Var du blant de mange som bunkret opp på grøtris og surkål til én krone i desember i fjor? Det kan være lurt å ikke ta det for gitt. For ingen vet ennå hvordan det blir i år.

- Priskrig har vi hver dag hele året, men før jul i fjor ga det utslag i noen ville priser på enkelte varer. Om det blir sånn også i år, vil tiden vise. Men vi har lovet kundene å være billigst uansett, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Les også: Vill priskrig på mat før jul

Kommunikasjonssjef Kristin Arvin i Kiwi Foto: Kiwi

«Alle» vil være billigst

Men også Rema 1000 lover kundene laveste pris.

- Vi skal ha de laveste prisene og styrer prisene etter det, også i julen, sier prissjef i Rema 1000, Stian Mårdalen.

Stian Mårdalen, prissjef i Rema 1000 Foto: Rema 1000

Det samme budskapet kommer fra Coop Obs! og Extra:

- Om det blir en priskrig på julevarer er helt umulig å spå, men vi lover at vi skal gi kundene våre de laveste prisene og ekstra stort utvalg i våre lavpriskjeder Extra og Obs i hele julehandelen, sier administrerende direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge på vegne av Coop.

Administrerende direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge Foto: Marianne Tønset

Så der står vi. De tre dominerende lavprisaktørene er i startblokkene, klare for å spurte i priskappløpet om konkurrentene viser tegn til å ta av i førjulsstria. Og sånn fungerer priskrigen hele året igjennom, men forsterket før jul fordi julehandelen er blant årets viktigste.

Les også: Priskrig på mye mer enn bare smågodt

Følger hverandre tett

Alle lavpriskjedene sjekker hverandres priser daglig. Ligger én kjede lavere i pris enn andre, senker de andre sine priser enten til samme eller lavere nivå. Det var det som tok helt av før jul i fjor der kjedene underbydde hverandre gang på gang til surkålen var så billig at innholdet kostet mindre enn emballasjen den kom i.

- Det ble et problem for oss at vi i flere butikker gikk tom for enkelte av de lavest prisede varene. Og det betyr mye for kundene at de får tak i julevarene de ønsker, sier Arvin i Kiwi.

Surkål til én krone ga tomme hyller i mange butikker før jul i fjor. Foto: Marianne Tønset

Det samme melder Coop og Bunnpris når vi spør om fjorårets priskrig fikk noen konsekvenser.

- Vi så fra julehandelen i fjor at vi tapte penger på salget av enkeltvarer. Det førte dessverre også til kaotiske tilstander i butikk og tomme hyller mange steder, og noe som dessverre gjorde at enkelte kunder ikke fikk kjøpt de julevarene de ønsket, sier Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge.

Bunnpris-sjef Christian Lykke har tidligere sagt at de ikke har ressurser nok til å følge konkurrentene like tett som de følger hverandre. Men om surkålen koster én eller to kroner, som var prisnivået i desember i fjor, utgjør ikke den helt store forskjellen for Bunnpris.

- Vår ambisjon er å tilby billige varer til alle våre kunder. Surkål til to kroner er bedre enn ingen surkål. Og skulle vi allikevel gå tom har vi dyktige folk i ferskvarediskene våre som kan fortelle deg hvordan bestemor lagde sin surkål, sier Lykke.

Les kommentaren: Sykt billig

Milliontap på enkeltvarer

Selv om det mer er blitt vane enn unntak at kjedene selger visse julevarer med tap, ble førjulsstria i 2015 ekstremsport i prisdumping i de fleste kjedene. I tillegg til grøtris, surkål og pepperkaker til én eller to kroner pakken, var det prisdumping på varer som marsipan, sirup, en rekke posesupper og julepølse, for å nevne noe.

Og hvorfor blir det sånn før jul? Fordi nordmenn ikke er redde for å bruke mye penger på mat rundt høytidene, og særlig ikke i jula. Dermed er det ekstra viktig for matkjedene å sikre seg kunder på denne tiden av året. Vi nøyer oss tross alt sjeldent med priskrig-varene, men handler også varer til normalpris eller dyrere.

En viktig måned

- Desember er en viktig måned for bransjen. Jula er en av de viktigste tidene på året hvor vi har svært prisbevisste kunder i butikkene. Sånn er det rundt høytidene, sier Mårdalen i Rema 1000.

I fjor utgjorde desemberhandelen 9,49 prosent av årsomsetningen i Kiwi. For Coop Midt-Norge utgjør julehandelen i overkant av ti prosent av årsomsetningen. I Bunnpris, tilsvarer desemberomsetningen cirka én og en halv vanlig måned.

Adresseavisen har tidligere fortalt om at kjedene taper mange millioner bare på ribbe når den selges til alt fra 20–60 kroner kiloen. Innkjøpspris er nemlig rundt 100 kroner kiloen, men det er flere adventer siden lavprisbutikkene hadde så høy pris på ribbe før jul.

- Det er vanskelig å spå hvilke produkter som blir ekstremt prispresset, men generelt vil det nok fortsatt være en høy priskonkurranse inn mot julen, sier Mårdalen.

Prøver å unngå utsolgt

- Har dere gjort avtaler med leverandører for å unngå å bli utsolgt for enkelte varer dersom det blir som i fjor?

- Vi jobber for at vi skal ha butikker fulle av varer og sikret oss ekstra godt for at vi skal ha varer gjennom hele julen, sier Mårdalen.

Kiwis kommunikasjonssjef påpeker i tillegg en miljøbekymring ved å bestille for mye.

- Vi tar utgangspunkt i tidligere års salg pluss veksten når vi estimerer årets salg. Vi jobber for at vi skal ha nok varer til kundene, men samtidig ønsker vi av miljøhensyn ikke å sitte igjen med altfor mye varer etter jul. Vi følger derfor utviklingen tett og har godt samarbeid med våre leverandører, sier Arvin.

Les og se video av Rema 1000s prisjeger på jobb i en Kiwi-butikk: Jakter på lavere priser i konkurrentens hyller