For tredje året på rad har Thor Rasmussen (73) fått gavekort på fotpleie i julegave fra dattera si.

- Vi har jo alt i Norge. Da er en sånn gave fin, og det gir jo velvære, sier pensjonisten.

Tilbakelent i en god stol ved Bentes i Munkegata, med kaffekopp i hånda og buksebeina brettet opp til lårene, får føttene fra Fosen det de trenger for å trå velpleid i sandaler på Gran Canaria om en ukes tid.

At flere har mer penger å bruke på velvære, kroppspleie og skjønnhet, vises på omsetningen i denne bransjen i Trondheim sentrum.

For mens omsetningsindikatoren for Midtbyen viser en relativt beskjeden vekst på 1,73 prosent totalt, øker omsetningen for parfymeri og hudpleie hele 11,33 prosent, viser tallene fra Midtbyen management.

- Det er en tydelig trend at folk bruker penger på hvordan de ser ut, sier daglig leder i Midtbyen management Kirsten Schultz.

Vekst: Kirsten Schultz, daglig leder i Midtbyen Management, kan vise til vekst for handelen i Midtbyen. Foto: Morten Antonsen

Les også: Har klipt trondheimsherrer i over 60 år

Vekst totalt

Totalt har Midtbyen management 250 medlemmer, noe som utgjør rundt 70 prosent av handels- og serveringsvirksomhetene i Midtbyen. Omsetningsindikatoren organisasjonen legger frem hvert år, er basert på salgstall hos 110 butikker og serveringssteder. I 2015 var økningen på 2,24 prosent. I fjor altså 1,73 prosent.

- Vi er for så vidt fornøyde med veksten, selv om vi gjerne skulle hatt litt mer. Men det er bra at Midtbyen klarer seg bra opp imot kjøpesentrene, sier Schultz.

2016 var Midtbyen preget av flere store arrangementer i med store konserter og godt besøk i byen. Arrangementer som spiller inn særlig for serveringsstedene hvor besøkende la igjen 6,32 prosent mer enn året før.

Men aller størst økning var det altså innen parfymeri og hudpleie.

Les også: City Syd kan bli størst igjen i jubileumsåret

- Skal ansette flere

For en av byens aller eldste parfymeri- og behandlingssalonger, Bentes i Munkegata, er det særlig massasje og behandling som har økt.

- I Midtbyen hadde vi en omsetningsøkning på ni prosent i fjor. Nå er den største utfordringen vår å finne kvalifiserte folk, for vi skal ansette flere, sier eier Bente Lervik som også eier og driver Solsiden Spa som også har hatt økning i 2016.

- På parfymerivarer konkurrerer vi mye mer med nettbutikkene. Der er ikke veksten så stor. Men på behandling kan ikke nettet konkurrere, sier hun.

Øker: Vi bruker mer penger på velvære, og stadig flere kunder er menn. Thor Rasmussen får fotbehandling av Nina Marcussen før sydenturen. Foto: Vegard Eggen

Bentes har holdt til i Munkegata siden 1980. I 2016 ble store deler av lokalene som brukes til behandling bygd om. Likevel ble det omsetningsøkning.

Konkurranse: Bente Lervik ved Bentes i Munkegata opplever konkurranse på parfymerivarer på nett, men øker omsetningen på behandlinger. I bakgrunnen står hudpleier Sharon Nørholm og terapeut Renata Jovicic. Foto: Vegard Eggen

Det viktigste for Lervik er behandling som holder helsen ved like, som hud- og fotpleie, massasje og kroppspleie. Ikke injeksjoner, botox eller andre kunstige remedier. Og dét er både for menn og kvinner og folk i alle aldre. Og, ja, det er blitt flere menn i salongen.

- De siste ti årene er andelen menn økt betydelig og nå har vi vel 30 prosent mannlige kunder, sier Lervik.

Les også: Vurderer å flytte fra Midtbyen

Nedgang i desember

Tallene fra Midtbyen management viser imidlertid også at det ikke går like bra i alle bransjer. Størst nedgang var det i omsetningen for sportsbutikkene i sentrum som har nesten fire prosent lavere omsetning i 2016 enn i 2015.

Desemberhandelen ble heller ikke like god i fjor som året før: Da gikk alle bransjer ned, unntatt gaver/utstyr.

- Det er litt kjedelig å snakke om været her, men det spiller inn. Og årets førjulstid var preget av dårlig være, sier Schultz.

Les også: Bli med på byvandring i Trondheim

Mer ledig parkering

Noe annet som er viktig for folk som skal handle, er å komme seg til og fra på en hensiktsmessig måte. Selv med gode kollektivmuligheter, sykkel- og gangfelt i Midtbyen, betyr parkeringsmuligheter  også mye.

Fra nyttår ble det slutt på gratis parkering for elbiler i midtbygatene og merkbart mindre jobbparkering i sentrum.

- For de som har tenkt å bruke store deler av dagen i byen, er parkeringshusene en god løsning. Men de som skal en kjapp tur innom én eller to butikker, vil gjerne ha parkeringsplass i gatene. For denne kundegruppen er det er viktig tiltak at kommunen begrenset jobbparkering i byen, sier Schultz.

Kommunen har også kommet Midtbyen management i møte på et annet område, nemlig på gateleie. Fra i år kan butikker i Midtbyen benytte seg av definerte områder utenfor sine butikker uten å måtte søke kommunen og uten å betale for arealet.

- Det kostet ikke så mye å leie, men byråkratiet ved å sette ut noen varer eller en blomsterpotte, var ganske omfattende. Nå er det mye enklere, sier arrangementskoordinator Sissel Piene i Midtbyen management.

Sissel Piene i Midtbyen management. Foto: Morten Antonsen

Les også: Hvor er alle elbilene?

Åpningstidene

Videre i 2017 er det ett tema som skal få ekstra oppmerksomhet i Midtbyen: Åpningstidene.

- Åpningstiden 10–18 ble innført i 2005. Kjøpesentrene har åpent lenger på hverdager, men alle våre medlemsbutikker har åpningstid 10–18 på lørdager. Forutsigbarhet er noe av det viktigste for kundene. Da må vi flinkere til å fortelle når vi har åpent og at det er slutt på tiden da du måtte stå opp tidlig på lørdag og komme deg til byen før klokken 13 for å rekke butikkene, sier Schultz.