– Fra søndag 30. juli til lørdag 5. august vil vi vise rundt 700 kamper fra Ekebergsletta i aldersklassene 15 år og oppover, forteller prosjektleder Stig Vågnes i Polaris Media streamsenter.

– I tillegg vil vi vise finalene i 14 årsklassene. Vi er veldig glade for å kunne gi dette tilbudet til våre mediehus slik at de kan vise lokale lag i aksjon i denne store turneringen, sier Stig Vågnes.

Han har med seg 15 medarbeidere fra konsernet som skal arbeide under Norway Cup.

– Vi vet at det er stor interesse rundt Norway Cup, og vi har streamet denne turneringen på en ansvarlig måte i flere år.

Polaris Media har rettighetene til strømming av Norway Cup sammen med blant annet Amedia. De to konsernene deler på oppgavene og sendingene fra Ekebergsletta.

Prosjektleder Stig Vågnes (t.v.) gleder seg til årets Norway Cup. Her sammen med en av Sunnmørspostens fotografer under fjorårets finale. Foto: Nils Harald Ånstad

Tatt forholdsregler

– Det er noen som er skeptisk til strømming av barneidrett?

– Det stemmer, og vi har tatt nødvendige forholdsregler i forhold til personvern og vi følger retningslinjene fra Datatilsynet og anbefalingene fra Norsk Redaktørforening. Norway Cup har sendt ut samtykkeskjema til alle lag og disse blir fulgt opp. Det har vært en diskusjon mellom NIF og Mygame om bruk av automatiserte AI-kameraer, men vi bruker bemannede kameraer, kursede kommentatorer som fokuserer på det positive i idretten, og ansvarlige redaktører som vurderer det journalistiske innholdet, sier Vågnes.

Han har selv deltatt i flere møter med Norges idrettsforbund og Datatilsynet sammen med Norsk Redaktørforening og Norsk Presseforbund.

– Vi skjønner godt NIFs fokus på dette med strømming av barneidrett, mobbing i sosiale medier og særlig sårbare barn. Derfor er derfor strømming gjennom ansvarlige mediehus er et riktig grep, tror jeg. I år har vi sendt direkte fra Skandia Cup Trondheim, og nå står Norway Cup for tur igjen. Vi gleder oss veldig, sier prosjektlederen.