I slutten av mai satte Ukrainas antikorrupsjonsmyndighet opp en svarteliste over selskap som skal bidra til inntekter i den russiske statskassen. Freias eiere, Mondelez, er ett av selskapene på listen.

Derfor bekrefter Yngve Haavik, kommunikasjonssjef i Norges Fotballforbund, at det ikke blir Freia-produkter i kiosken når Norge møter Skottland (17. juni) eller Kypros (20. juni).

– Krigen i Ukraina opprører og bekymrer oss alle. NFF står bak UEFAs beslutning om å suspendere alle russiske fotballklubber og landslag fra europeiske turneringer. Da må det også få konsekvenser for produkter som indirekte kan bidra til å finansiere den russiske krigføringen, sier Haavik til VG.

Sjokoladeprodusenten Freia eies av Mondelez. Sistnevnte selskap skal bidra til inntekter i den russiske statskassen. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Han legger til at de har stor sympati for Freia i Norge, og mener de ikke kan lastes for situasjonen.

– De har vært en god leverandør av kvalitetsprodukter til NFFs kiosksalg. Vi kommer likevel ikke bort fra at Freias eier, Mondelez, har virksomhet i Russland og har havnet på Ukrainas sorte liste. Vi kommer uansett til å ha en konstruktiv dialog med Freia fremover, sier Haavik.

NFF har ingen kommersiell samarbeidsavtale med Freia, men en leverandøravtale knyttet til arenasalg på Ullevaal Stadion. Toppserien varsler fredag ettermiddag at de går samme vei som NFF.

SAMARBEIDER: Toppfotball Kvinner og flere spillere har hatt et partnerskap med Freia. Her fra reklameplakaten med Ada Hegerberg i midten.

Hege Jørgensen, daglig leder for Toppfotball Kvinner (TFK), varsler følgende i en pressemelding.

– Vi i Toppfotball Kvinner står skulder til skulder med Ukraina og våre fotballvenner i sin frihetskamp mot Russland. Derfor har styret i TFK i dag besluttet å pause kampanjen vi har med Freia inntil videre.

– Inntil Mondelez International har stengt ned sine fabrikker i Russland, så ser ikke vi at vi kan fortsette samarbeidet med Freia. Begge parter forstår at denne situasjonen er veldig vanskelig. Vi har derfor blitt enige om å pause kampanjen, inntil fabrikkene er stengt, sier Jørgensen videre.

Flyselskapet SAS stoppet med Freia-produkter nylig. Det danske fotballforbundet har også satt kampanjer med Marabou, som også eies av Mondelez, på vent.

Classic Norway Hotels opplyser til VG at de også kommer til å stoppe salg av Freia-produkter.

– Det smerter oss å ikke kunne selge det vi opplever som gode norske produkter og håper at vi vil se tiltak hos eierne som medfører at vi snarest kan promotere produktene igjen, sier administrerende direktør for hotellkjeden, Stephen Meinich-Bache, til VG.

Norske Freia ble i 1993 kjøpt opp av Kraft Foods, som i 2012 endret navn til Mondelez International. Om SAS’ beslutning torsdag skrev selskapet følgende:

– Vi synes det er leit at SAS har tatt denne beslutningen, men det er selvsagt opp til våre kunder å bestemme hvilke produkter de velger å selge, skriver Mondelēz i en e-post til VG.

– Vi forstår at dette er en følelsesladet sak og respekterer fullt ut de ulike meningene om den, skriver de, og fortsetter:

– Vi ønsker imidlertid å være tydelige på at Freia er en norsk merkevare, med produksjon i Norge. Produksjonen foregår ikke i Russland, og vi selger ikke produkter i Norden som er produsert i Russland.