Det er teknologiselskapet Seatpick som har laget en oversikt over hvilke Premier League-stjerner som har flest falske følgere på Instagram.

– Tallene for følgere er ikke alltid det de kan synes å være, konkluderer selskapet i en pressemelding.

De hevder at Martin Ødegaard har langt flere falske følgere i prosent enn Haaland, men etter som Arsenal-sjefen har «bare» snaut fem millioner følgere totalt, står han med nær 1,5 millioner falske følgere.

Prosentvis er det nøyaktig ti prosentpoeng mellom dem: Ødegaard 30,4, Haaland 20,4.

Til tross for at Erling Braut Haaland har langt flere følgere enn Raphaël Varane, har nordmannen færre falske følgere. I prosent ligger nemlig Haaland lavt sammenlignet med mange av de andre på listen. Omtrent hver femte av Haalands følgere er falske, ifølge Seatpick.

Manchester United er den klubben som har desidert flest «fake» følgere - hvis vi skal tro denne undersøkelsen. I prosent ligger likevel de fleste andre klubber over Manchester Uniteds 22,44 prosent.

Selskapet har undersøkt de 100 spillerne i Premier League som ifølge Transfermarkt har høyest salgsverdi. De har brukt Modash for å estimere hvor mange av følgerne som er falske.

– Det er veldig vanlig med falske profiler både på Instagram, Facebook og Twitter, sier professor Petter Bae Brandtzæg ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitet i Oslo.

– Det har figurert tall om at Instagram har rundt 100 mill. falske kontoer. Det tilsvarer rundt ti prosent. Disse falske profilene vil ofte være der det er mye aktivitet, og rundt Haaland er det mye aktivitet.

Brandtzæg viser til en av grunnene til at det tok så lang tid før Elon Musk kom til enighet om kjøpet av Twitter, var uenighet om hvor mange falske profiler det var.

– Det handler både om å definere hva en falsk profil er, og med ulike verktøy kan man komme fram til ulike resultater.

– Hvor falsk skal profilen være? Den er kanskje satt opp av mennesker, men blir likevel definert som falsk, fordi den spyr ut markedsføring eller hatprat eller hva det måtte være. Mange ønsker å nå ut i sosiale medier, om det er for å diskreditere, få fram sitt budskap eller selge noe.

Hans-Petter Nygård-Hansen er kommunikasjonsrådgiver og har bakgrunn fra selskaper som Cisco og Geelmuyden Kiese. Han svarer slik når vi spør om falske kontoer:

– Det korte, tabloide svaret er at det er penger å tjene på det. Falske brukere er en gigantisk industri.

– Hva vil Haalands falske brukere oppnå?

– Det kan være at de vil selge noe til andre. Andre vil spre falske nyheter eller skape polarisering, sier Nygård-Hansen.