt alvoret

- Skulle gjerne tatt bussen

Frengen er medlem av Pensjonistpartiet og sympatiserer med Frp. Han sier han er opptatt av miljøpolitikk, men bare hvis det ikke går ut over lommeboka for mye - og dersom det var praktisk gjennomførbart i distriktet:

- Jeg skulle gjerne tatt buss dersom det var et alternativ, men det er umulig å kjøre kollektivt fra Fevåg til jobben min, slår han fast.

Frengen forteller at mange av hans pendlerkolleger investerte i elbiler da de kunne kjøre gratis med ferja. Siden sommeren 2014 har det kostet penger.

- Noen av dem som hadde kjøpt elbil, flyttet da inn til byen. Når man ser hvor mye det faktisk koster å pendle, kan man heller betjene et huslån på én til to millioner kroner mer i året inne i byen, enn å fortsette å bo i Rissa. Det gjelder kanskje særlig unge folk, sier Frengen.

Han er født og oppvokst i Fevågen, men også han og familien vurderer å flytte til byen hvis kostnadene går opp. Datteren på 24 år bor i nærheten av foreldrene og pendler til Vanvikan hver dag. Sønnen på 17 år går på yrkesskole i Malvik og pendler med hurtigbåt og buss.

Les også: Regjeringens egen beskrivelse av det grønne skiftet på side 75

Dette er kollektivmulighetene til Frengen

Vi har sett på Frengens muligheter for å kjøre kollektivt hele veien:

* Første buss fra Fevåg går kl. 07.08 og er i Trondheim 9.25. Deretter må Frengen videre til Sluppen. Det betyr at han er på jobb først i 10-tiden. Det går tre busser fra Fevåg daglig. Reisetid: Nærmere tre timer.

AtB anbefaler Frengen å kjøre bil til Rissa og ta buss derfra:

* Kjør til Rissa hvor de har ti «park & ride»-plasser for bil. Første buss går kl. 04.55 og er i Trondheim 06.20. Deretter må Frengen videre til Sluppen. Det går ti busser hver dag fra Rissa. Reisetid: I overkant av to timer.

Til sammenligning sier Frengen at han bruker 1 time og 20-30 minutter med bilen.

Periodebillett for Rissa – Trondheim koster 1235 kroner for 30 dager. Eventuelt kan Frengen kjøre bil til Hasselvika for å ta hurtigbåt videre.

- Jeg skulle gjerne tatt buss dersom det var et alternativ, men det er umulig å kjøre kollektivt fra Fevåg til jobben min, slår han fast. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Med bil bruker han halvannen time til jobben. Skulle han tatt buss helt hjemmefra, ville reisetiden blitt tre timer. Foto: Håvard Haugseth Jensen