– Det er ingen samordning av klimatiltak på fylkesnivå, sier Marit Lorvik, fungerende miljødirektør hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

Denne uken offentliggjorde Statistisk sentralbyrå tall som viser utviklingen i klimagassutslipp i norske fylker fra 2009 til 2012.

Og mens de aller fleste fylkene kan vise til reduksjon i utslippene, eller har en ørliten oppgang, er situasjonen en helt annen i Nord- og Sør-Trøndelag.

All økning fra industrien

I nord øker utslippene med 13 prosent. I sør er økningen på 15 prosent. Kun to fylker, Finnmark og Hordaland, kan vise til større økning med henholdsvis 25 og 24 prosent i samme periode.

Men det som skiller trøndelagsfylkene fra alle andre, er at det er industriutslipp alene som står for så å si hele utslippsøkningen. I begge fylkene er utslippene fra industrien nesten doblet, mens landsgjennomsnittet er på snaue 15 prosent.

Adresseavisen har uten hell forsøkt å finne ut hvorfor.

Hos fylkeskommunen, er forklaringen at der har man ansvar for samferdsel og konsentrerer seg om det.

Finanskriseforklaring?

Hos Fylkesmannen er svaret at deres virkemidler er å overvåke kommunenes og fylkeskommunens areal- og transportplanlegging. Begge viser til at det er Miljødirektoratet som har ansvaret for å følge opp industrien.

Men heller ikke der har man svaret på hvorfor det er sånn. Selv om de ferskeste tallene i statistikken er godt over ett år gamle.

– I 2009 var det finanskrise og redusert aktivitet innen industrien. Sånn sett er nok det året litt dumt å ta utgangspunkt i, sier seksjonssjef Elin Økstad i Miljødirektoratet.

Og ja – tall fra portalen Norske utslipp viser at det var en lavere utslipp enn årene før og etter. Tallene viser samtidig at flere fabrikker har redusert sine utslipp betydelig i samme tidsrom. For eksempel har E.C. Dahls Bryggeri nær halvert sine utslipp siden finanskriseåret. Uten at myndighetene vet hvorfor.

Adresseavisen har også spurt en av Norges fremste klimaeksperter, Sintef-direktør Nils A. Røkke, om å kommentere tallene fra SSB. Han synes det er vanskelig så lenge man ikke vet den bakenforliggende årsaken. Når det gjelder de totale tallene er han mer konkret.

Mindre utslipp fra biler

– Det er selvsagt uheldig at utslippene øker, spesielt ettersom vi faktisk skal redusere utslippene. Men dette er ikke dramatiske økninger, påpeker Røkke.

Og med ett er vi inne på konkrete svar Adresseavisen har fått.

Tallene fra SSB viser nemlig også at det er positiv utvikling på flere områder. Et av dem er privatbilisme, hvor utslippene i Sør-Trøndelag har gått ørlite ned, mens tilsvarende utslipp i Nord-Trøndelag har gått ørlite opp.

Tallene i sør kan i stor grad forklares med at man de siste årene har hatt en kraftig vekst i antall kollektivreisende. Den veksten er i ferd med å stagnere. Noe som bekymrer Erlend Solem, som er fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag.

– Vi er avhengig av å skape ny vekst for å nå de klimamål vi har satt oss innenfor samferdsel, sier Solem.

Bo og reise

Årsaken er todelt:

Den ene er befolkningsveksten. Bare i Trondheim vil antall innbyggere øke med 2000 - 3000 mennesker hvert år. Det vil ikke være klimagunstig om disse velger bil foran gange, sykkel eller buss.

Det andre er at vi reiser mer og lenger. – Hver og én av oss reiser i dag åtte kilometer lengre enn for 25 år siden. Vårt mål er at den økende reisingen ikke skal gjøres i privatbil, sier Solem.

Utfordring: Etter år med enorm økning i antall kollektivreisende, flater veksten ut. Får man ikke endret trenden, kan det bety at utslippene av klimagasser fra privatbiler vil øke. Foto: VEGARD EGGEN, Adresseavisen
Bidragsyter: E.C.Dahsl bryggeri har halvert sine utslipp av klimagasser fra 2009 til 2012. Foto: Kristian Helgesen, ADRESSEAVISEN