Før helgen ble det endelig klart at det ukrainsk-eide selskapet Calexco overtar de resterende aksjene fra Bergen Group ASA og blir 100 prosent eier av Noryards AS.

Selskapet består av Noryards BMV og Noryards Fosen i Rissa, som er en videreføring av Bergen Groups skipsbyggingsdivisjon. Etter et litt turbulent år håper konsernsjef Johannes D. Neteland i Noryards AS at de neste årene skal bli bedre.

4-6 skip i året

– Resultatet i år blir nok ikke mye å skrive hjem om, men nå har vi fått på plass en god eier, og vi jobber intensivt med flere mulige oppdrag.

Ambisjonene på sikt om å bygge 4-6 skip ved de to verftene årlig til en verdi på rundt 3,5 milliarder står ved lag. Neteland mener Noryards Fosen har en unik kompetanse på flere typer skip.

– Fjordlineskipene viser at vi er gode på ropax-skip, men stadig flere tar kontakt for å høre på LNG-skip. Også på gassbåter har vi vist at vi kan konkurrere.

– Hvordan skal dere få opp lønnsomheten?

– Det jobber vi med hele tiden gjennom å bedre rutinene og oppfølgingene av byggeoppdragene. Gjennom ny eier så har vi også løst ulempen med finansiering. Tidligere har vi levd litt fra hånd til munn. Nå har vi bedre kapitalisering av virksomheten, sier Neteland.

Usikkert med eget skrogverft

– Når Boa Jarl kommer i dokken i oktober, kan du love kontinuerlig drift de neste årene?

– Vi kan aldri garantere full drift, men vi jobber hardt med å bygge opp en god kontraktsportefølje.

Selv med urolighetene i Ukraina, og en ukrainsk parlamentsmedlem som eier, ser Noryards fortsatt mot øst. Selskapet har allerede et ingeniørselskap i Ukraina, men eieren er internasjonal.

– Calexco er Luxembourg-basert og eieren har tilhold delvis i London og Sveits. Vi ønsker på å skaffe vårt eget skrogverft i Ukraina på lang eller mellomlang sikt. Inntil videre kjøper vi skrogene i ØstEuropa, sier Johannes D. Neteland.

Konsernsjef Johannes B. Neteland i Noryards AS