Fra basen i egeneid hangar på Værnes, har Reitangruppen allerede to privatjeter til disposisjon for konsernet og de tre eierne, Odd Reitan og sønnene Ole Robert og Magnus Reitan.

Nå skal det eldste av de to flyene selges, og et splitter nytt komme til, viser kommunikasjon mellom Reitangruppens flyselskap, Rely AS, og Luftfartstilsynet som står for den formelle registreringen av flyet. Det nye flyet har allerede fått midlertidig reigsrert merket LN-RTO for å kunne flys til Norge i Reitagruppens eie.

Eierne: Kjell Magnus Reitan, Odd Reitan og Ole Robert Reitan eier flyene gjennom Reitangruppen.

Les også: Reitan-familien tar ut 171 millioner i utbytte

Oppgraderer

Alle tre flyene, både 2001-modellen som skal selges, det som ble kjøpt i 2015 og det nye, er såkalt large cabin-businessjeter fra produsenten Dassault Aviation. Nå ser det altså ut til at Reitan tar seg råd til å oppgradere 2001-jeten til et helt nytt fly.

Ifølge Reitangruppen brukes flyene de har til ikke-kommersiell luftfart, hovedsakelig til forretningsreiser for personer i konsernet som har virksomhet, kiosker og butikker, i Norge, Danmark, Sverige, Finland, Estland, Latvia og Lithauen.

Romslig og luksuriøs

Det nye privatflyet som er bestilt, et Dassault Falcon 2000LXS, leveres fabrikknytt til Reitangruppens datterselskap, Rely AS, i løpet av august fra fabrikken i Little Rock i Arkansas, USA.

Ifølge produsenten Dassault Aviation, er dette et av de mest populære jetflyene i markedet for privateide businessfly. Beskrivelsen ulike flymagasin gir flyet, er at det er et av verdens råeste privatfly.

Flyet har åtte store skinnseter inndelt i lounger foran og bak i flyet. Totalt kan 19 passasjerer få plass i den romslige cabinen. To av setene kan slås ned til en slags dobbeltseng, står det å lese på nettstedet jetadvisors.com om akkurat dette flyet.

Les også: Overskudd to siste år: 10,4 milliarder kroner

Les også: Tror de er gode for over ti milliarder kroner neste år

Listepris over 300 mill.

Listeprisen på denne flymodellen ligger nært 35 millioner dollar, drøyt 300 millioner kroner, ifølge flymagasinene Flying og Aviation Week. Kjøpere har ifølge produsenten flere valgmuligheter for materialvalg og utforming av den romslige cabinen.

Akkurat hvor mye Reitan betaler, er ikke kjent. Reitangruppen har ikke villet svare Adresseavisen på noen spørsmål om nyanskaffelsen eller salg.

Ifølge dokumenter Adresseavisen har fått tilgang til rundt registrering av det nye flyet, er LN-RTO av akkurat samme modell som Reitangruppen gikk til anskaffelse av høsten 2015, LN-RTN.

Også dét flyet skal ha vært nytt da det ble kjøpt. Listeprisen lå da på 33,7 millioner dollar, eller rundt 270 millioner kroner med dollarkursen det året.

Blir kopiert: Dette Dessault Falcon 2000LXS får en tvilling i løpet av august når Reitan får levert sitt splitter nye fly i akkurat samme modell.

Se produsentens video av hvordan det ser ut inni flyet her (ekstern lenke).

Les også intervju med Ole Robert Reitan: - Jeg har brukt for mye tid på ting som ikke har skapt verdier for oss

- Jeg har jo råd til det

Kapital har de siste årene listet Reitangruppens overhode, Rema-gründer Odd Reitan, som Norges rikeste statsborger. Han snakker ikke så ofte om pengene sine i media, men i 2013 beskrev han til Dagens Næringsliv litt av hvordan han opplever å være godt bemidlet.

- Det er deilig å ha god økonomi. Jeg kan velge å kjøpe meg hva som helst, men jeg kan også velge å la det være, sa Reitan til avisen.

- Det å fly privat er egentlig altfor dyrt, og litt galskap, men jeg gjør det allikevel. Jeg har jo råd til det. Da blir det ofte et glass champagne for minne meg selv på at dette er veldig spesielt. Jeg håper jeg aldri opplever å sette meg på flyet med et langt gjesp, sa han til DN den gangen.

Nye vinger: Odd Reitan skaffer seg et nytt fly identisk med det Reitangruppen kjøpte i for to år siden.

Bilder og videoer publisert på nett av ulike flyspottere, viser at Reitangruppens privatfly også brukes til reiser til Malaga, som er nærmeste flyplass til luksuseiendommene Odd og yngstesønn Magnus Reitan har på den spanske solkysten i Marbella.

Les også: Reitan vurderer å gå inn i trønderske fond

Skal avregistreres

Noen millioner er også planlagt inn på konto i Rely AS. For samtidig som det nye flyet er under produksjon, ligger det en salgsannonse ute for Reitangruppens fly av typen Dassault Falcon 2000, bygd i 2001, norskregistrert med registreringsmerke LN-RTG i 2015. Før det kom til Norge, var det registrert i Danmark, men også da eid av Rely, ifølge Luftfartstilsynet.

Tilsynet er varslet om at dette flyet vil bli avregistrert fra Reitangruppen i sommer, trolig i juli. Med andre ord, et planlagt skifte av eier.

Skal selges: Dette flyet, et Dassault Falcon 2000, er planlagt solgt ut av Reitangruppen i løpet av sommeren.

LN-RTG er et jetfly av typen Falcon 2000 produsert i 2001 av franske Dassault Aviation. Dette flyet ble norskregistrert i oktober 2015. Flyet beskrives å ha en stor kabin med 12 store passasjerseter i skinn.

Ifølge spesifikasjoner i salgsannonsen på produsentens nettside, fikk Reitans LN-RTG i 2013 renovert interiøret i cabinen som nå har beigefargede skinnseter, overflater i høyglans lønnefiner og børstet aluminium.

Les også: Reitans «oljefond» i lillebrors hender

R-logoen på halen

LN-RTG er det andre flyet Reitan-konsernet selger på to år. I forbindelse med innkjøp av nytt fly i 2015, solgte de sitt Cessna-fly LN-HOT til USA.

Solgt: I 2015 ble dette Cessna-flyet solgt ut av Reitangruppen og selskapet som eide det, det heleide datterselskapet Major 2, avviklet.

Samme år la de om selskapsstrukturen rundt flyvirksomheten sin. Selskapet Major 2, et datterselskap av Rely, ble avviklet i 2015. Det er, ifølge Reitangruppen, årsaken til et godt årsresultat for Rely i 2016-regnskapet.

Med den karakteristiske Reitangruppen-logoen (åtte R-er i sirkel) på halen, har de to Falcon-maskinene, LN-RTG og 2015-modellen LN-RTN som, fløyet inn rundt 34 millioner kroner i 2016.

Les også: Disse tjente mest i Trondheim i fjor

24 mill. i pluss

Avviklingen av Major 2 sørget for en et resultat før skatt i Rely AS på 24,5 millioner kroner mot 2,1 millioner i 2015.

Flyene opereres av Rely som har seks ansatte med kontor og hangar på Værnes.

Daglig leder og pilot i selskapet, Renate Syltern, henviser Adresseavisen til rektor for verdiskolen i Reitangruppen, Berit Hvalryg, for spørsmål om Rely AS. Hvalrygg fungerer også som Odd Reitans pressetalsperson. Hun svarer kort på Adresseavisens flere spørsmål via e-post.

- Regnskapsmessig gevinst i 2016 skyldes i hovedsak at et datterselskap ble avviklet, skriver Hvalryg.

Les denne saken fra 2007: Drømmer om eget Rema-fly

- Til effektive reiser

Tidligere fly i Reitans eie, ble leid ut blant annet til den norske regjeringen. Nå kommer omsetningen på 33,8 millioner i Rely i 2016 nesten utelukkende fra salg av transporttjenester innad i Reitan-familiens konsern. Omsetningen i fjor er på 2,6 millioner kroner mer enn i 2015.

- Selskapet Rely AS leverer flytjenester til Reitangruppen som benytter fly til å reise effektivt mellom de syv land virksomheten er etablert i. Flyene benyttes kun av personer tilknyttet Reitangruppen, sier Berit Hvalryg i e-posten.