Den saudiarabiske ligaen har hentet stjerne på stjerne for store pengesummer denne sommeren. Nå ønsker de å gjøre ligaen global og selge rettighetene for de to neste sesongene.

Ifølge The Athletic har Saudi Pro League engasjert IMG for å gjøre det. IMG har vært en viktig bidragsyter til den enorme kommersielle veksten Premier League har oppnådd utenfor Storbritannia de siste 30 årene.

– Det veldig forståelig at de ønsker å komme seg inn på redaksjonelle TV-kanaler. Det har vært ekstremt viktig for å bygge den sterke merkevaren Premier League, sier medieekspert i Gimcom, Lasse Gimnes, til VG.

Han forteller at dette er det naturlige steget for Saudi-Arabia nå, og han skjønner hvorfor IMG er koblet på.

– De har vært store i mange, mange år, sier Gimnes.

Da Ronaldo ble Al-Nassr-spiller i vinter, solgte IMG korttidsavtaler for forrige sesong til land som England, Nigeria, Australia, Brasil, Italia og Frankrike. Men de kan se langt etter å selge rettighetene til Norge.

– Vi har ingen planer, hverken på kort eller lang sikt, om å satse på Saudi Pro League, skriver sportssjef i TV 2, Vegard Jansen Hagen, i en SMS til VG.

Tonen er den samme hos de andre mediehusene.

STORSIGNERING FOR SAUDI-ARABIA: Karim Benzema er Al Ittihad sin nye stjernespiss. Foto: STR / AP / NTB

– Vi følger med på utviklingen, men akkurat nå er det ikke noe som er aktuelt for oss, sier rettighetssjef i VG, Aslan Farshchian.

– Vi er alltid på jakt etter premium-rettigheter, og det som kan gjøre vår portefølje interessant for våre seere. Saudi Pro League er per nå ikke en premium-rettighet, og da er nok vår posisjon rundt dette relativt lett å få øye på, skriver sportssjef i Viaplay, Kristian Oma, i en SMS til VG.

NRK utelukker også å kjøpe rettighetene, mens Discovery ikke kommenterer rettigheter de er interessert i eller vurderer.

Les hva alle mediehusene sier her:

Mediehusene får støtte av Viaplays fotballekspert Petter Veland i at ligaen nå ikke er interessant nok, til tross for at flere store stjerner har dratt dit.

– Jeg ser på meg selv som relativt fotballinteressert, men det skal mye til for at en kamp mellom Al Ittihad og Al Shabaab skal få meg til å velge vekk topp fem-ligaene, sier Veland til VG.

Med stjerner som Ronaldo og Karim Benzema følger det også store følgeskarer av supportere. En supporterkultur som er litt i endring.

– Det er vel ganske mye som tyder på at fotballsupportere i dag er mye mer trofaste til enkeltspillere enn lag. Men jeg er usikker på hvor mange som setter seg ned i beste saudiarabiske sendetid for å se disse kampene, sier Veland.

Han får støtte av Gimnes og Farshchian.

– Et godt eksempel på det er PSG, hvor det til tross for verdens mest stjernespekkede angrepstrio i Neymar, Mbappé og Messi, har vært ganske begrenset interesse for å se deres hjemlige kamper, påpeker Farshchian.

– Folk blir mye mer opptatt av profilene. Jeg tror det er mange som er store fans av Haaland uten å ha sett ham i to ganger 45 minutter. Men de får med seg høydepunktene i andre kanaler, som sosiale medier og vg.no. Det å kjøpe abonnement til en hel liga er noe helt annet, sier Gimnes.

Medieeksperten tror Saudi-Arabia vil prøve å selge rettighetene veldig billig, for å gjøre dem mer attraktive. Han tror likevel det vil ta lang tid før ligaen vil sette fotavtrykk på rettighetsmarkedet.

– Hvilke ligaer bør føle seg truet av Saudi Pro League på rettighetsfronten?

– Jeg tror ingen bør føle seg truet. Jeg tror veldig mange land vil si nei av politiske årsaker og ikke engang vurdere det markedsmessig eller det kommersielle, avslutter Gimnes.