Odin Kapital er en suksesshistorie og et inkassoselskap med adresse Tiller i Trondheim. Du har sikkert fått en vinduskonvolutt med dette navnet på. For etter at selskapet for seks år siden inngikk et samarbeid med Norsk Helsenett, og tusenvis av landets fastleger, har inntjening og overskudd økt veldig. Men samtidig som pilene bare har pekt oppover, viser det seg at selskapet har hatt en lang prosess med Finanstilsynet som har avdekket en rekke alvorlige forhold i selskapet. Det er bare så vidt Odin kapital unngår å miste bevillingen: «Når Finanstilsynet likevel ikke tilbakekaller foretakets inkassobevilling, er det fordi Odin Kapital AS på eget initiativ – og før tilsynet ble avholdt – var i gang med å innføre maskinelle løsninger for krav, slik at foretaket fra våren 2014 oppfylte reglene,» skriver Finanstilsynet i sin rapport, som nylig ble lagt ut på tilsynets hjemmesider.

Må betale tilbake

Tilsynet tar i bruk svært sterke ord når de sier hva Odin Kapital har gjort seg skyld i: «Odin Kaptial AS' manglende sammenslåing av krav har medført at skyldnere er avkrevd salær på et urettmessig grunnlag, og inkassforetaket har dermed hatt urettmessige inntekter

Finanstilsynet sier at det er avdekket langvarige, systematiske og alvorlige brudd på inkassolovgivningen og at det av hensyn til bransjens renommé og respekten for regelverket, er viktig at slike regelbrudd får konsekvenser. Konsekvensene er at Odin Kapital blir pålagt å tilbakebetale salær til skyldnere for å rette opp feil, i perioden 8. februar 2011 til 31. desember 2013. Hvor mye dette beløper seg til, står det ingenting om i Finanstilsynets rapport.

Gjort ett krav til flere

Det viktigste Odin Kapital har forbrutt seg mot er at de ikke har slått sammen krav som gjelder samme sak. Hvis inkassobyrået får tilsendt to eller flere krav samtidig fra samme oppdragsgiver, mot samme skylder, skal man ifølge Inkassolovens paragraf 17 slå disse sammen. Finanstilsynet avdekket at Odin i et stort antall saker har sendt to eller flere betalingsoppfordringer til skylder på samme dato og krevd det tilsynet kaller «utenrettslige inndrivnings-kostnader» – til tross for at kravene springer ut fra samme oppdragsgiver og er mottatt samtidig.

Ledelsen sviktet

Odin Kapital har opplyst at det på grunn av taushetspliktbestemmelser har vært utfordringer knyttet til den elektroniske kommunikasjonen mellom inkassobyrået og fastlegenes pasientjournaler. Odin lovte da å rette forholdene ved å få en maskinell løsning, og før det var på plass, styrke manuelle løsninger. Disse har ikke vært tilstrekkelige, skriver Finanstilsynet og fullfører: «Det er på det rene at faktisk leder, daglig leder og styret i svært begrenset grad har kontrollert og fulgt opp de manuelle rutinene».

Les mer: Slik kommer du ut av knipa

Flere brudd

Inkassoselskapet får også kritikk for at de har angitt feil rentesats, noe som er i strid med god inkassoskikk. Selskapet kritiseres i tillegg for å ikke følge lovens krav om at skyldner skal ha en reell mulighet til å gjøre opp for seg. Det får de ikke fordi Odin Kapital bruker betalingsfristen «omgående». Odin Kapital følger heller ikke loven når de mottar innkasserte midler fra klienter. Disse pengene skal holdes adskilt fra selskapets egne penger, men det er ikke gjort.

Les mer: Tjener fett på andres gjeld

Ordknapp ledelse

Adresseavisen har vært i kontakt med både styrets leder, Anders Dyrseth, og daglig leder i Odin Kapital, Magnus Pedersen. Dyrseth var i utlandet og henviste til Pedersen. Pedersen er selv svært ordknapp:

- Det har vært tilsyn og det har blitt oppdaget saksbehandlingsfeil, som det rettes opp i. Dette er informasjon som er godt beskrevet i rapporten, og jeg har ikke kommentarer utover det.

- Hvor mye er det dere må betale tilbake til skyldnerne?

- Jeg har ingen kommentarer utover det som står i rapporten.

- Har du ingenting å si til de kundene som er avkrevd flere ganger?

- Jeg viser til rapporten, svarer Pedersen.

I rapporten står det at innføringen av en ny maskinell løsning for sammenslåing av krav, ble innført i løpet av våren 2014. Finanstilsynet konstaterer på grunnlag av de fremlagte data at innføringen av den maskinelle løsninger har medført at Odin Kapital nå etterlever retningslinjene for sammenslåing av krav. Når det gjelder feil opplysninger om renta, har selskapet bestilt endring til sin egen systemleverandør slik at de etterlever regelverkets krav. Dette ble selskapet gjort oppmerksomme på allerede i 2010, uten at noe ble gjort da. Odin Kapital sier også at de nå ikke lenger mottar egne innbetalinger på klientkonto.

Les mer: Mann gikk til inkassoselskap for puppepenger