Interia fortsatte å bestille varer selv om selskapet i flere måneder trolig var insolvent og ikke i stand til å gjøre opp for seg.

Det kommer frem i sluttinnberetningen fra bostyrer, advokat Joar Grimsbu, etter den andre konkursen på et år for innehaver, styreleder og daglig leder Lars Johansen.

Driftsselskapet konkurs først

Da Interia Bolig AS gikk konkurs i mai 2012, overtok morselskapet Interia AS driften av butikken før også dette selskapet gikk konkurs i juni 2013.

Også konkursen i Interia Bolig ble oversendt politiet. Den saken ble henlagt, men konkursen i Interia AS skal etterforskes, bekrefter politiet.

– Interia Bolig-saken ble ikke prioritert, ikke etterforsket og er henlagt etter bevisets stilling. Vi har nå mottatt sluttinnberetningen for det andre selskapet, Interia AS, og kommer til å starte etterforskning. Det er en del undersøkelser som må gjøres i denne saken, og det vil ta tid, sier fagleder i Økoteam ved Sør-Trøndelag politidistrikt, Rolf Bakkhaug, som ikke vil kommentere mer av hensyn til etterforskningen.

Solgte før konkursen

Ifølge borevisor og bostyrer ble Interia AS sannsynligvis insolvent allerede i november 2012, men fortsatte å bestille varer helt opp til selskapet ble solgt til Heidi Frøseth i 5. april 2013.

Overdragelsessummen var på 3 745 000 kroner. Og selv om varebeholdningen var bokført med en betydelig høyere verdi enn den ble solgt for, har ikke borevisor avdekket åpenbar underprising av selskapet da det ble solgt.

Det nye selskapet, Interia Butikk AS, åpnet dørene 27. april 2013 i Nordre gate hvor Interia AS hadde holdt til før flyttingen til Reitan-eide Olav Tryggvasons gate 12. Et par måneder senere var Interia AS konkurs, hovedsakelig på grunn av flyttingen til lokaler som ble for dyre for selskapet.

Krevde 30,6 mill.

Ledelsen i Interia har opplyst til bostyrer at det ikke var høy nok omsetning i butikken til å forsvare de høye leie- og lønnskostnadene for den tre etasjer store butikken.

Da Interia AS gikk konkurs, var det på bakgrunn av forfalt husleie til E.C. Dahls Eiendom på til sammen 1,85 millioner kroner. Ifølge borevisors gjennomgang sluttet Interia AS å betale husleie og felleskostnader til huseier i november 2012.

E.C. Dahls Eiendom, som eies av Reitangruppen, la inn krav i boet på husleie for hele leiekontrakten frem til 2022 og sto dermed for mesteparten av de 37 millioner kronene i samlede krav etter konkursen.

– E.C. Dahls Eiendom meldte opprinnelig inn 30,6 millioner kroner i boet. Nå har E.C. Dahls Eiendom fått leid ut butikklokalene på nytt og dermed begrenset sitt tap. Det gjør at kravet til boet blir vesentlig lavere. Det er ikke utarbeidet og sendt et revidert krav, ganske enkelt fordi det ikke er aktiva å hente i boet, sier advokat John Aksel Stav, som representerer E.C. Dahls Eiendom i saken.

Momskrav på 1,18 mill.

Borevisor bemerker flere ganger i sin innberetning at de har hatt å gjøre med svært mangelfull regnskapsdokumentasjon, også i forbindelse med selskapets håndtering av merverdiavgift.

I innberetningen kommer det frem at Interia AS hadde krav fra Skatteetaten på 1,18 millioner kroner for ubetalt merverdiavgift i 2013. Bare fem dager før første forfall på dette, ble selskapet solgt og driften reelt sett stanset.

Kravet fra Skatteetaten er blant de største i boet etter E.C. Dahls Eiendoms krav. Men ifølge bostyrer er det ingen midler å hente i boet.

Mulige lovbrudd

Når politiet nå åpner etterforskning i Interia AS-konkursen, er det på bakgrunn av bostyrets bemerkning om skjellig grunn til mistanke om tre straffbare og kritikkverdige forhold. I tillegg til insolvens og derav drift for kreditors regning, er det mistanke om overtredelse av aksjelovens bestemmelse om krav til egenkapital og handleplikt ved tap av egenkapital, samt spørsmål om styret har fulgt opp forvaltningen i selskapet og sitt tilsynsansvar.

Det er ikke foreslått konkurskarantene for Johansen eller andre involverte i denne saken.

- Jeg kommer ikke til å starte butikk igjen

Styreleder, daglig leder og eier i Interia AS, Lars Johansen, sier han tar beskjeden om etterforskning av konkursen med stor ro.

– Skal man gå til politiet må man ha dokumentasjon for at det forlegger et straffbart forhold. Den dokumentasjonen finnes ikke. Det er ikke avdekket noen straffbare forhold. Verken revisor eller bostyrer har avdekket kritikkverdige forhold, sier han i en e-post til Adresseavisen.

– Hva sier du til de forholdene bostyrer mener kan være straffbare?

– Skattetrekk er betalt, lønn er betalt, ingen kreditorer er forfordelt, det er ført løpende regnskap, alt er rapportert til det offentlige innen fristene, salg av virksomheten har skjedd til virkelig verdi.

– Det foreligger ingen sikre holdepunkter for når selskapet har drevet for kreditors regning. Sannsynlig var selskapet illikvid i løpet av januar/februar 2013, som var to måneder med lav omsetning og høye kostnader.

– Styret har løpende vurdert situasjonen, også sammen med revisor og advokat. Det er framlagt dokumentasjon for dette. Kostnader har vært kuttet, staben redusert, åpningstiden endret og ukurante varer i varelager er solgt. Det har i tillegg vært gjort ulike forsøk på å få inn friske penger og salg av eiendeler. Når dette ikke førte fram var en konkurs dessverre resultatet.

– Hvordan ser du på politiet har fått oversendt saken?

– Det tar jeg med stor ro. Bostyrer har vurdert at det ikke er grunnlag for konkurskarantene. Det betyr at det ut fra et privatrettslig bevisregler ikke er mistanke om straffbart forhold. Kravene for en reaksjon etter straffeloven er mye strengere.

– Hvorfor er det krav fra skatteetaten på 1,18 millioner kroner?

– Moms og toll.

– Hvorfor kom virksomhetsoverdragelsen omtrent samtidig med kravet fra skatteetaten?

– Det må bero på en tilfeldighet, det er en sammenheng som har vært ukjent for meg. Virksomhetsoverdragelsen var forhandlet over noe tid, det var vanskelig å finne kjøpere og det var vanskelig å få finansiert kjøp. Avtalen slik den ble til slutt var forhandlet i grove trekk tre-fire uker før avtaleslutningen. Det er ingen sammenheng mellom overdragelsen og andre begivenheter.

– Er det noe du vil si til kunder i forbindelse med de to konkursene?

– Det er vanskelig å drive butikk i Trondheim sentrum. Det er enda vanskeligere å selge kvalitetsvarer i Trondheim. Utvidelsen til et interiør- og livsstilhus var resultatet av ønsker og oppfordringer fra veldig mange. Dessverre kom ikke like mange for å handle. Jeg kommer ikke til å starte noen butikk igjen.

Styreleder, daglig leder og eier i Interia AS, Lars Johansen. Foto: Ivar Mølsknes