- Mange tror vi handler mer når det blir sol og varmt i været, men faktum er at vi handler annerledes og alt i alt faktisk mindre, sier Endre Jo Reite, forbrukerøkonom i Sparebank1 SMN.

Issalget har riktignok gått rett til himmels i mai, og NTB meldte tidligere i uka at alle isleverandørene opplever at salget av is har eksplodert i den uvanlige varme maimåneden. Det koster likevel ikke altfor mye å kjøpe seg en is eller to.

- Selv om issalget slår nye rekorder, og uterestaurantene er full av solhungrige trøndere, så sitter pengene mindre løst i varmen enn man skulle tro. Trenden er faktisk at varmt vær gir lavere fart i forbruket, sier Reite og forklarer det blant annet med at vi ikke besøker kjøpesentre i varmen.

For varmt for kjøpesenter

- I sommervarmen utsetter vi innkjøp av dyre kapitalvarer, og færre oppsøker kjøpesentre for å gjøre storinnkjøp. Hele ideen bak kjøpesenteret er å skape en god ramme rundt handleturen som en familieutflukt, og på solskinnsdager er det vanskelig å motivere kunder til å tilbringe timevis inne, sier Reite.

Fornuftig: Endre Jo Reite, forbrukerøkonom i Sparebank1 SMN, synes det er greit at vi venter med de store innkjøpene til en regnværsdag når det ikke koker så mye i toppen.

Undersøkelsene til Sparebank1 viser at mange store kjøp utsettes til det er dårligere vær.

- Når godværet først treffer oss er det viktigste å finne rom for å nyte solen, sier Reite.

Forbrukerøkonomen sier det også er få som legger om ferieplanene, selv om det blir overraskende mange dager med sommervær.

Klær og sportsutstyr vinner

- Siden svært få forventer at sommerværet varer lenge, og mange legger ferieplaner opptil et halvt år i forveien er reisekjøp mindre solpåvirket enn man skulle tro. Det blir derfor ikke noe lettere å gjøre et feriekupp av noen soluker, sier Reite.

Vi kjøper altså færre dyre kapitalvarer, spontane utenlandsreiser og drar sjeldnere på kjøpesenter i varmen. Men noen opplever økt salg når sola skinner. Vi kjøper mer klær og sportsutstyr, sommermat, is og vi besøker uteserveringer oftere.

- Noen av butikkene fryder seg, for brå sesongskift gjør at vi raskt erfarer hva vi mangler av både klær og utstyr. De brå sesongskiftene har tidligere ført til høy omsetning for både kleskjeder og sportsbutikker. Tidligere godværsperioder har klesbutikker og sportsbutikker blitt de store vinnerne. Det er mye som har krympet gjennom en lang vinter, og mange gamle hobbyer som skal friskes opp mens solen skinner, forklarer Reite.

Best å vente på regnet

Forbrukerøkonomen synes det bare er bra at vi ikke kjøper dyre varer når toppen koker.

- Varmen gjør oss sommersløv, og endrer på både vaner og prioriteringer. Færre bruker tid på pruting, og beslutninger skal ofte skje raskere. Det kan derfor være like greit at de tyngste valgene skjer når normalværet har innhentet oss igjen. Bråsommer er heller ikke det beste utgangspunktet for å gjøre et kupp, og det at vi handler mye på litt andre steder enn vi pleier gjør at vi nok er litt prissløv i sommervarmen. Kanskje er det like greit å spare på de store investeringene til en regnværsdag, sier Reite.