– Det siste vi ønsker er en situasjon med store faktureringsproblemer, slik vi hadde for et par år siden, sier Johnny Tangen, daglig leder for Trønderenergi Service, som sørger for faktureringstjenester og kundeservice i kraftkonsernet.

Trønderenergi Nett eier strømnettet i store deler av Sør-Trøndelag, men på grunn av tekniske problemer har ikke selskapet kunnet tilby kunder i Trondheim, Klæbu, Malvik og Tydal felles regning for nettleie og strømforbruk.

Endret regelverk

I fjor høst vraket selskapet sin danske IT-leverandør, og nettdirektør Bård Olav Uthus signaliserte da at en løsning for felles faktura kunne være på plass i høst. Men samtidig er Norges vassdrags- og energidirektoratet (NVE) i gang med en endring av regelverket, der det legges opp til at også strømleverandøren, ikke bare nettselskapet, skal kunne sende ut felles faktura på vegne av begge.

Ifølge seksjonssjef Heidi Kvalvåg i elmarkedstilsynet hos NVE jobber de for å få på plass en frivilling ordning for strømleverandørene i løpet av neste år, i påvente av et harmonisert nordisk regelverk som tidligst er på plass i 2018.

Problemet ifølge Trønderenergi, er at denne frivillige ordningen, såkalt gjennomfakturering, ikke er tilgjengelig per i dag.

– Det finnes ikke noen standardisert løsning for dette, og siden kunder kan skifte kraftleverandør ofte, så oppstår det risiko for rot med fakturaene, sier Tangen.

Kan ta lang tid

Bård Olav Uthus sier at de gjerne vil gå direkte til en slik løsning, men at det derfor kan ta lang tid før det er på plass. Et alternativ er at Trønderenergi Nett, som en mellomløsning, sender ut felles faktura i tråd med tradisjonell ordning. Men Uthus tror ikke kraftleverandørene i området foretrekker dette.

Trondheim Kraft er den største strømleverandøren i Trondheim, og kommunikasjonsdirektør Jeanne K. Tjomsland sier at de først og fremst ønsker en overgang til gjennomfakturering. Men at de vil vurdere en ny midlertidig løsning før dette er på plass, men med forbehold om fremdriftsplan og kostnader.