- Det hele startet høsten 2014, sier Hans-Andreas Kleven, daglig leder i Pineleaf Studio som utvikler Dwarfheim som er et nytt strategispill for pc.

Det startet med en tegning på en serviett under Norwegian Game Awards (NGA), skissen viste et spill som både er et samarbeids- og et strategispill. Fire spillere er på samme lag i universet Dwarfheim, og hver av spillerne kan velge en av fire roller. Sammen skal de bygge, drive og forsvare en by med dverger.

- Dette er et helt unikt konsept, og da ideen kom tenkte vi alle: Hvorfor har ingen laget dette spillet før. Kanskje skyldes det at det er teknisk vanskelig å utvikle, sier Kleven. Fem måneder etter at ideen kun eksisterte på en serviett leverte et team på 15 utviklere en spillkonsept som av NGA ble kåret til årets beste. Konseptet ble videreutviklet, og Pineleaf ble stiftet blant annet med hjelp av Tæl-stipend fra Sparebank1 SMN.

I dag sitter seks ansatte i andre etasjen hos arbeidsfellesskapet Work-Work i Munkegata. Der har de ni plasser, men de er til sammen 17 på teamet, som jobber på ulike steder til ulike tider på døgnet.

Bredt fagfelt

Pineleaf er et ambisiøst studio. Gutta har klokkertro på egen idé og viser til at de etter hvert vil lansere spillet Dwarfheim i en spillbransje som opplever sju prosent årlig vekst.

- Sju prosent årlig vekst betyr at innen ti år vil det genereres mer penger årlig enn i spillbransjen fram til nå. Bransjen har i dag en årlig omsetning på 100 milliarder dollar, og om ti år vil bransjen være dobbelt så stor som den er i dag, sier Alexander Istad Funch som er nestleder i Pineleaf Studio og utdannet fra Handelshøyskolen i Trondheim.

- Det finnes mange gode spillideer, men ikke så mange gode forretningsideer. Standarden i Norge er at spillutviklere møtes på samme utdanning og jobber sammen etterpå. Vi har tenkt mer bredde, og helt fra starten også fått med folk som kan andre ting enn spillutvikling, som økonomi og markedsføring. Det er vi sikker på er en styrke, sier Kleven.

Stor risiko

Pineleaf Studio har fått penger fra blant annet Spillmakerlauget, NTNUs Spark og Sparebanken 1 SMN, og nylig fikk de inn 900.000 kroner gjennom Folkeinvest.no, en ny webportal som tilbyr folkefinanisering. De har også mottatt en halv million kroner i støtte fra Innovasjon Norge, men synes likevel staten burde gått tyngre inn i spillbransjen.

- Norge ligger langt etter i spillbransjen, og det skyldes nok at politikerne ikke ser den potensielle veksten. Kulturdepartementet hadde det heller ikke med i neste års statsbudsjett, og med tanke på hvor mye penger bransjen kan generere synes vi det er trist, sier Kleven som vet alt om hva det koster å utvikle et spill.

- Til nå er det levert 13.000 ulønnede timer på prosjekt Dwarfheim, sier Kleven. Det går også ennå en stund før spillet er ute. Nå testes Dwarfheim av rundt hundre spillere, og Pineleaf Studio tar sikte på full lansering tidlig i 2019.

- Det er et teknisk avansert spill, og vi vil ikke slippe det før vi er helt sikre på at alt er helt ferdig, sier Kleven og først når spillet er helt klart, vet de om kan leve av det som startet som en skisse på en serviett.

- All oppstart er risiko, og spill er særlig risiko. Vi har satset alt på dette, og blant annet ikke tatt ut lønn før nå. Dwarfheim har vi derimot stor tro på, og vi er sikre på at det er et stort potensial for spillet, sier Kleven.