Torgård: Lastebileierne lander på Torgård i spørsmålet om hvor ny godsterminal skal ligge. Regionsjef Roar Melum mener dette er det fremtidsrettede valget. Foto: Richard Sagen

Roar Melum, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, avdeling Trøndelag, er ikke i tvil om at Torgård må gå av med seieren i den finalerunden som nå pågår. Regjeringen bestemte i vår at terminalen må legges sør for Trondheim og at man aksepterer en såkalt delt løsning, etter alt å dømme i kombinasjon med havn på Orkanger.

Finalen

I praksis betyr dette at finalistene er Søberg i Melhus og Torgård i Trondheim. Jernbaneverket har fått i oppdrag å utrede fordeler og ulemper ved de to alternativene. Utredningen skal foreligge innen årets utgang. Den skal omfatte et beslutningsgrunnlag og en anbefaling god nok til at Samferdselsdepartementet kan gjøre et endelig stedsvalg.

Tidligere utredninger har vist at Søberg og Torgård scorer ganske likt på en rekke kriterier, men skiller lag når det kommer til kostnader. På grunn av nytt jernbanespor fra Ler og ny tunnel gjennom Vassfjellet, blir Torgård anslagsvis en milliard dyrere enn Søberg.

Etappevis utbygging

Men det er åpnet for etappevis utbygging på Torgård slik at tunnelen kan komme senere. Den er det behov for uansett fordi stigningen på det gamle sporet opp til Heimdal er den sterkeste på hele strekningen Oslo-Trondheim. Her kan ikke togene kjøre med maksimal last. Man får med andre ord ikke utnyttet kapasiteten fullt ut.

– Det er i tillegg viktig å ta med i betraktningen at hovedmengden gods inn til Trøndelag kommer sørfra. Bare en mindre del av dette skal videre nordover.

Melum sier den raske befolkningsveksten i trondheimsområdet vil bidra til sterk vekst i godsmengdene fremover.

Fremtidsrettet

Melum mener det er helt avgjørende at man velger en lokalisering der det er gode ekspansjonsmuligheter, og det er det på Torgård.

– Torgård er det fremtidsrettede valget. Store deler av transport- og godsnæringen er allerede etablert i dette området. Et logistikknutepunkt vil generere mange arbeidsplasser og arbeidsreiser. Derfor er nærheten til Trondheim og Miljøpakken viktig.

Melum ser for seg at en terminal på Torgård i fremtiden kan utvikles til et interkommunalt selskap med Trondheim, Klæbu og Melhus som eiere. Klæbu vil etter hvert kunne tilby store næringsarealer i Tulluanområdet når ny FV 704 er på plass.

Klart signal: Norges Lastebileier-Forbund, avdeling Trøndelag, håper Jernbaneverket vektlegger forbundets syn når det skal utarbeides en anbefaling om hvor godsterminalen skal ligge. Torgård er det fremtidsrettede valget, sier regionsjef Roar Melum. Foto: Richard Sagen