Nettdirektør Bård Olav Uthus sier at kostnadskutt i selskapet er blant årsakene til at leien reduseres med totalt 90 millioner kroner årlig.

- Vi har redusert bemanningen med rundt 30 årsverk, og i tillegg har vi tatt ned bruken av konsulenter betydelig, sier Uthus til Adresseavisen.

Styret i nettselskapet har besluttet at nettleien settes ned fra 45,2 øre per kilowattime (kWh) til 39,6 øre med effekt fra 1. november. For en gjennomsnittlig husstand med et forbruk på 20 000 kWh i året betyr det en årlig besparelse på 1120 kroner.

Nedsettelsen betyr at selskapet blir billigst av de elleve nettselskapene i Trøndelag når det faste beløpet tas med i regnestykket, mens de i dag er tredje billigst. Selskapet har 144 000 kunder i Sør-Trøndelag.

For Trønderenergis bedriftskunder vil det bety en gjennomsnittlig nedgang på 4000 kroner i året, ifølge selskapet.

Økning etter nettfusjon

Priskuttet kommer to år etter at selskapet satte opp nettleien med rundt 1200 kroner per år. Bakgrunnen for det var Trønderenergi Netts overtakelse av strømnettet i Trondheim og Klæbu, som ga dem mulighet til å kompensere for lavere samlede inntekter over en treårsperiode.

Nåværende olje- og energiminister Tord Lien (Frp) var i en kort periode i 2013 kommunikasjonsdirektør i Trønderenergi, og rakk da å uttale at selskapet aldri ville kunne sette ned leien igjen. Tvert imot ville store investeringer i strømnettet kreve nye prisøkninger, ifølge Lien.

Bård Olav Uthus sier at han selv heller ikke trodde på en prisnedsettelse, men at interne kostnadskutt og utsatte investeringer gjør det mulig.

- Men vi setter den ikke mer ned enn at vi klarer å holde dette nivået i noen år. Vi håper å kunne ha denne prisen til ut i 2018 i det minste, selv om vi må ta forbehold om eventuelle nye avgifter, sier han.

Over halvparten til staten

Uthus sier at de fortsatt står overfor store investeringer i nettet, blant annet på Fosen hvis blir besluttet å bygge vindparker. Innføringen av såkalt automatisk strømmålere (AMS) vil også koste mye penger. Den underliggende trenden er derfor at prisen skal opp, ifølge nettdirektøren.

- Derfor er jeg stolt over folkene mine som har stått på i vær og vind for at dette skal bli mulig. Det kommer ikke av seg selv, sier han.

Uthus påpeker at etter kuttet vil offentlige avgifter og moms utgjøre over halvparten av det kunden betaler i nettleie per kWh.

Felles faktura

Uthus sier også at de nå endelig er i stand til å tilby én faktura for både nettleie og strømregning i Trondheim, Klæbu, Malvik og Tydal. Selskapet har slitt med problemet i mange år, og det har vært veldig etterspurt av kundene, ifølge Uthus.

Høsten 2013 vraket de avtalen med sine danske IT-leverandør, som ikke klarte å levere en slik løsning. Nå er de i mål med et nytt kundesystem, og ifølge Uthus vil de tilby alle selskapene som selger strøm å ta betalt for nettleien på samme faktura.

- Vi er det første selskapet som kan tilby dette til eksterne kraftomsettere, og vi opplever stor interesse fra strømselskapene, sier Uthus.

Siste gang nettleien kommer på egen faktura vil være i oktober, ifølge Uthus. Deretter vil det kun komme én regning til kunden fra de strømleverandørene som ønsker å tilby dette.

- Vi føler at vi har funnet en god løsning, men det har vært teknisk krevende å være først ute med dette, sier han.

SMS ved strømbrudd

Uthus sier at de også har tatt andre grep for å bedre kundenes inntrykk av selskapet. Høsten 2014 begynte de med SMS-varsling til de berørte kundene ved strømbrudd. De legger også ut kart over strømløse områder på sin egen nettside, med informasjon om hvor lang tid man tror det tar å løse problemet.

Det har ført til langt mindre belastning på kundesenteret, ifølge Uthus.

- Vi ser at kundene er veldig fornøyd med å få en tekstmelding med informasjon underveis. Der varsler at vi vet at de er uten strøm, og at vi jobber med saken. Det får også en link til kartet som viser det berørte området, sier han.